Mielen hoitamisesta?
Miten sinä hoidat mieltäsi?
Vois olla hyvä kuulla/lukea nikseistäsi, joilla hoidat mielialaasi?
Mielen jumiutuessa, voimattomassa olossa, ei ole ’paukkuja’ oikeastaan mihinkään. Mistä voisi löytää edes yhden ’paukun’ = impulssin/rohkaisun liikahtamiseen siitä tilanteesta helpompaan oloon? Mikä sinulle voi olla se oloa avaava asia? Varsinkin jos koet olosi yksinäiseksi. Varsinkin jos lähelläsi ei ole ketään, joka näkisi mykistyneen mielesi?
Erilaisina ihmisinä meillä voi olla erilaisuuksista huolimatta samanlaisia keinoja. Täällä tukinetissä puretaan paljon mielen päälle ja mieleen kertyneitä kipuja ja voimattomia oloja. Haluatko/ jaksatko jotain omista konsteistasi jakaa täällä? Miten pidät hyvästä mielestäsi kiinni, miten saat huonot ’moodit’ tai hetket lyhenemään?
Olen itse bipolaarinen, vaikka siltä ei tunnu hyväksyttyäni sen todeksi omalla kohdallani, eli pidän kiinni lääkityksen pysymisestä ajan tasalla, jolloin ongelmia mielialan kanssa ei ole samalla tavalla kuin oli joskus. Tuo mielialasairauden hyväksyminen on yksi porras päästä jumitilanteesta eteenpäin. Vaikea pala nieltäväksi, mielialaongelman myöntäminen itselle, jos asetelma elämässä on sellainen, jos kokee alemmuudentuntoa muutenkin jonkin syyn tai kokemusten takia.
Minun nousemista aamuisin helpottaa, jos näen valoa, jos on jotain odotettavaa alkavassa päivässä.
Vaikein pala aika usein on päästä ulos asti, vaikka kaikkialla hoetaan, miten liike on lääke.
Siinä minua auttaa ulos ajatus, tavoite, halu laihtua. Käypä hoito -suosituksen mukaan riittää jos 5 päivänä liikahtaa sen 1/2 h lenkin. Nykyään on näitä laitteita. Kännykkään laitan herätyksen 15 min päähän ovesta ulos päästyäni. Kun mielikappale soi, tiedän tehneeni melkein jo päivän liikkumisen ja käännyn takaisin. Toisinaan jatkan matkaa tuosta soitosta huolimatta, en koske laitteeseen, siitä tiedän tehneeni tuplalenkin, ainakin tuossa omassa laitteessani, herätys toistuu vielä muutaman kerran kun sen antaa vaan soida. Ajan hallinnan haltuunotto tuo tuntua, omasta elämästä on kysymys. Ja sitä haluan lisää, elämää omaan elämään. Oman mielen hallinnan lisääntymistä.
Ravinto on aika iso ’pullonkaula’ itsen ja oman mielen hoitamisessa. Vuosien myötä on lisääntynyt omien mieltymysten arvostaminen. Rytmi syömisissä. Aivot – mielen ydin – tarvitsee muutakin kuin kahvia ja tupakkaa. Vaivannäkö kaupassakäymiseksi, vaihtelu ruokaostojen tekemisessä, isoja asioita joista itselle kokkaus ei saisi olla se ärsyttävin. Päinvastoin, se on kunniahetki, mahdollisuus arvostaa itseä.