Ananaska kirjoitti 11.4.2013 17:49
Niin, siinäpä se otsikossa tärkein asia tulikin. Kärsin masennuksesta, ilmeisesti aika lievästä lääkityksen vahvuudesta päätellen, mutta kärsin kuitenkin. Tätä ei moni osaa arvatakaan, sillä olen melkoisen hyvä näyttelemään että kaikki on ok.
On viikkoja, jolloin kaikki sujuu ihan rutiinilla sutjakkaasti, mutta kun tulee pettymys tai huono uutinen, joka tuskin normaali-ihmistä paljon hetkauttaisi, minun maailmani menee ihan sekaisin. Heti tuntuu, että voisi saman tien heittää lusikan nurkkaan ja ei-tästä-mitään-kuitenkaan-tule -asenne valtaa mielen. Harmittaa oikein, kun haluaisin olla iloinen, onnellinen, positiivinen ja tarmokas, mutta suorastaan viljelen ympärilleni huonoa mieltäni ja pelkään synkistäväni kaikkien muidenkin mielet. Itku tulla tirahtaa ihan tuosta vaan, pyytämättä ja yllättäen. Ei pysty keskittymään asioihin, jotka on ennen olleet mukavia.
Miten te muut käsittelette pettymyksiä? Miten voisi opetella aikuismaisempaa suhtautumista, vai voiko?
Tunnistan myös itseni tekstistäsi Ananaska, ainaki jossainmäärin. Paitsi tuntuu et mikään ei suju rutiinilla sutjakkaasti enää vaan kaikki on jonkimmoisen motivaatiotaistelun ja aloittamisen vaikeuden takana. Samoin tuo et näyttelee et kaikki on ok, ja sisällään ja omissa oloissa on ihan toista.
Tai ennen näyttelin, sitte jossainvaiheessa tuli ettei saanu edes sanaa suusta ilman että rupes itkeen ja se itku oli ihan hallitsematonta muutaman päivän, eikä pystyny kunnolla syömään ja meni olokin tosi heikoks. Kunnes menin lääkäriin ja oikeestaan sen ekan juttelun jälkeen se pahin meni ohi ja pysty taas pitään ittensä kasassa.
Kerroin kavereille sitten et on ilmeisesti ny vähän masennusta ja käyny lääkäris, ettei ihan kaikkee ny huvita sitte tehä.. ja se helpotti myös, koska ei tarvinu enää ottaa painetta siitä OK näyttelemisestä ja kaksoiselämän elämisestä. En myöskään kyl halunnu jakaa huonoja ajatuksiani sen kummemmin koska ei kaikki välttämättä ymmärrä, en varmaa itekkää olis enne ymmärtäny, enkä kokenu tarvetta sille. Mut kaverit sen ties kuitenkin siitä eteenpäin ja sitäkautta neki kuitenki ymmärsi miks ei kaikki asiat ihan maistu samallailla ku ennen.
Ennen ja jälkeen tuota lääkäri hetkeäkin sitä lähinnä halus vaan sulkeutua omiin oloihinsa eikä olla kenenkään kanssa tekemisissä, puhelimen soiminenki ahdisti ja halus vaan kattoa vaikka telkusta jotain mikä veis ajatukset pois omasta elämästä. Eikä osannu enää nauttia mistään eikä mikään tuonu hyvän olon tunnetta.
Paljon paremmin jo tuntuu menevän ku sillon kun tämä tunnetila alko, ja alkaa oleen aktiivisempikin ja yrittään asioita taas enempi, vaikka on jotain "pettymyksiä" joille ei enää voi mitää ja veikkaan et ne piinaa jollaintapaa ikuisesti. Niiden kanssa pitää vaan oppia elään ja hyväksyyn ne, koska ei ole vaihtoehtoa.
..siinä ehkä yks pettymyksen käsittelytapa, hyväksyä jos sille ei ole mahdollista tehdä mitään, jatkaa yrittämistä ja elämistä. Kuullostaa kyl ihan paskalta joskus tuo tapa, mut kai se pikkuhiljaa 😋. Toinen ehkä parempi tapa siihen käsittelyyn joka vois lopulta johtaa toivottavasti siihen et jatkaa elämäänsä onnellisempana on mulla ainakin ollu et kirjotan asioita omaan päiväkirjaan ylös. Alussa varsinkin tullu muutama oikea "ahaa" elämys sitä kirjotelles ja huomannu itestään jotain mitä ei aikasemmin ole tajunnu, mitä on osannu korjata sitten 🙂.
Eikä kannata takertua liikaa pettymyksiin jos mahdollista, etsiä niitä hyviä asioita. Itse olen ollu ajatuksiltani tosi pessimistinen/realistinen, pessimisti ei pety, se masentuu.. kyllä kaikki mikä on mennytki hyvin sa käännettyä huonoks kun ne niin oppii ajatteleen. Nyt yritän ajatella edelleen realistisesti, mut paljon positiivisemmin. Ja arvostan kyl niitä jotka ajattelee positiivisesti. Niijuu ja olen yrittäny kitkeä ajatuksistani jälkiviisauden ja "olisinpa silloin" ja "olisinpa tehny niin" ajatukset pois, koska ne ei todellakaan tee muutaku kierrä kehää. Pitää se pettymys käsitellä, mutta täytyy päästä eteenpäin, sitten kun siitä pääsee.
Tuli aika hajanainen teksti ku rupes kirjotelles pursuaan asioita lisää kokoajan, mut siin jotain ajatuksia 🙂.