Se saattaa kuulostaa jostakin kylmältä toteamukselta, mutta muilla ei välttämättä ole tietoa ja ymmärrystä sinun syvimmistä ja sisimmistä tunteista ja peloista, vaikka olisit heidän kanssaan asiasta keskustellut. Tekstistäsi saan kuvan, että pelkäät enemmäkin muiden reaktiota sairasloman jatkumisesta ja/tai siitä, jos sittenkin menet töihin niin miten työkaverit suhtautuu sinuun? Olenko väärässä? Pitkän sairasloman jälkeen ei taida olla kovinkaan montaa, jotka eivät epäilisi omaa jaksamista ja muiden suhtautumista paluuseen työpaikalla.
Kerron tässä omasta kokemuksesta.
Itse olin vastaavanlaisessa tilanteessa useampi vuosi sitten. Olin masennuksen vuoksi neljä kuukautta sairaslomalla. Silloin psykiatrin ja terapeutin kanssa keskustelin töihinpaluun pelosta ja ahdistuksesta moneen otteeseen. Minua ainakin olisi auttanut mahdollisuus osa-aikaiseen sairaslomaan, jota ainakin Ruotsissa on kokeiltu. Osa-aikainen sairasloma antaa mahdollisuuden tehdä voimien ja jaksamisen mukaan töitä, lyhennettyä työpäivää ja viikkoa.
Lääkäri antoi minulle hyvän mahdollisuuden sillä, jos en jaksaisikaan töissä ja ahdistus pahenisi, niin hän antaisi jatkoa sairaslomalle. Menin tosi pelokkaana töihin. Paluuni ei onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla. Muutamat työkavereista käänsivät selkänsä minulle, eikä minulla ollut asiaa samaan kahvipöytään. Osa työkavereista olivat kuten ennenkin; juteltiin niitänäitä, kuulumisia ja muutamia yhteisiä illanviettojakin oli. Ajoittain kuitenkin tunsin olevani hieman ulkopuolinen, vaikkei suoranaisesti syrjittykään tai jätetty porukan ulkopuolelle.Huomasin kuitenkin sen, etten kokenut työtäni enää mielekkääksi. Tunsin itseni töissä väsyneeksi ja rasittuneeksi.
Kun työ ei enää miellyttänyt, niin kävin ammatinvalintatesteissä. Tuloksiin ei kannata luottaa kuin vuoreen, mutta se antaa hyvän osviitan, jos haluaa sittenkin vaihtaa ammattia. Ammatinvalintapsykologi ehdotti minulle, jos vaikka anoisin muutamaksi kuukaudeksi virkavapaata ja kävisin testaamassa yhtä tai useampaa itseä kiinnostavaa ammattia. Anoin virkavapaata ja sain sitä kolme (3) kuukautta. Kävin kokeilemassa kahta ammattia. Kummastakin olisi voinut tulla minulle uusi ammatti. Mutta toisessa paikassa oli suunniteltu oppisopimuspaikkaa. Olin se onnellinen, joka sai sen oppisopimuspaikan. Nyt olen tyytyväinen uuteen ammattiin ja työhön. Olen edelleen tässä työkokeilupaikassa, mutta vaikituisessa työsuhteessa.
Tein pitkään 40 tuntia viikossa ja välillä siihen vielä ylityöt päälle. Mutta melko pian huomasin itsestäni uupumuksen ja masennuksen oireita. Onneksi uudessa paikassa keskusteluani avoimesti (ei olisi pystynyt keskutelemaan entisessä työpaikassani) oireistani, niin yhteisymmärryksessä minulta vähennettiin työtunteja. Teen edelleen lyhennettyä työviikkoa, 30-35 tuntia viikossa. Tuntimäärä vaihtelee vähän minun jaksamisesta riippuen, mutta useimmiten se on lähempänä 30 tuntia. Vähän aikaa epäilin, että tulenko taloudellisesti toimeen vähän pienemmällä palkalla, mutta puntarissa kuitenkin painoi enemmän oma terveys ja jaksaminen kuin raha. Sitä on vaan pitänyt karsia turhia menoja vähemmäksi.
Ajoittain koen olevani vielä toipilas, mutta jaksamista on riittänyt huomattavasti paremmin kuin ennen. Uudella ammatilla ja työpaikalla on ollut minuun positiivinen vaikutus. Se ei välttämättä ole kaikille yhtä sovelias kuin minulle.
Mutta toivottavasti löydät ratkaisun. Tsemmpiä! 🙂👍