Mikä mua vaivaa? Masennus?

Mikä mua vaivaa? Masennus?

Käyttäjä Miiru75 aloittanut aikaan 04.04.2017 klo 20:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Miiru75 kirjoittanut 04.04.2017 klo 20:16

Yritänpä nyt selkeästi kirjoittaa….olen lähes aina väsynyt. Nousen aamuisin töihin ja nautin työstäni. Lapset hoidan, laitan ruokaa. Iltaisin vietän aikani sohvalla. Joudun tekemään valtavasti töitä jotta saisin jotain aikaiseksi, esim. Kotitöitä. Pyykinpesu on helppoa, vaatehuolto muuten pakkopullaa enkä saa tehtäviä loppuun. En muuten paitsi itseäni ”piiskaten”. Ajottain tulee kausi jolloin teen reippaasti töitä. Se vaan ei kauhean kauaa kestä, tunneista muutamaan päivään. Tunnen vain olevani väsynyt, joka nukkumalla ei helpota.

Olen alkoholistin lapsi, siitä selvinnyt. Väkivaltaakin nähnyt joskos. Perheen esikoinen joka on hoitanut niin äitiä, isää kuin pikkusisaruksiakin. Olen ollut naimisissa, suhteessa lähinnä henkistä väkivaltaa jota liitossa eläessäni en edes ymmärtänyt. Myöhemmin kyllä. Siitäkin selvisin. Nyt kun mietin elämääni taaksepäin, on väsymys ollut miltei aina jollainlailla läsnä. Olen nuorenakin vain nukkunut. Välillä. Kuitenkin olen sosiaalinen. Nautin ihmisten seurasta ja minulla on paljon ystäviä. Mielelläni lähden heidän kanssa viettämään iltaa jättäen pakolliset työt tekemättä, ehtiihän sitä myöhemminkin asenteella….
Verikokeissa olen.ollut ja kilpirauhas arvot ovat esim. Ok. Eikä sieltä muutakaan löytynyt. Lisäksi viimeisen vuoden aikana olen lihonut yli kymmenen kiloa.

Voisiko kyseessä olla kuitenkin jonkinlainen masennus, vai mikä ihme minua vaivaa? Vai pitääkö vain sanoa että olen laiska ihminen? Osaako joku auttaa?

Käyttäjä Lukossa kirjoittanut 05.04.2017 klo 08:42

Voihan sinua vaivata vaikka masennus. Masennuksesta löytyy kuitenkin paljon materiaalia ja testejä netistä googlaamalla. Niitä katselemalla ja omaa tilannettasi miettimällä saat varmaan helpommin, kuin tämän keskustelupalstan avulla, vaivaako sinua masennus.

Elämäntilanteeseesi ja nimimerkkiisikin liittyen täytyy mainita myös toinen mahdollisuus. Nimittäin mietin, vaivaako sinua ihan vaan tavanomainen kyllästyminen, keski-ikäistyminen ja mahdollinen ikäkriisi. Lapsiperheen pyörittäminen on aika puuduttavaa hommaa, jossa omat tarpeet on tietyssä määrin (jotkut sanovat että täysin, mutta olen siitä eri mieltä) sysättävä sivuun. Yksinhuoltajien arki on tietysti monella tavalla haastavampaa kuin kahden vanhemman perheissä. Paino nousee helposti ikääntymisen myötä, kun aineenvaihdunta hidastuu ja aktiivisuus laskee. Iän myötä myös mukavuudenhalu usein kasvaa. Voisiko kohdallasi olla ihan vain tällaisista asioista kyse?

Muitakin mahdollisia syitä varmaan on etenkin kun sinulla on takanasi hankalia elämäntilanteita (kenelläpä ei olisi enemmän tai vähemmän). Ehkä kehosi ja mielesi yrittää viestittää sinulle jotain.