mistä revin rahat lääkkeisiini?

mistä revin rahat lääkkeisiini?

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 13.07.2011 klo 19:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.07.2011 klo 19:15

Mulle on kokeiltu erinlaisia lääkkeitä masennukseen ym. Joko olen saanut pahoja sivuoireita tai niiden teho on loppunut tai ei ole tehonnut ollenkaan. Vihdoin nyt keväällä löysimme lääkärin kanssa yhden lääkkeen, joka sopisi allergioiteni ja mahani vuoksi, mutta parin kk jälkeen teho alkoi loppuu. Mutta sillä valmisteella on injektio, jota aloin ottaa kesäkuussa.

Lääkäri teki lausunnon kelaan, että jos saisin injektion erityiskorvattavuudeks. Kela hylkäsi hakemuksen.

Sossu ei suostu maksamaan, jollei kelakaan maksa.

Mulla itsellä ei ole enää varaa joka 4 viikko laittaa lääkkeeseen 140 euroa. Olen kesäkuussa laittanut 280 euroa ja siinä meni säästöt.

AInut mitä tässä enään keksin, on lopettaa syöminen, ni rahaa säästyy. Mihinkään muuhun mulla ei mene rahaa. Lapseni tarvitsee vaatteita, mä en. En voi lapselle kaurapuuroa syöttää 5 kertaa päivässä.

Onko joku muu saanut kelasta erityiskorvattavuuden masennuslääkkeisiin?
Mitä minä voisin tässä nyt tehä?
Lääkäriin olen ottanut yhteyttä, mutta hän soittaa vasta maanantaina takaisin…

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 14.07.2011 klo 12:07

Heippa
Soitin tuossa sosijaalitoimistoon ja kysyin asiastasi ( tiedän kyllä miten se menee ) ja
varmistin.
Mutta olet varmaan toimittanut 2 kuukauden tiliotteet, verotodistuksen tuloistasi, vuokrista.jne
Laskelman tuloista ja menoista.
Siellä on tietysti tietynlainen laskenta kaava ja jos tulot riittää niin et saa korvausta
ja jos ei riitä niin saat korvausta.
Mut hakemus kannattaa tehdä joka kuukausi kun tilanne muuttuu.
Terveyden hoito kuuluu yleensä korvattaviin asioihin.
Kuinkas sinä olet jaksanut ????
Kaunista kesää sinulle

Käyttäjä Dnana kirjoittanut 14.07.2011 klo 15:02

Itselläni oli sama tilanne viiden päivän lääkkeet maksoivat 13e eli mitä ne tekisivät kuukaudessa ja tuo oli vain 1/3 osa lääkekuluistani. Lääke kuluni olisivat olleet kaikkiaan 100e ylikin kuukaudessa ja kun itse asun avoliitossa niin mieheni joutuu kustantamaan jopa lääkkeeni. EPÄREILUA!

No lääke vaihdettiin eilen ja hyvin ainakin illalla meni pihalle, mutta toimiiko sitten tämä lääke joka maksoi vajaa 3e 60 kapselija ja yksi kapseli otetaan vaan illalla.

Masennuslääkkeitä ei pystytä erikoiskorvaamaan jos ei ole skitsofreniaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt ja eilen kuntoutuspoliklinikallalkin eräs nainen sanoi että homma menee niin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.07.2011 klo 14:55

se siinä onkin, että talouteni menee hiukan yli, eli lääkkeet pystyn ehkä maksaa, osan mut sit en taas laskuja. Olen sossun kanssa puhunut näistä asioista ja nykyinen sossuni on niin KAAMEE, et hävittää jopa laskuni siellä. Mun tarvii alkaa kattomaan, pystynkö syksyllä harrastamaan mitään, vai tarviiko jäädä kotiin kyköttämään.

Ennen tota päätöstä oloni oli todella hyvä, jaksoin tehä kaikkea ja ajatukset oli ihan ok, mut miten yksi lappu voi tehä näin p- olon? Pakottamalla raahaan itteni herättyä hetkeksi vanhemmille, että ees menen kerran päivässä ulos ovesta. Syön pakottamalla jotain kurkusta alas, joskus. ELi jos olin ennen lappua hyvässä olossa, ni nyt taidan sit olla aika matalalla. SIlti en tunne että olisin masentunut, vaikka itkenkin. Olen vaan pirun väsynyt, vaikka nukuinkin viime yönnä 10½ tuntia.

Mietin vaan koko ajan, miksi jotkut saavat rahaa niin helpolla sossusta ja kelasta?
Vaikuttaako tämä hylky sitten syksylla anottavaan kuntoutustukeen? saanko mä siitäkin sit hylyn?

Päässäni pyörii vaan niin peevelisti kysymyksiä, mutta en osaa niihin ite vastata millään. Samalla pelkään tulevia hakemuksia niin paljon

Käyttäjä Wilzu-77 kirjoittanut 18.07.2011 klo 17:02

Sama surkea tilanne täällä lääkkeiden rahoituksen kanssa. Vielä noin vuosi sitten sain sossusta harkinnanvaraisena maksusitoumuksen lääkkeisiin muutamaksi kuukaudeksi, ja olihan siitä suuri apu. Tämäkin onnistui vain, koska soitin hylsyn saatuani sossuun, ja linjalle sattui osumaan todella mukava sosiaalityöntekijä, joka näki heti tilanteeni ja myönsi tuen.

