Mielenterveysongelmien syytä vai seurausta

Mielenterveysongelmien syytä vai seurausta

Käyttäjä terve88 aloittanut aikaan 27.06.2017 klo 04:36 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä terve88 kirjoittanut 27.06.2017 klo 04:36

Olen miettinyt elämän perusasioita. Tässä kirjoituksessa aion nimittää niitä elämän puitteiksi.
Elämän puitteita ovat esim. omasta fyysisestä hyvinvoinnista huolehtiminen, ihmissuhteiden hoitaminen, kotiaskareiden hoitaminen ja omasta taloudesta huolehtiminen. Myös peruspositiivinen asenne elämään voi olla puite.
Oletteko koskaan miettineet, että joskus se, että elämän puitteet ovat huonolla tolalla, voi laukaista mielenterveysongelman.
Toisaalta asia voi olla myös toisinpäin. Eli mielenterveysongelmien vuoksi elämän koossapitävien puitteiden hoitaminen kärsii.
Luulen että oman elämän puitteiden hallinta voi olla sekä mt.ongelmien syy että niiden seuraus.
Mietitään vaikka rahavaikeusia. Nykyään on todella helppoa joutua ongelmiin rahan kanssa. Pikavippejä saa todella kätevästi. Kun kerran ehtii velkaantua, on velkoja vaikeaa lyhentää. Usein pienituloisella on kuukaudessa rahaa hädintuskin maksaa lainojen korot. Velat usein masentavat ja saavat joissain tilanteissa ihmisen miettimään jopa jotain epätoivoista ratkaisua. Voi tuntua että peli on menetetty. Tämä tunne siitä, ettei omaan elämään ole enää otetta, voi edesauttaa mielenterveysongelman puhkeamista.
Toisaalta asia on myös toisinpäin. On aika yleistä, että esimerkiksi maniassa ihminen tulee hankkineeksi itselleen myös rahavaikeuksia vaikkei niitä ennen sairastumista olisi ollutkaan.

Mitä te olette mieltä? Onko elämän puitteiden kunnossapidon laiminlyöminen enemmän mt.ongelmien syytä vai niiden seurausta.?
Enkä tietenkään tarkoita sitä, että se miten hoitaa asioitaan olisi jotenkin valintakysymys. Elämä ei ole mustavalkoista. Eikä sairautta tai elämän olosuhteita useinkaan voi valita.

Käyttäjä Simpukkana kirjoittanut 27.06.2017 klo 09:52

Jos elämän perusasiat eivät ole kunnossa, seurauksena voi olla mt.ongelmia. Toisinaan taas mt.ongelmat tulevat ensin ja siitä johtuen tulee näitä käytännön ongelmia arkielämässä. Mutta tuo peruspositiivisuus elämässä, se on kai luonteenpiirre joka ihmisellä on tai ei ole. Minua häiritsee ajatus, että pitäisi olla aina positiivinen. Mulla ainakin menis näyttelemisen puolelle, enkä jaksais olla pitkään jotain muuta kuin oikeasti olen.
Ongelmat rahankäytössä voivat myös olla seuraus jostain lääkityksestä, eikä ongelmaa itse ehkä edes tiedosta.

Käyttäjä terve88 kirjoittanut 27.06.2017 klo 19:09

Tarkoitin positiivisella asenteella sitä, että uskoo ihmisten tarkoittavan lopulta hyvää. Ei toki voi olla liian sinisilmäinenkään. Kultainen keskitie tässäkin.