Minulla oli paljon ongelmia hyperventilaatikohtauksien takia yläasteella. Minua ei saatu puhumaan ja lopulta ratkaisu oli lääkitys, perheterapia ja koulussa ei tarvinnut tehdä mitään, muuta kuin osallistua tunneille "läsnäolijana", ei esitelmiä, ei äänen lukemista jne. Tein mitä vain että sain perheterapian loppumaan ja onneksi koulu alkoi sujua "kokeet" ja äiti puhui aina puolestani ja perheterapia loppui. Onneksi en enää muista paljoa siitä ajasta 🙂 Elämä oli helppoa loppu yläasteen kun sai vain olla tunneilla tekemättä mitään ja kotona sain olla yksin. Vaikeaa on aina ollut se että ihmiset tietävät kuka minä olen ja minun ongelmistani (olin pieneltä paikkakunnalta), mutta eihän niistä kannata välittää. Antaa ihmisten vain puhua jos se niitä auttaa ja aina tulee joku uusi puheenaihe...
Voitte vaan kuvitella mitä sain yläasteen jälkeen kestää. Kaikki pakolliset sosiaaliset kontaktit uusiin ihmisiin ja ihmisten kanssa oleminen, on ollut jotain sanoin kuvaamatonta ☹️ Nyt nekin alkaa sujua jotenkin 10 vuoden harjoittelun jälkeen, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin kestä tai kuole. Omana itsenä oleminen, puhuminen ongelmistani ja ihmisten sietäminen lähellä ovat enää "suuuria" ongelmiani. Tosin elämänhalun olen kadottanut nyt, ei jaksa enää ongelmia ihmisten parissa. Kunpa voisin olla erakkona, jossain tuolla kaukana erämaassa 🙂
Minusta oltiin huolissaan pari vuotta perheterapian jälkeen että menenkö aikuisena terapiaan jos tarvitsisi, olisihan minun pitänyt sanoa mitä ajattelin. En ikinä ja tarvitsisin apua nyt heti(mitenhän minä sinne hakisin jos puhelimella en edes voi soittaa ja psyykkisiä ongelmia perheeni parissa ei voitu hyväksyä niitä ei ole "olemassa"), mutta jos ihmistä ei saada puhumaan niin ei.
Käykää hyvät ihmiset terapiassa, jos sitä teille tarjotaan. Vaikka se olisi sietämätöntä, jos joku voi teitä auttaa ottakaa apu ihmeessä vastaan. Hyvähän se minun tietenkin on jälkikäteen sanoa, kun en itse voinut apua vastaanottaa 🙂 Hain nyt itse apua, kun opin viime kesänä puhumaan puhelimessa, ilman hirveää paniikkia 🙂 Toivottavasti voin nyt ottaa avun vastaan ja siitä avusta mitä saan olisi apua. Lopun elämä tällaisena olisi aika sietämätöntä eikä itsemurha enää ole kaukana.