Hei!
Olen ollut aina tunnesyöppö ja nelivitosen vaiheilla alkoi viini maistua entistä enemmän tunteiden turruttajana. Aluksi viikonloppuisin pullo, sitten pussi, jossain vaiheessa pänikkä. Välillä pitkiäkin taukoja. Mutta sitten taas enemmän ja viikollakin. Tunne-elämäni oli pystyyn kuollut puolisoni sivusuhteen jälkeen kokonaan. Kitkuttelin lipittämällä muutaman vuoden. Muutama kuukausi sitten muutin omilleni ja olen alkanut päästä jaloilleni. Elämä on jo muutamia kertoja väläyttänyt hymyään.
Aluksi turrutin oloani viinillä, mutta nyt yhä harvemmin. Pieni morkkis on ollut niinä kertoina, kun olen juonut vähän enemmän. Kuitenkaan en ole jäänyt moittimaan itseäni niin kuin ennen, vaan todennut: "Kuopat tiessä kuuluvat asiaan."
Muutosta parempaan olen saanut aikaan seuraavilla pienillä tavoilla:
Vaihdoin ruokakaupan pienempään. Ennen kävin isossa marketissa, jossa Alko = kiusaus, johon oli helppo langeta. Ruokakaupassa voi käydä ennen yhdeksää aamulla tai yhdeksän jälkeen, jolloin ei saa alkoholijuomia.
Liikunta & kaverit: Muutaman samanikäisen työkaverin, siis viiskymppisten kanssa rupesimme puhumaan siitä, kuinka ruuhkavuosien aikana ystävyyssuhteet ovat jääneet vähälle, ja kuinka vaikeaa on löytää uusia ystäviä. Päätimme alkaa kulkea pienellä porukalla/pareittain tilanteen mukaan vesijumpassa, uimassa, kävelemässä, kuntosalilla, teatterissa tms. Tätä olemme harrastaneet jo viime kesästä asti, ja pidän sitä tärkeänä osana sitä, että toipumiseni on alkanut.
"Päivä vain ja hetki kerrallansa" on minun lohtulauseeni vaikeilla hetkillä. Se on mieleen jäänyt lainaus yhdestä virrestä. Se muistuttaa minua siitä, että tärkein on juuri tämä hetki, ei mennyt eikä tuleva. Saatan lauleskella tuota pätkää monta kertaa vaikeina hetkinä ja saan helpotusta.
Toinen, mitä muistan sanoa on: "Annan anteeksi itselleni ja muille."
Kolmas: "Päästän irti kaikesta ja kaikista. Henkeni on vapaa."
Neljäs: "Tyyni ja rauhallinen, sen päätän nyt ja aina."
Viides: AA:n Tyyneysrukous
"Jumala, anna minulle tyyneys hyväksyä asiat joita en voi muuttaa,
Rohkeus muuttaa ne jotka voin,
Ja viisaus erottaa nämä kaksi toisistaan. "
(Jos rukous ei ole sinun arkipäivääsi istuva tapa, muuta muotoa esim. "Olkoon minulla tyyneyttä...")
Nuo edellä kirjoittamani ovat esimerkkejä siitä, miten saan vaimennettua päässäni ajoittain voimakkaana jylläävät moitteet itseäni ja muita kohtaan edes hetkeksi.
Onko sinulla jokin lempilaulu, jossa on jokin rohkaiseva kohta, joka antaa sinulle voimaa tai mummon lausahdus, jolla jaksat?
Kirjoittaminen: Olen alkanut kirjoittaa päivittäin tuntemuksiani vihkoon. Teksti on välillä aika raivokasta ja käsiala sen mukaista, välillä taas lempeämpää. Mitään en sensuroi, lauseet tulevat paperille sellaisina kuin ne ovat päässäni, sensuroimatta. Tekstiä ei ole tarkoitettu muiden luettavaksi, en lue niitä edes itse yleensä uudelleen.
Tärkeintä minusta on muistaa, ettei ajankohtainen ongelma ole syntynyt hetkessä, joten siitä toipumiselle pitää antaa paljon aikaa ja hyväksyä, että takapakkejakin tulee. Minulle sopivia keinoja eivät ole olleet ryhmät eikä terapia sellaisenaan, vaan olen tarvinnut muutakin. Etsi ja kokeile rohkeasti erilaisia keinoja ja ryhmiä! Olet jo ihanasti herännyt! Voimia ja valoa taipaleellesi!
🙂🌻