Hei janeckyfin,
tosi rankalta kuulostaa elämäntilanteesi. Minusta on ihme, että jaksat käydä töissä.
Itse olen huonossa kunnossa pärjännyt lapsen kanssa viikonlopun yli sillä tavalla, että olen etukäteen miettinyt, mitä ruokaa teen eri päivinä tai mitä valmista ostan ja milloin syödään mitäkin. Sitten olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että laitan ruuan tarjolle oikeaan aikaan. Katsoin kellosta ja pidin siitä kiinni, vaikka oli välillä tosi kuolemanhaluinen ja huono olo.
En tiedä, minkä ikäisiä lapsesi ovat. Jos he ovat hyvin pieniä, myös muun päivärytmin saaminen toimimaan vaatii paljon voimia, jos itse voi huonosti. Tein itse etukäteen suunnitelmia, milloin suurin piirtein tehdään mitäkin. En yrittänyt ikinä mitään isoja asioita, vaan hyvin yksinkertaisia, kuten läheiseen leikkipuistoon meneminen aamupäivällä, sitten tietty ruoka lounaaksi. Tai pihalle leikkimään vähäksi aikaa. En millään jaksanut leikkiä siellä, mutta jotenkin sinnittelin vähintään tunnin verran. Joskus meni helposti parikin tuntia, mutta useimmiten ei. Huomasin, että päivä meni helpommin, jos onnistuin saamaan aamupäivään edes lyhyen ulkoilun ja sitten lounaaksi ruuan pöytään suurin piirtein oikeaan aikaan. Ei ollut enää niin väliä, jos iltapäivä meni sekaisin.
Jos lapset ovat niin pieniä, että nukkuvat myös päiväunet, myös siinä katsoin kelloa ja laitoin päiväunille samaan aikaan kuin muulloinkin. Aina se ei onnistunut, mutta yritin.
Varsinkin ruuasta ja ulkoilusta huolehtiminen kuitenkin vaati suunnittelemista etukäteen, ja kun ei ole voimia, on vaikeaa pystyä suunnittelemaan mitään. Kun rahaakin on vähän, on vielä vaikeampaa ostaa jotain sellaista, mihin rahat riittää. Suunnittelemisen lisäksi huomasin, että minulle oli tärkeää etukäteen päättää yksinkertaisista rutiineista (vie pihalle leikkimään, lämmitä pinaattiletut lounaaksi). Opin rutiinien tärkeyden joltain kaupungin kotipalvelun työntekijältä, joka kertoi perusasioita, miten kannattaa toimia lapsen kanssa, jotta hänelle tulee turvallinen olo ja päivä sujuu helpommin. Usein kirjoitin lapulle muistiin nämä yksinkertaiset asiat, ja jos oli tosi huono olo, seurasin vain sitä listaa. Siihen useimmiten kykenin.
Ymmärrän, että olet varmasti aivan poikki, jos olet jotenkin selvinnyt ensin työviikosta ja sitten pitäisi vielä jaksaa lasten kanssa viikonloppu siihen perään.
Minullakin oli usein tuo kysymys, mitä järkeä on jaksaa tällaista. Se ei ikinä lopu eikä mitään toivoa ole. Lapset kuitenkin kasvavat. Sen takia tilanne ainakin minulla on selvästi helpottunut aiempaan verrattuna, vaikken vieläkään voi kovin hyvin. Vaikka lapset kasvavat, työ on varmasti yhtä raskasta edelleen, mutta lapset eivät sitten enää vaadi niin paljon, vaan tekevät paljon enemmän itsenäisesti omia juttujaan. Riittää, kun tarjoaa ruokaa suurin piirtein oikeisiin aikoihin ja patistaa pihalle leikkimään välillä. Silloin tulee myös enemmän hyviä hetkiä.
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on, janeckyfin?
Myös työterveyslääkärissä käyntiä kannattaa harkita, jos koet, ettet millään jaksa työssä. Olen myös kokenut tuollaisen vaiheen, kun kävin salaa itkemässä vessassa työpaikalla päivän aikana.