Oletteko koskaan miettineet miten monta roolia teillä on ja mikä niistä on se todellinen minä? Itse olen alkanut epäillä että sitä ei enää ole, tai sitten en tunnista sitä vaikka joskus siihen törmäisin.
Aloitin roolien vetämisen jo koulussa. Olin hyvä oppilas. Kotona olin huomaamaton ja kiltti. Murrosiässä otin sankan kapinoitsijan roolin, kokeilin myös uskovaisen roolia sekä luonnollisesti tyttöystävän roolia taisipa siinä mennä joskus ajoittain rankemmat roolitkin päälle. Opettelin siis jo nuorena lukemaan sen mitä vastapuoli halusi ja otin käyttöön oikean roolin, myös negatiiviset roolit olivat tapa vaikuttaa vastapuoleen.
Nykyään olen äiti, vaimo, tehokas ammattilainen työssäni, ystävä jne. Tarpeen tullen minulla on varastossa nippu erilaisia yleispäteviä rooleja esim ystävällinen aikuinen, rokahtava hevari, nuorekas virkanainen, hyvin toimeentuleva keskiluokan konservatiivinen edustaja, auttavainen naapuri, pärjäävä tytär, romanttinen haaveksija, onneton vaimo, onnellinen vaimo, hoivaaja, vihainen ihminen yms.. Vaatekaapistani löytyy sopivat vaatteet jokaiseen rooliin ja ostelen niitä säännöllisesti lisää ja tarkkailen lehtiä löytääkseni oikeanlaisen pukeutumistyylin eri käyttöön. Olen huomannut ajoittain tarkkailevani itseäni ulkopuolisena ja tarvittaessa hienosäädän roolia uskottavammaksi, jopa yksin ollessani vedän jotain roolia esim kodin hengetär joka siivoaa ja puunaa kaikki paikat tai haaveksija joka laiskottelee nauttiskelee yksin olosta, tai trendikäs shoppailija. Oikeastaan en ole enää pitkään aikaan tiennyt mitä todella ajattelen tai haluan, tiedän vain mikä on missäkin tilanteessa minulle mieluinen tapa reagoida siihen ja usein mietinkin jotain tehdessäni jo mitä siitä tulen jälkikäteen kertomaan, tarvittaessa pystynä soittamaan mielssäni taustamusiikkia tapahtumille…. Kai tämä on alkujaan ollut tapa suojautua, kun täyttää muiden oletukset eikä koskaan ole tunteilla mukana missään roolissa, niin pääsee helpommalla, eikä ole niin helppo uhri ja nykyään näitä rooleja jo vaaditaan minulta, koska olen niitä niin pitkään vetänyt että kaikki luulevat tuntemansa roolin olevan todellinen minä.
Olisi kuitenkin kiva tietää millainen ihminen oikeastaan on. Ovatko nämä tunteet mitä minulla on aitoja vai tunnenko niitä vain siksi että ne kuuluvat asiaan😐
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.