Masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko/maanis-depressiivisuus-yhdistelmä

Masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko/maanis-depressiivisuus-yhdistelmä

Käyttäjä Pauliina31 aloittanut aikaan 25.11.2011 klo 12:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Pauliina31 kirjoittanut 25.11.2011 klo 12:33

Olen 31-vuotias nainen Helsingistä. Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, itse maanis-depressiivisuus kuvaa mielestäni paremmin sairautta. Minulla oli kesällä mania-jakso, ja nyt olen sairaslomalla mania-jakson jälkeisen masennuksen takia. En voi syödä masennus-lääkkeitä, koska minulle voi tulla mania niistä.

Sairauden lisäksi minulla on normaali aikoinakin sosiaalisten tilanteiden pelkoja. Minulla se ilmenee pään jännittämisenä lähinnä. Eli sosiaalisten tilanteiden pelkoihinkaan en voi syödä mitään lääkkeitä ettei mania yllätä. Nyt masentuneena kaikki jännittämisoireet vaan pahenevat ja napsinkin opamoxeja pelkoihini. Jopa läheisteni kanssa jännitän. Inhottaa syödä opamoxeja niin paljon, en haluaisi jäädä koukkuun niihin. Minun on vain odotettava, että aivoissa serotoniini ja muut välittäjäaineet palaavat normaaleiksi. Viimeksi 2009 masennuksen aikana tätä piti odottaa 3,5 kuukautta.

Aika piinaavaa on: luulisi, että riittäisi yhdelle ihmiselle pelkkä maanis-depressiivisuus, mutta kun pitää vielä olla sos.til. pelkoja kaiken lisäksi. Minulla elämä menee aina uusiksi, kun sairastan manian, ja yleensä se vaatii sairaalahoitoa (minulla on ykköstyypin sairaus, joka on mania-painotteinen). Nyt tulee taas etsiä uusi duuni saikun jälkeen. Ahdistaa miettiäkin jotain työhön menoa tällä hetkellä. Pitäisi vaan keskittyä sairaslomaan ja paranemiseen. Tiedän että kun masennus ohi, jännittäminenkin helpottaa edes vähän.

Onko kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? Apua, neuvoja? Miten selvitä sos.til.pelkojen kanssa? Ja juuri jos pelko ilmenee pään jännittämisenä? Olisiko jokin lyhytaikainen terapia hyvä? Tuntuu, ettei avohoidossa sairaanhoitajan kanssa jutustelusta ole sen enempää apua? Ahdistuksen hallinta-kurssikin voisi olla hyödyllinen? Olisin kiitollinen vertaistuesta =)

Käyttäjä Tuumaaja68 kirjoittanut 25.11.2011 klo 16:32

Hei,

sen verran olisin udellut että miksi on etsittävä uusi työpaikka? Irtisanoitko itsesi hätäpäissäsi vai onko sut irtisanottu sairauden tähden?

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 25.11.2011 klo 20:34

`Olisiko jokin lyhytaikainen terapia hyvä?`

Pauliina, voisi olla kokeilemisen arvoinen asia. Ot asia puheeksi sairaanhoitajan kanssa ja pohtikaa yhdessä asiaa, ammattilainehan hänkin on. Voimia Sinulle.

Käyttäjä Pauliina31 kirjoittanut 25.11.2011 klo 21:04

Määräaikainen työsopimus päättyy joulukuun loppuun. Olen ollut jo heinäkuulta saikulla. On vuokratyösuhde, enkä usko, että työnantaja enää uusii sopimusta, kun olen sairastanut niin pitkään. Toisaalta olisi aika rankkaa palata ko.duuniin työn rankkuuden takia, vaativaa asiakaspalvelutyötä, koulutus antaisi eväät toisenlaiseenkin duuniin, esim taustatöihin. Ja työpaikalla työkaverit tietää mun sairauskuvioista, ehkä siksikin rankkaa olisi palata. Ehkä olisi helpompi aloittaa jossain ihan uudessa duunissa puhtaalta pöydältä.