Sama surkea tilanne täällä lääkkeiden rahoituksen kanssa. Vielä noin vuosi sitten sain sossusta harkinnanvaraisena maksusitoumuksen lääkkeisiin muutamaksi kuukaudeksi, ja olihan siitä suuri apu. Tämäkin onnistui vain, koska soitin hylsyn saatuani sossuun, ja linjalle sattui osumaan todella mukava sosiaalityöntekijä, joka näki heti tilanteeni ja myönsi tuen.
Hain tämän vuoden puolella uudelleen sossusta tukea lääkkeisiin ja julkisen terveydenhuollon menoihin, ja nimenomaan Harkinnanvaraista tukea. Päätöksen kuitenkin teki etuuskäsittelijä, joka ei edes toimittanut papereitani eteenpäin sosiaalityöntekijälle, kuten olisi kuulunut tehdä, koska harkinnanvaraista tukea voi myöntää vain sosiaalityöntekijä. Etuuskäsittelijä hylkäsi hakemukseni laskennallisesti typerällä tavalla, joka heille on opetettu. Ihan kuin tukirahat olisivat olleet hänen omasta taskustaan pois. Masennuin tilanteesta niin totaalisesti, etten edes jaksanut yrittää soitella ja taistella asiasta, vaikka olin nähnyt paljon vaivaa ja kuluttanut rahaakin kaikkien papereiden kasaamiseksi hakemusta varten.
Laskutoimitus meni jotakuinkin näin: koska "ylijäämäni" kuukaudessa on toimeentulonormin (417/kk) ylittävältä osalta noin 30-40/kk, niin minulle olisi pitänyt jäädä kaksi kuukautta sitten (kahden kuukauden tiliotteet) "ylimääräistä" noin 35 ja saman verran edelliskuukautena, niin kun siihen lisätään kuluvan kuukauden tulot, niin minulla pitäisi olla säästössä yli 100 lääkkeitä varten. WTF!!! Kenellä muka säästyy rahaa, jos saa pari kymppiä normin yli rahaa?!? Ei silleen, voisihan jäädäkin, mutta kun eihän toimeentulossa lasketa puhelinlaskuja, nettilaskuja, velkoja toisille ihmisille ym. niin oikeastihan käteen ei jää, kuin maksimissaan 150-200/kk lääkkeitä, ruokaa, vaatteita ja virkistymistä varten. Näin ollen minunkin on tyydyttävä lainaamaan rahaa lääkkeitä varten.
Kelan kuntoutustukipäätökseen ei vaikuta hakemasi erityiskorvattavuus mitenkään. Minulle haettiin erityiskorvattavuutta myös aikoinaan, mutta koska puuttuu nuo pahimmat F-merkinnät (paranoidi skitsofrenia ym.), niin eihän sitä myönnetä. Suosittelen pyytämään vielä sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea, koska jos lääkärin mielestä tarvitset kyseistä lääkitystä, voi sen myös sosiaalitoimi myöntää. Pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan B-lausuntoosi, että tarvitset kyseistä lääkettä. Ennen sitä voit vaikka pyytää jonkinlaisen puollon lääkäriltä, tai saada vaikka oman sossusi soittamaan lääkärillesi, jotta tämä vakuuttaisi tuen tarpeen osaltasi.
Tsemppiä ja toivottavasti lääkityksesi järjestyy. 🙂