Masennus ja työelämän paineet
Miten kukaan masennukseen sairastunut kestää työelämän paineita? Itselläni on todettu keskivaikea masennus. Lääkäri määräsi sairaslomaa viikon ja olinkin kotona viisi arkipäivää. Sinä aikana töistä pommitettiin jatkuvasti viesteillä ja monet kyselivät uteliaina vointiani. Minulle laitettiin kaksi työvuoroa sairaslomaviikon lauantaille ja sunnuntaille.
Teki mieli sanoa sairasloman jälkeen kaikille, että minun täytyy nyt koittaa nukkua ja/syödä sekä hoitaa töissä perusasiat. En pysty muuhun. En kuitenkaan uskaltanut mainita masennuksesta kenellekään. Työsuhteeni on määräaikainen, toukokuun alkuun asti. Olen melko varma, ettei sitä jatketa enää, mutta koitan silti sinnitellä töissä parhaani mukaan.
Aamulla on vaikea nousta sängystä. Illalla en saa unta, vaan murehdin kaikesta. Päivisin muistini pätkii ja olen itkuinen. Onneksi pian on palkkapäivä ja saan rahaa lääkärin määräämiin mielialalääkkeisiin.
Miten te muut masentuneet jaksatte töissä? Itse käyn kerran kuussa psykologilla ja nyt tosiaan myös lääkärillä. Sekin stressaa, koska tulee taas poissaolo töistä ja joutuu häpeämään.
Tämä teksti on ehkä sekava, koska kirjoitan sitä niin väsyneenä. Ehkä täältä saan kuitenkin jonkun vastauksen tai reaktion hätääni.