jaana6 kirjoitti 15.10.2016 14:0
Menneisyydessä elin äitini kanssa, jolla oli myös mielenterveys ongelmia, hänellä oli tapana
puhua ääneen kuin olisi jutellut jonkun kanssa. Itse en paljoa puhunut hänelle, ehkä se oli
osa syynä hänen menettelyynsä.
Minulla oli tapana kadota mielikuvitus maailmaani päivä tolkulla, näin sieluni silmin edessäni
maailmani jossa halusin olla. Me vain elimme yhdessä, ilman mitään muuta yhdistävää tekijää, paitsi tietysti rakkaus. Molemmat omassa mielikuvitus maailmassansa.
Jaana6, mä en usko että sun niukkapuheisuus mitenkään vaikutti siihen että sun äitisi puhui itsekseen. Ainakin mä toivon ettet sä potisi syyllisyyttä sen mielenterveysongelmista; niiden kohtaaminen voi olla vaikeaa tai pelottavaa aikuisellekin, joten ei sitä mun mielestä lapseltakaan voi olettaa.
Mä olen kokenut syyllisyyttä siitä että en pystynyt auttamaan isääni kun olin lapsi, ja vasta ihan viime vuosina oon tajunnut ettei mun tarvinnutkaan pystyä siihen.
Kevennyksenä (tai sen yrityksenä 😉 ): Mulla oli lapsena mielikuvitusystäviä, ja on niitä jokunen tullut pidettyä mukana nyt aikuisenakin. 😳 Nykyään se menee enemmän niin, että puuhaillessani omiani kuvittelen, mitä ne ystävät mulle sanois tai mitä tekis jos ne olis paikalla. Niistä saa vähän niin kuin seuraa, silloin kun tuntee itsensä yksinäiseksi. Millaisia sun mielikuvitusmaailmat nykyään on?