Mistä syntyy ihmisen oma elämänhalu?
Tätä asiaa on vaikea pukea sanoiksi. Yritän kuitenkin. Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja olisin kiinnostunut tietämään, onko kenties muitakin, jotka painivat saman asian kanssa jatkuvasti.
Masennus vei minulta elämänhalun. Olen hiljalleen kuntoutumassa, mutta vaikka olen jo pitkään yrittänyt etsiä kaikkea itseäni kiinnostavaa ja mukavaa, silti en löydä elämänhalua. Kyllä minä elän, enkä minä itselleni mitään tee, mutta minulla ei ole omaa sisäistä tarvetta elää eikä omaa halua elää. Elän sen takia, että pitää elää ja sen takia, että minulla on tärkeitä velvoitteita elämässä: lapset. Rakastan lapsiani suunnattomasti ja teen kaikkeni heidän eteen niillä voimavaroilla, joita minulta löytyy, mutta siltikään minulla ei ole ikiomaa elämänhalua.
En enää suoranaisesti toivo kuolemaa, olen jo päässyt sairaudessani sen vaikean vaiheen yli, mutta junnaan tässä elämänhaluttomuuden tilassa, jossa en koe itselläni olevan itselleni mitään merkitystä. Onko tämä kenties jonkin sortin eksistentiaalista tyhjiötä vai mitä lie?
Elin kutakuinkin koko aiemman elämäni (ennen sairastumistani) muita varten. Kuin kameli kannoin taakkaa selässäni ja otin vastuuta muista, huolehdin kaikesta ja kaikista. Olin superhuolehtivainen ja monessa mukana. Nyt kun olen joutunut riisumaan muut asiat ympäriltäni pois ja etsimään omaa elämänhalua, sitä ei löydy mistään.
Olen jo kuntoutunut sen verran, että jaksan jo tehdä monenlaista, määrään itseni kuntoutumisen nimissä ihastelemaan kaikkea kaunista, kuuntelemaan linnunlaulua, tekemään mukavia asioita, ulkoilemaan, kuntoilemaan jne. Terapeuttikin on neuvonut tekemään kaikkea itseä kiinnostavaa ja muakavaa ja niin olen yrittänytkin tehdä.
Tunnenkin tekemisistäni jo hetkittäistä mielihyvää ja iloa, mutta silti en saa ollenkaan kiinni halusta elää. Yritän hokea itselleni, että jokaisen elämä on ainutkertainen ja jokainen ihminen on tärkeä ja arvokas. Yritän vakuuttaa itselleni myös, että kyllä se elämänhalu sieltä kohta löytyy. Mutta aika kuluu ja kuluu, eikä elämänhalua vain kuulu. Jos minulla ei olisi perhesiteitä, minulle olisi ihan yksi ja sama, elänkö vai enkö.
Tuntuu äärimmäisen tyhjältä ja turhauttavalta, kun oma, itsen sisältä lähtevä elämänhalu puuttuu kokonaan. Olen yrittänyt jutella asiasta puolison kanssa, mutta hän ei ymmärrä lainkaan, mitä minä höpisen. Ei tietenkään, koska hänellä on normaali elämänhalu. Ei tällaista olotilaa varmaankaan pysty ymmärtämään, jos ei ole sitä itse kokenut on tämä varmaan sen verran outo olotila, joskin minulle jokapäiväinen, mutta toivottavasti ei pysyvä.
Kertokaa, ystävät hyvät, ajatuksianne elämänhalun alkulähteistä. Mikä saa ihmisessä itsessään synnyttämään elämänhalun?