Mielenterveysongelmista kertominen Työvoimatoimistossa?
Hei,
Minulla on todettu jo useampi vuosi sitten pakko-oireinen häiriö (psykiatrilla käyty) ja olen ollut myös masentunut ym. ahdistusperäistä ongelmaa. Nämä psykiatriset ongelmathan ovat aina enemmän tai vähemmän ongelmavyyhtejä, joissa on monenlaisia ulottuvuuksia. Viime vuodet ovat menneet lyhyissä työsuhteissa ja kouluttautuessa. Samalla olen yrittänyt oppia hyväksymään ongelmani ja ”paranemaan niistä”. Psykiatrini kyllä sanoi, että näiden ongelmien kanssa mennään yleensä hautaan. 😞
En kuitenkaan ole koskaan uskaltautunut mainitsemaan mielenterveysongelmistani Työvoimatoimistossa (TE-toimisto kai viralliselta nimeltään nykyään), työhaastatteluissa tai työpaikalla leimautumisen pelossa. Olen siis sinnitellyt näennäisesti terveenä koulussa ja töissä, vaikka välillä ahdistaakin ym. todella voimakkaasti.
Kannattaisiko kaikista ongelmistaan kertoa kuitenkin avoimesti ainakin TE-toimistoon? Entä työhaastatteluissa tai avoimissa työhakemuksissa?
Itse työpaikoilla kannattaa varmasti olla varovaisempi ja todella miettiä mitä kertoo ja kenelle. Mahdolliselle esimiehelle olen kyllä jo harkinnut ongelmistani avautumista.
Neuvoista ja kokemuksista todella nöyrästi kiittäen! Toivottavasti tämän nyt lukee joku oikeasti asiantunteva ihminen!
Työnhakeminen on jo muutenkin todella stressaavaa puuhaa itsekriittiselle ja ujolle persoonalle, puhumattakaan että kärsii vielä mielenterveysongelmista! 😭
😯🗯️