Mielenterveyden järkkyminen tieteestä
Kaikilla meillä on oma maailmankuvamme. Oma mielenterveyteni on järkkynyt asiasta ,joka ei ole varmaan kovinkaan tyypillinen. Olen menettänyt uskoni mm. lääkäreiden omaan mielenterveyteen. mm. siihen, että tekevätkö he varmasti oikeita johtopäätöksiä asiakkaistaan? Tarkoitukseni ei ole loukata tätä ammattikuntaa, mutta katson oikeudekseni kuitenkin selvitäkseni jossain vaiheessa kirjoittaa asiasta tänne. Maailmankuvani on järkkynyt. Esim. alemmin koulututettu sairaanhoitaja ei voi minua koskaan ymmärtää ja auttaa minua, koska hän ei ole koskaan tehnyt koulutuksensa vuoksi sellaisia oivalluksia kuin minä tein. Olen myös järkyttynyt edelleen aiemmasta lopputyöoivalluksestani. Oma oivallukseni oli ainakin se, että tutkimus ei sopinut omalle maailmankuvalleni. Sitä ei voi kukaan kiistää, etteikö se olisi totta. Olen ratkaissut ongelman kuitenkin osittain. Olen tietoisesti laskenut tasoani mitä tulee suorituksiin. Ihmiset varmaan ihmettelevät, että miksi näin älykäs ihminen rupea esim. tutkimaan itsestään selvyyksiä. Vastaus on se, että yksinkertaisista asioista ei tule ihmeellisiä ajatuksia. Minua ei vain tajuta, koska minulla on suotu niin paljon älykkyysosamäärää. En kiinnostu keskivertoduuneista ja tylsistyn henkisesti köyhistä työtehtävistä. Tiedemaailmaan suhtaudun valikoiden. Tarkastelen tällä hetkellä tiedettä kriittisesti ja sovellan. Sovellan sillä tavalla, että en ajattele tiedettä liian pitkälle. Oen tunneihminen. Tiedän, että en saa tältä vertaistukea. Mutta tämä palsta auttaa minua selviämään. Täällä varmaan yleisesti haetaan apua ihan toisenlaisiin ongelmiin. Tiedän, että olen tänne aivan liian älykäs, mutta ajoittain minulla on tarve kirjoittaa tänne. Tätä juttua ei varman kukaan tajunnut, mutta minua itseäni se auttaa pyrkimään kohti keskivertosuorituksia. Mutta ei se mitään, että kukaan ei tajunnut. Itse tajusin.