No nyt on viestini julkaistu, joten voinen kirjoitella lisää. Jos jotakuta kiinnostaa täälläkään kirjoitukseni 😳. Normaalissakaan elämässä en koe olevani mitenkään kiinnostava persoona. Seurassani ei monikaan viihdy. Ainakin näin oletan monien ihmisten käyttäytymisen perusteella. Kyllä minulla ystäviä on, jos heitä nyt ystäviksi voi sanoa, mutta näen heitä todella harvoin. Tähän väliin heitän muuten kysymyksen, mitä on ystävyys? Mistä ystävän tunnistaa? Minä koen, että monikaan ei pidä minua ystävänään, paremminkin jonakin hyvänpäivän tuttuna jonka kanssa ei tarvitse viettää aikaa, jutella vain niitä näitä kun "vahingossa" vastakkain osuu. Ja ns. velvollisuutena kutsua esim. lasten synttäreille. Lähelläni asuu mm. kummilapseni perhe joille ei meitä oikeastaan kutsuta muutoin kuin lasten syntymäpäivinä.
Kuten tuossa aiemmin kirjoitinkin olen luonteeltani erittäin arka, hiljainen ja epävarma. Yksinäinen introvertti, joka ei uskalla ihmisten seuraan mennä. Odotan että joku tulee luokseni ja ottaa minuun yhteyttä. Etenkin, jos koen että en tunne oloani tervetulleeksi, niin jättäydyn takavasemmalle. Mutta kuitenkin kärsin siitä.
Naapurissani asuu kaksi ystävääni. Tai no, aikaisemmin voi sanoa ystävä mutta nyt minusta tuntuu etten tunne heitä enää, ystävyys on hävinnyt jonnekin. Voiko siis tämä mitään ystävyyttä ollakaan, eihän hyvä ystävyys katoa vuosien aikana.
Ennen oltiin tosi paljon yhteydessä, vietettiin aikaa yhdessä ulkoillen, iltaa istuen ja lenkkeillen. Meitä yhdistää myös lastemme kautta tärkeä side, joten senkin takia ihmettelen miksi tilanne on muuttunut tällaiseksi. Tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi, laiminlyödyksi ja yksinäiseksi. Ihmettelen päivittäin, miten tilanne on muuttunut näin. Mikä minussa on vikana, ettei minusta enää pidetä.
Nyt nämä naapurit ovat ystävystyneet keskenään. Olen tosi iloinen heidän puolestaan, mutta samalla myös hyvin katkera. Myönnän sen. MInäkin haluaisin päästä osalliseksi tuosta ilonpidosta mitä he yhdessä tekevät. Lenkkeilevät, kyläilevät puolin ja toisin, istuvat iltaa yhdessä, käyvät kaupungilla jne. Näen heidät päivittäin yhdessä ja esim. facebookista on luettavissa kaikki tämä. MInä olen nykyään pelkkää ilmaa. Niin oikeassa elämässä kuin tuolla hemmetin virtuaalielämässä. Minun olemassaoloani ei noteerata enää millään tavalla, ei kutsuta kylään, ei lenkille, saati että ulkoilemaan. MIkäli satun pihalla olemaan heidän ollessa myös, monesti pihamme ohi kävellään niinkuin en siinä olisikaan.
Kerran olin pihamaalla, toinen naapurini (ystäväni) tuli juttusilleni. Hetken siinä juteltiin niitä näitä. Toinen naapuri tuli siihen myös ja siitä lähtivät sitten hetimmiten yhdessä jatkamaan matkaa. Minä jäin siihen kummissani katsomaan että mitenkäs tässä näin kävi. Menenkö mukaan vaiko en. En mennyt, kun ei kutsuttu.
En tiedä, saako sepustuksestani kukaan mitään selvää, saati ymmärtääkö miltä minusta tuntuu. Haluaisin niin kovasti olla ihminen, joka on puhelias, uskaltaa mennä kutsumatta rohkeasti mukaan porukkaan. Ihminen, jonka ei tarvitse koko aikaa miettiä, mitähän pahaa minä olen tehnyt, mikä minussa on vikana kun minut unohdetaan eikä minusta pidetä. En halua olla tällainen takapenkin taavetti, ujopiimä joka ei pääse koskaan keskusteluun ja ryhmätilanteisiin mukaan. Olen pyytänyt heitä mukaan lenkille, kaupungille jne. mutta yleensä heillä on aina joku este. "Toisella kertaa sitten". Mutta näitä toisia kertoja ei ole tullut. Enkä enää edes kysy koska en halua olla tungetteleva. Olen jopa alkanut pelkäämää heitä. En tiedä aina uskallanko lähestyä vaiko en.
Joskus on ollut sellainen tilanne että olen toisen naapurin pihamaalle mennyt "kutsumatta", katseet ovat olleet sitä luokkaa että mitä sinä tänne tulet. Ehkäpä kuvittelen mutta usein tulee tällaiset ajatukset mieleen. Etenkin kun olen hiljainen, enkä aina keksi puhumista, niin hiljaiset hetket ovat aika kiusallisia ja saavat minut miettimään, ajatteleekohan toinen että miksi tulen käymään, jos olen suurimman osan ajasta hiljaa. Etenkään kun toinen ei kovin innokkaasti juttele myöskään (mistään hiljaisuudesta ei näissä tapauksissa ole kyse, päinvastoin) niin helposti tulee mielikuva että olen ei-tervetullut vieras.
