Miksi en pääse itsetuhoisista ajatuksista?
Tämä on ensimmäinen viestini tänne, koetan löytää järkevää sanottavaa muillekin. Itsekeskeisesti aloitan nyt oman ketjun, kun rekisteröidyin vähän hämmennyksissäni saadakseni tukea.
Olen reilusti aikuinen, perheellinen nainen. Minulla on aikuisiällä diagnosoitu tarkkaavaisuushäiriö ja toistuva masennus. Tällä hetkellä on taas SNRI-lääkitys päällä ADHD-lääkkeen lisäksi.
Jotenkin tällä kertaa masennus ei meinaa helpottaa. Käyn kyllä töissä ja pidän työstäni, koen iloa sekä siitä että erityisesti lapsistani. Nautin monista asioista. Kuitenkin univaikeudet (yöheräily), itseinho, syyllisyys ja ruoalla lohduttautuminen vaivaavat. Olen myös kamalan väsynyt, joskus työpäivän jälkeen tai vapaapäivänä vain makaan peiton alla enkä saa tehtyä mitään. Välillä taas innostun ja saan jonkun pienen kotityön tehtyä, tai vien lapset vapaapäivänä retkelle.
Hämmentävintä kuitenkin on, etten pääse eroon itsemurha-ajatuksista. Tiedän, että sellainen olisi lapsia kohtaan kamalan väärin, ja haavoittaisi heitä syvästi. En siis ole tekemässä mitään. Silti asia pyörii mielessä jatkuvasti. Näitä ajatuksia on ollut kesästä asti. Erityisen intensiivisiä ne ovat pms-aikaan ja lääkkeiden vaihtojen/nostojen yhteydessä. Osa minusta siis pelkää vaihtaa lääkettä enää, osa taas halveksii, miksen jo yritä saada vaihdettua toksisempiin lääkkeisiin, etten roikkuisi täällä pilaamassa oikeiden ihmisten elämää. Ja silti koen sen lasten takia velvollisuudekseni.
Menevätkö nuokin ajan kanssa ohi, vai mitä pitäisi tehdä? Kokeilla lepoa ja sairaslomaa? Ulospäin en osaa näyttää oloani esim itkemällä, joten pelkään että lääkäri pitäisi minua tällaista ehdottaessani vain laiskana tai huomionhakuisena. Kokeilla toista lääkettä? Ajatusten vahvistuminen ja pakonomaisemmiksi muuttuminen lääkkeenvaihdon yhteydessä toisaalta tosiaan pelottaa. Antaa ajan kulua ja kestää ahdistus ja väsymys? En usko, että saisin edes aikaiseksi tehdä itselleni mitään, mutta ajatukset vaan tuntuvat ristiriitaisuutensa vuoksi pahalta ja vaikeilta kestää.