Mielenterveysongelmien salailu
Moikka,
missä vaiheessa muut olette kertoneet mielenterveysongelmista uudessa suhteessa? Minulla on taustallani vuosien varrelta monenlaista mielenterveysongelmaa; ahdistuneisuutta, keskivaikeaa masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja pakko-oireista häiriötä, johon liittyi vaikeita oireita. Olen nyt uudessa parisuhteessa (olen tuntenut seurustelukumppanini vasta vajaa 4kk ja seurusteltu 1,5 kk). En ole kertonut näistä ongelmista tai lääkityksestäni hänelle mitään, ja salailu vaivaa minua. Tällä hetkellä voin suhteellisen hyvin, joten pystyn aika hyvin peittämään ahdistukseni. Salailu on kuitenkin raskasta ja vie energiaa. Pelkään seurustelukumppanini suhtautumista mielenterveysongelmiin. Miten hän reagoisi ja hyväksyisikö hän minut ongelmistani huolimatta?
Aiheen puheeksi ottaminen tuntuu hyvin vaikealta. Tilannetta eivät helpota kokemani voimakkaat häpeän tunteet sairastumisesta. Mielessäni pyörivät välillä edelleen kysymykset, miksi sairastuin reilu vuosi sitten? Miksi en ollut vahvempi/osannut pitää itsestäni parempaa huolta? ☹️
Mutta siis olennaisin kysymys: kertoako mielenterveysongelmista jotakin mahdollisimman pian vai vasta vähän myöhemmin suhteen ja keskinäisen luottamuksen syvennyttyä jne.? Kaipaisin neuvoja/muiden kokemuksia vastaavista tilanteista. 🙂🌻