Hain tämän vuoden puolella uudelleen sossusta tukea lääkkeisiin ja julkisen terveydenhuollon menoihin, ja nimenomaan Harkinnanvaraista tukea. Päätöksen kuitenkin teki etuuskäsittelijä, joka ei edes toimittanut papereitani eteenpäin sosiaalityöntekijälle, kuten olisi kuulunut tehdä, koska harkinnanvaraista tukea voi myöntää vain sosiaalityöntekijä. Etuuskäsittelijä hylkäsi hakemukseni laskennallisesti typerällä tavalla, joka heille on opetettu. Ihan kuin tukirahat olisivat olleet hänen omasta taskustaan pois. Masennuin tilanteesta niin totaalisesti, etten edes jaksanut yrittää soitella ja taistella asiasta, vaikka olin nähnyt paljon vaivaa ja kuluttanut rahaakin kaikkien papereiden kasaamiseksi hakemusta varten.

Laskutoimitus meni jotakuinkin näin: koska "ylijäämäni" kuukaudessa on toimeentulonormin (417€/kk) ylittävältä osalta noin 30-40€/kk, niin minulle olisi pitänyt jäädä kaksi kuukautta sitten (kahden kuukauden tiliotteet) "ylimääräistä" noin 35€ ja saman verran edelliskuukautena, niin kun siihen lisätään kuluvan kuukauden tulot, niin minulla pitäisi olla säästössä yli 100€ lääkkeitä varten. WTF!!! Kenellä muka säästyy rahaa, jos saa pari kymppiä normin yli rahaa?!? Ei silleen, voisihan jäädäkin, mutta kun eihän toimeentulossa lasketa puhelinlaskuja, nettilaskuja, velkoja toisille ihmisille ym. niin oikeastihan käteen ei jää, kuin maksimissaan 150-200€/kk lääkkeitä, ruokaa, vaatteita ja virkistymistä varten. Näin ollen minunkin on tyydyttävä lainaamaan rahaa lääkkeitä varten.

Kelan kuntoutustukipäätökseen ei vaikuta hakemasi erityiskorvattavuus mitenkään. Minulle haettiin erityiskorvattavuutta myös aikoinaan, mutta koska puuttuu nuo pahimmat F-merkinnät (paranoidi skitsofrenia ym.), niin eihän sitä myönnetä. Suosittelen pyytämään vielä sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea, koska jos lääkärin mielestä tarvitset kyseistä lääkitystä, voi sen myös sosiaalitoimi myöntää. Pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan B-lausuntoosi, että tarvitset kyseistä lääkettä. Ennen sitä voit vaikka pyytää jonkinlaisen puollon lääkäriltä, tai saada vaikka oman sossusi soittamaan lääkärillesi, jotta tämä vakuuttaisi tuen tarpeen osaltasi.

Tsemppiä ja toivottavasti lääkityksesi järjestyy. 🙂

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 18.07.2011 klo 20:12

Näissä asioissa pitää olla periksiantamaton.
Tiukka linja puolustaa omaa terveyttä.
Se kysyy uskoa itseen joka just hankalassa tilanteesa kadoksissa.
Nyt yhtäkkiä en osaa sanoa muuta.
Ottamalla asiosita lisää selvää, pääsee eteenpäin kun ei luovuta.
Kaikilla on rahasta pula, politiikalla vaikutetaan pidemmällä tähtäimellä, tähän hätään siitä ajatuksesta ei ole apua. Mutta jos muistat tämän tilanteesi - sitten kun sinulla on mahdollisuus vaikuttaa vaikka äänestämällä - kun sinähän tulet selviämää vaikka nyt vaikutta mahdottomalta.
Muista sitten, että mtt-epäkohtiin kannatta ottaa kantaa - ja nimenomaan siihen suuntaan että tekee asioiden tai epäkohtien poistamiseksi jotain.
Koetan musitaa sinua iltaisin ennen kuin alan nukkumaan.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 19.07.2011 klo 19:33

Hei saloka 🙂
Mielestäni lääkäri kirjoittaa tuon erityiskorvattavuuden. Kysyppä häneltä saisitko. Kela kai sitten hyväksyy...
Sinulla menee todella muhkeita summia lääkkeisiin joten kannattaa ottaa selvää.

Jaksele 🙂🌻

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.07.2011 klo 13:52

kiitos kaikille ☺️❤️

Lääkärin kanssa on puhuttu nyt. Lääkärini soittaa mun sos. työt.:lle ja kysyy sitä lääkekorttia. Jollei sossu suostu niin ihana lääkärini soittaa kelaan ja kysyy miksi hylky tuli, mikä on syy siihen.

TÄmä hylkypäätös on saanut mut vaan voimaan aika huonoksi 😭

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 21.07.2011 klo 09:16

Minäkin sain hylkypäätöksen kun anoin terapiaa ensi kerran.
Uudemman kerran haettava, sain.
Ota selvää miksi eivät myöntäneet, ja eliminoi sitten se este, jos mahdolista.
Saat lääkäriltä tuen.
KELA on monikasvoinen ja monitahoinen, byrokraattinen osa tätä yhteiskuntaa.
Asioiden hoito ei aina ole niin yksinkertaista senkään sisällä.