Mietteitä osastohoidosta
Esittäisin tässä pari omaa ja vain omaa mielipidettäni osastohoidosta. Ehkä joku löytää yhtymäkohtia myös omaan elämäänsä.
Olen miettinyt viimeaikoina omia itsetuhoisia ajatuksiani. Mietin voiko niistä koskaan kokonaan parantua. Joku joskus sanoi että itsemurha-ajatukset eivät koskaan mene pois kokonaan, mutta ne voivat koteloitua samoin kuin esim. peliriippuvuus tai alkoholismi. Se tarkoittaa sitä, että ei enää ole akuutissa toteuttamisvaarassa vaan ajatukset jäävät ajatusten tasolle.
Usein itsemurhaa akuutisti hautovalle suositellaan osastohoitoa.
Psykiatrinen osasto on minun ajatuksissani paikka johon päästään vain kahdesta syystä. Toinen on pahassa psykoositilassa ja toinen on akuutissa itsemurhariskitilanteessa. Jos kärsii esim masennuksesta ilman edellämainittuja oireita, osastolle on aika vaikeaa päästä.
Tämä johtuu siitä, ettei psykiatrinen osasto ole oikeasti muu kuin säilytyspaikka akuuttipotilaille, jollei lasketa vaikkapa kuntoutusyksiköitä.
Psykiatrisella osastolla ei ole tarjota yksilölle mitään muuta kuin turvallinen ympäristö. Eli pitää ihminen hengissä ja säilössä. Kuntoutusosastot, jotka ovat usein avo-osastoja, ovat nimensä mukaan paikkoja joissa kuntoudutaan. Ne ovat kodinomaisempia ja viihtyisämpiä. Vastaanotto-osastot ovat usein karuja ja jollain tapaa epämukavia paikkoja.
Mistä se sitten johtuu, että aina välillä minulla tulee kauhea kaipuu päästä osastolle. En tiedä miksi, mutta se tuntuu siltä kuin olisi menossa yökylään jonkun rakkaan ystävän luokse. Ehkä se tulee siitä,että olen saattanut aikoinani osastoitua aika pahasti. Vanha suola janottaa. Minulla on jotenkin välillä sellainen olo, että osastojakso voisi ratkaista vaikean elämäntilanteeni ja poistaa sisäistä tyhjyydentunnetta. Tätä se ei tietysti tee, eikä sen ole tarkoituskaan. Osastohoidon ei ole tarkoitus korjata elämän puitteita tai sisällöttömyyttä. Minusta kuitenkin tuntuu että kun olen sairas pitäisi asialle tehdä jotain. Ja se jonkin tekeminen on osastolle hakeutumista.
On toisaalta inhottavaa toisaalta ihan hyvä, että osastolle on nykyään niin vaikea päästä. Huonot puolet ovat tietysti se että tuntuu siltä, että sairaus jää hoitamatta. Toinen huono puoli on tunne siitä ettei kukaan välitä tai ota vakavasti. Tunnen aina osastolle pyrkiessäni olevani jonkin kieron idols-raadin edessä. Se on tosi kurjaa.
Kuitenkin osastolle ottamattomuudella on ihme kyllä mielestäni hyviäkin puolia. Ensimmäinen voisi olla se että osastojakso katkaisee normaalin elämän. Se nollaa tilanteen niin ettei itse tarvitse pitkään aikaan tehdä mitään. Mielestäni ainakin oma toimintakykyni on laskenut aina osastojakson aikana. Se voi kyllä johtua myös siitä että olen jo osastolle hakeutuessani ollut toimintakyvytön.
Toinen on se, että aina kun itse olen päässyt osastolle olen ollut tosi pettynyt kun en olekaan saanut asioita järjestykseen tai voimaa jatkaa arjen taistelua. Osastohoito on aina vain passivoinut minua ja jopa lisännyt itsetuhoisuuttani. Lisäksi osastohoito on taloudellisesti ihan mahdoton homma kun se on niin kallista. Minkälaisia mietteitä teillä on osastohoidosta.?