Kiitos kun olet positiivinen ja jaksat uskoa mutta...Olin kerran sellaisessa päiväkerhossa aikuisille vai mikä se nyt oli ja miten kävikään. Kerran päivässä juttelin psykiatriselle hoitajalle, muuten katselin läppäriltä elokuvia.
Se on pitkälti tässä iässä juuri siinä kun ei ole samanlaisis kokemuksia ym. Nuorempana olin sairaan peloissani ja jännittynyt jos jouduin juttelemaan toisen sukupuolen kanssa. En voinut edes kirjoitella tälleen. Sitä keskittyi vain työlleen loppujen lopuksi ja jollain lailla ajatteli että kyllä se oikea sieltä sitten tulee. Ei tullut ja nyt ei ole juurikaan kokemuksia toisesta sukupuolesta, ei vaimoa, lapsia ei mitään.
Kun ajattelee aikaa taaksepäin niin taisin ensi kertaa sulkeutua jo esikoulussa. Muistan ainakin kun olin ihan yksin aina odotellen että pääsisi kotiin. Joitain kavereita oli kotipihalla. Ensimmäisellä luokalla jouduinkin jo kiusatuksi ja siitähän tuo sitten alkoi. Muutimme aika monta kertaa ja silloin ei ollut kännyköitä, nettiä, ym. niin jäi sitten kaikki yhteyden otto jos johonkin oli tutustunutkin.
Jouduimme muuttamaan kun kerrostalot joissa asuimme myytiin jollekin muulle tai jotain. Uusi koti, uusi koulu. Siinä iässä helposti joitain kavereita saikin ja koulussa ei niinkään kiusattu. Koulumatkalla tosin sain melko säännöllisesti turpaan samoin kuin ympäristössä jossa asuin. Jokin ihme päähänpinttymä isoilla pojilla oli lyödä aina minua mahaan niin että ilmat lähti pois. Sen muistan kuulleeni että ihmettelivät kun en koskaan itkenyt ja olin edes siitä ylpeä.
Muutimme sieltäkin pois ja nyt meni paremmin. Jotenkin kuin olisin tullut kotiin. Kolme kerrostaloa mutta aika metsän ympäroivänä. Metsää, kallioita, järvi ja jostain syystä sopeuduin joukkoon. Aika paljon lapsia ja oli elämäni parhainta aikaa, jopa koulussa meni hyvin. Se ei tietysti jotkunut paria vuotta kauempaa kun porukat päätti ottaa asuntolainaa ja muuttaa isompaan. kaikki taas jäi.
Muutimme kaupungin toiselle puolelle ja jännästi myös sen järven toiselle puolelle. Aluksi meni hyvin ja sain samassa pihapiirissä asuvasta kaverinkin. Kohta se tietysti taas alkoi aluksi pienempänä ja myöhemmin minua kiusattiin enemmän kuin koskaan. Jopa se sama kaveri meni kiusaajien puolelle mikä satutti ehkä eniten. Tuli sitten koululintsauksia ym. kun sai aina pelätä. Silloin tuli ensimmäinen kunnon romahdus ja kävin jollain psykiatrilla ja sain loppuvuoden saraslomaa koulusta ja lomien jälkeen koulun vaihto. Nyttemmin ihmettelen että se jäi siihen, ei terapiaistuntoja, ei lääkitystä. Loppuelämä olis ollut varmasti parempi kun olisin saanut saman hoidon kuin vanhempana. Toisessa koulussa meni jotenkin mutta jokin sisällä oli hajonnut enkä voinut luottaa enää kehenkään.
Isäpuolen isä kuoli Pohjois-karjalassa ja jotenkin nyt olimme muuttamassa sinne. Pieneen kaupunkiin ja siitäkin vielä parikymmentä kilometria ihan korpeen isäpuolen isän entiseen taloon. He olivat jo aikaisemmin muuttaneet lähemmäksi keskustaa. Taas koulun vaihto ja loppujen lopuksi eristäydyin taas yksikseni. En syytä muita oppilaita, olin aika typerä puheissani. Sitä kun on kauan yksin niin ei osaa oikein puhuakaan kenellekään ja tulee puhuttua kaikenlaista typerää. Eristäydyin olin yksin mutta kukaan ei kiusannut mistä iso plussa. Talossa jossa asuimme oli ihan siis korvessa luonnon keskellä. Vaeltelin pitkiä lenkkejä ym. paikka oli mitä mainioin.
Loppujen lopuksi muutimme vanhempien eron takia takaisin viimeiselle luokalle. Jotain pientä kaveruutta oli kun luokalla oli joitain vanhasta koulusta. Luottamus oli vain mennyt totaalisesti ja en osanut tutustua enää oikein kehenkään ja jos tutustuin niin en silti luottanut vaan odotin toisen kohta pettävän. Pariin tutustuin vuosiksi vähän paremmin ja niinhän siinä loppujen lopuksi kävi kun rupesivat seurustelemaan ym. että jäin yksin. Itselläni kun oli jo tuolloin jostain syystä kauhea pelko toista sukupuolta kohtaan vaikka kiinnostikin tytöt. Pikkuisen aikaa seurustelinkin yhden tytön kanssa mutta ei siitä mitään tullut ja se päättyi.
Nyt alkoi puuduttamaan mutta loppu oli ammattikoulu, työtä pari vuotta, armeija, töitä reilu 20 vuotta, romahdus ja nyt tässä. Armeija oli jostain syystä elämäni toinen paras aika. Kai se kun kaikki oli jollain lailla samalla linjalla, samat vaatteet, eikä erottunut joukosta. Sekin kesti vain 11 kuukautta ja ohi oli.
Siinä vähän luettavaa jos oikeasti kiinnostaa. Olihan se toisaalta vapauttavaa jollain lailla saada kaikka paperille, tai siis nettiin. Noita juttuja kun on vain pohtinut omassa päässään.
Eli perussyy lienee tuosta miksi olen erilaisempi kuin muut, sen lisäksi tietysti että päässä on vikaa.