Mistä saada apua läheiselle?

Mistä saada apua läheiselle?

Käyttäjä vivena aloittanut aikaan 21.10.2010 klo 16:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä vivena kirjoittanut 21.10.2010 klo 16:34

Hei!
Olen 19-vuotias tyttö ja olen perheeni (isä ja pikkusisko) hyvin huolissamme äidistäni. Tänä aamuna hän rikkoi raivoissaan lasioven ja sen jälkeen tuli retuuttamaan minua vielä nukkuessani ja laukomaan tappouhkauksia, koska oletti minun vieneen hänen kampansa. Äiti saa näitä agressiivisia sekopäisiä kohtauksia kerran tai pari vuodessa ja ne kestävät parin päivän ajan. Yleensä äidin viha keskittyy minuun ja tällöin hän pitää minua kaiken pahan alkuna ja juurena, hän uskoo että on epäonnistunut äitinä eikä hänen olisi koskaan pitänyt hankkia lapsia, koska minusta tuli hänen mielestään niin hirveä ihminen. Äiti itkee näiden kohtauksien aikana, on hyvin itsetuhoinen ja on pelottavan vihainen minulle ja isälleni, pikkusiskoni on yleensä aina vihan ulkopuolella. Tämän aamuinen ei ollut todellakaan ensimmäinen kerta kun hän uhkasi tappaa minut ja on käyttäytynyt väkivaltaisesti, minua oikeasti pelottaa, että hän satuttaa kohta itseään tai jotain toista jos hän ei saa pian apua!
Se avun saaminen on ainoa ongelma. Miten voimme patistaa äidin hoitoon kun hän ei edes itse tajua kuinka sekopäinen on? Emme uskalla puhua hänelle asiasta, koska pelkäämme vielä agressiivisempaa reaktiota.
Äiti on näiden kohtausten ulkopuolisina aikoina eli suurimman osan ajasta iloinen, rakastava ja hyvä äiti, aivan täysin päinvastainen kuin tämä kohtausten aikainen raivohullu. Luulen että äidin kohtaukset johtuvat osin huonosta lapsuudesta alkoholistivanhempien kanssa ja siitä ettei hän juuri ikinä puhu tunteistaan.

Olen epätoivoinen, mitä voin tehdä? ☹️

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 22.10.2010 klo 11:20

heippa
Kyllä äitisi tarvitsi ehkä ammattiapua!!!???
Oletkos sinä koulussa vai työssä???
Kuinkas sinä jaksat???
Mut se on kurjaa kun kotona sinun pitää pelätä ja se ei ole normaalia ja siihen kyllä
pitäisi saada muutos.
Pystyn aika hyvin samaistumaan sinuun itse olin lapsena / nuorena alkoholisti perheestä
ja elämä oli aika turvatonta mut siitä vaan taistelin ja nyt menee hyvin niin kyllä sinäkin
pärjäät ja nouset.
Kaunista syksyä sinulle

Käyttäjä vivena kirjoittanut 22.10.2010 klo 22:12

Kiitos paljon sinulle volvomies 🙂
Olen tässä jonkin aikaa ollut työttömänä, mutta sain juuri työpaikan, jossa aloitan piakkoin. Oma oloni nyt on aika kaoottinen. Ihminen, joka on minulle yksi tärkeimmistä tukipilareista pitää minua tällä hetkellä paholaisena ja haluaa, että kuolen joten ei se nyt ihan kevyttäkään ole. Ihan kuin äiti olisi kadonnut ja tilalle tullut jokin pelottava vieras henkilö. Tuntuu kuin minulla ei olisi kotia, en uskalla nukkua kotona yöllä, koska pelkään etten herää enää seuraavana aamuna. Minulla ei vain ole paikkaa minne mennä öiksi. Viime yönä nukuin ex-poikaystäväni luona, mutta se oli kamalan outoa ja hieman ahdistavaa. Toisaalta minulla ei ole vaihtoehtoa, joudun mennä yöpymään hänen luokseen varmaan tänäkin yönä. En tiedä, olen hukassa. Ennen koti on aina ollut koti, nyt uskallan olla täällä vain päivisin kun äiti ei ole lähettyvillä.