Huh huh, jaksaakohan kukaan tätä lukea. On vaan niin hemmetin yksinäinen, ulkopuolinen olo. Työskentelen vielä ammatissa, jossa en juurikaan ole aikuisten ja muiden ihmisten kanssa tekemisissä, niin tunnen oloni päivä päivältä yksinäisemmäksi, epävarmemmaksi ja huonoksi.
Koen henkisesti erittäin raskaaksi sen, että joudun koko ajan miettimään muita ihmisiä. Sitä, mitä he kenties mahdollisesti minusta ajattelevat? Mikseivät he pidä minusta? Mitä olen tehnyt väärin? Millainen minun pitäisi olla, että he pitäisivät minusta?
Epävarmana ihmisenä käyttäydyn joskus siten, kuin en mukamas huomaisi heitä (vaikka huomaankin), koska tuntuu niin pahalta se, ettei minunkaan olemassaoloani enää huomioida. Tuntuisi hyvältä jos minutkin joku perjantai-ilta kutsuttais mukaan kesäiltaa istumaan, kyläilemään, lenkille, kaupungille jne.
Ennen tätä tapahtui mutta ei enää. Joskus olen puhunut avoimesti heille tästä epävarmuudestani ja siitä, etten välttämättä uskalla tulla mukaan porukkaan vaikka haluaisinkin. Eli he tietävät sen. Ehkä minä sitten olen outo, kuten miehenikin niin sanoo.
Mietin, onko tämä mitään ystävyyttä vaikka joskus olen niin luullut. Toinen näistä ihmisistä on vielä sellainen että piikittelee minullekin avoimesti, saattaa joskus sanoa tosi pahasti ja ilkeästikin. TArkoituksellako vai eikö itse tiedosta että on sanonut pahasti. Kiertoteitä sain kuulla hänen myös panetelleen minua ja lapsiani yhteiselle ystävällemme. Tämä tuntui minusta tosi kurjalta. Kerran hän jopa panetteli puhelimessa minua jollekin toiselle ystävälleen, jota en tunne, sanoin: "tämä ystäväni on tällainen vähän hapan, totinen ihminen". Ehkä olenkin sitä, mutta tuntui kyllä vähän kurjalta kuulla tuollaista ystäväni suusta.
Tiedostan sen, että epävarmuuteni voi antaa minusta kuvan että olen ylpeä enkä välitä heidän seurastaan mutta he kuitenkin tuntevat minut sen verran hyvin, tietävät mm. vaikeuksista joita perheessänikin on läpi käyty, joten tämä viime aikainen muutos kummastuttaa ja surettaa tosi paljon.
Ja vaikka olenkin hiljainen, en kuitenkaan ihan tuppisuuna aikaa vietä näiden ns. ystävien seurassa. Kysyn, mitä kuuluu, miten töissä menee jne. Jutellaan lapsista jotka ovat keskenään kavereita, vitsaillaan ja höpötellään meille tyypilliseen tapaan, mutta sitten jos tulee näitä hiljaisia vaivautuneita hetkiä, mahdollisia piikittelyjä esim. kerran ystäväni(?) suusta kommentti, joka oli kait puoliksi tarkoitettu vitsiksi; että oletpas kyllä tylsää seuraa, niin noissa tilanteissa huomaan miettiväni että no hetkinen, miksi olen niin tylsää seuraa, mitä voisin tehdä toisin.
Ja varsinkin tilanteet, joissa ollaan kolmisin, tunnen oloni erittäin ulkopuoliseksi enkä koe pääseväni keskusteluun mukaan. Yleensä kun keskustelut kääntyvät näiden kahden erittäin vahvan ihmisen kesken siihen että juttelevat lähinnä toisilleen tyyliin "oletko nähnyt sen uuden elokuvan, muistatko kun kävimme siellä yms." niin tuolloin koen olevani liikaa.
Näiden ihmisten käytöksen takia olen tullut enemmän epävarmemmaksi itseni suhteen. Enää en oikein uskalla heidän seuraansa mennä, en etenkään silloin kun ovat kahdestaan. En halua myrkyttää heidän seuraansa hiljaisella olemuksellani ja sillä, etten aina keksi puhuttavaa.
Toisinaan huomaan moittivani muita ihmisiä siitä, että he ovat outoja. Sen takia että käyttäytyvät itsekkäästi, epäkunnioittavasti ja huomaamattomasti joitakin ihmisiä kohtaan. Mutta nyt olen alkanut miettimään, että ehkäpä muissa ei sitä vikaa olekaan. Ehkä minä olenkin se outo. Nopeat syövät hitaat ja vahvat pärjää aina. Heikommat tallataan vahvempien jalkoihin.