Masennuksen omahoito

Masennuksen omahoito

Käyttäjä Auringonkukkanen aloittanut aikaan 30.09.2022 klo 21:30 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Auringonkukkanen kirjoittanut 30.09.2022 klo 21:30

Heips! Täällä on varmaan ihmisiä, joilla on kokemusta masennuksesta. Mitkä asiat auttavat sinua (mahdollisen lääkityksen ja ammattiavun lisäksi) piristämään itseäsi edes vähän? En tarkoita välttämättä isoja asioita vaan vaikka esim. kahvikuppi kaikessa rauhassa tai luonnossa kävely. Olisi kiva kuulla erilaisia vinkkejä! 🌞

Käyttäjä ask kirjoittanut 01.10.2022 klo 17:32

Mulla masennuksessa auttoi oma koira, kun olin pahin masennus kausi menossa. Oma äiti auttoi( ehkä vähän liikaakin) retkillä käyn avustajan kanssa, ja nyt oon tänä keväänä keksinyt omia lauluja, masennus lauluja, käyn terapeutin kanssa, niitä läpi. Ja nyt sävelletään kanssa niitä.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.10.2022 klo 13:15

Ulkoilu on elintärkeää ja piristää. TV:n katselu auttanut viime aikoina hirveästi...

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 02.10.2022 klo 17:32

Pianonsoitto. Aiemmin kuorolaulu kunnes tuli ns. erimielisyyksiä. Pianonsoitossa on monta aspektia, ei pelkästään soittaminen vaan myös mm. nuottien tutkiminen, harjoittelu, sitkeyden ja ahkeruuden tematiikka, raakaa työtä se on eikä pelkkää fiilistelyä. Paras masennuslääke lienee rakkaus mutta minulla ei ole siitä kokemuksia elämäni varrelta.

Käyttäjä Axulinen83 kirjoittanut 07.10.2022 klo 21:52

Mulle rakas bändi jonka musiikki ja keikoilla käynti on tukenut mua läpi kaikkien vaikeiden aikojen. Ainoa pysyvä asia joka ei koskaan muuttunut mun elämässä. Aina paikalla rankkoina hetkinä. Se että pystyy luottamaan johonkin ihan täysin on merkittävä asia. Ja sen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Uskon että meillä jokaisella on sellainen. Ainakin se yksi todella rakas asia joka kulkee mukana ja läpi sun oman elämän tapahtui mitä tahansa.

Toinen asia on talvi tai syksy. Rakastan kaikkea synkkää ja sateista ilmaa yli kaiken. Entä kunnon pakkasia ja isoja lumikasoja joissa on tullut hypittyä ja lojuttua. En tunne tai oo koskaan tuntenut kaamosmasennusta. Kevät ja kesä onkin sitten kokonaan toinen asia koska en tykkää valosta ja lämmöstä.

Mutta kuitenkin😀. Tässä mun omahoidon vinkit.

Käyttäjä Auringonkukkanen kirjoittanut 15.10.2022 klo 13:57

Kiitoksia vinkeistä! 🌞 Jos jollekulle tulee lisää mieleen vinkkejä niin saa kertoa! 🙂

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 15.11.2022 klo 19:44

Rauhallinen musiikki, johon voi uppoutua, kohentaa mielialaa. Samoin melkein mikä tahansa, mikä saa hien pintaan: reipas kävely, kuntopyörän polkeminen, sauna. Hyvä ja terveellinen ruoka kohtuudella nautittuna. Kahvinjuonnista pidän nyt taukoa, kun se tuntuu tekevän levottomaksi ja jopa ahdistuneeksi. Ryhdyin taas teenjuojaksi.

Käyttäjä kirjoittanut 19.11.2022 klo 20:53

Minusta masennukseen niin kuin muuhunkin väsymykseen auttaa lepo. Jos siinä sivussa kuuntelee musiikkia, ei se tee pahaakaan jälkeä.

Käyttäjä Vielä_täällä kirjoittanut 25.11.2022 klo 20:10

Lepo, musiikki, liikunta, luonto, torilla pällistely.. aikanaan auttoi päiväkirjan kirjoittaminen. Nykyisin se ei toimi.

Ystävän seura, jos on/olisi ystävä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 26.11.2022 klo 19:54

Kirjastossa käynti, hyvä ruoka, jälkiruoan/salaatin valmistaminen. Tänään olin tyytyväinen kun sain imuroitua aamulla, en kovin tarkkaan tai koko asuntoa mutta isoimmat pölypallot pois kuitenkin.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 28.11.2022 klo 11:12

Masennuksen omahoitokeinoja.

https://youtu.be/ZYEaXSChWtA

Mitä mieltä?

Käyttäjä Sädekehä kirjoittanut 08.12.2022 klo 20:02

 

Musiikki, liikunta, lapsen kanssa ajan vietto sekä miehen kanssa, ruoanlaitto, ystävän näkeminen ja mulla on jo lapsesta lähtien ollut laulaminen tosi tärkeä juttu. Olen esiintynyt jo pienestä pitäen, mutta lapsen saannin ja masennuksen myötä laulaminen jäi lähes kokonaan pois. Nyt yhtäkkiä kun olen alkanut laulamaan niin saan siitä ihan mielettömästi iloa. Samalla olen myös ihmetellyt, että miksi lopetin laulamisen. On ollut jopa sellainen olo, että jos en olisi lopettanut, niin tuskin olisin edes masentunut. Eihän sitä tietenkään niin voi ajatella, mutta silti..

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 10.12.2022 klo 13:34

Laulaminen ❤

HerKaramazov, mun arkeen mahtuu huonosti videoiden katselu (yritin kuunnella alkua, mutta aina tuntuu tulevan jotakin joka keskeyttää) mutta jos haluat yrittää tiivistää pähkinänkuoressa siitä voisi olla apua.

Kokeilen tänään uutta keittoreseptiä.  Ootteko huomanneet että moni 'mukavien asioiden tekemiseen' perustuva itsehoitokeino saattaa tyssätä siihen ettei masentuneena ole helppo kerätä energiaa aloittamiseen? Tuntuu siltä että moni keino jota lievää masennusta vastaan kamppaileva voi käyttää onnistuneesti on sellaisia että jos niitä menee hyvää tarkoittavasti neuvomaan vakavammasta masennuksesta kärsivälle, se vain lannistaa entisestään.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 11.12.2022 klo 11:57

No, nyt kun ylipäätään pystyy tekeen jotain mikä piristää niin kitaran soito, kuvataiteen tekeminen, koiran ulkoiluttaminen, uimahalli keikka, biljardin pelaaminen tyttären kanssa, musan kuuntelu, juttelu erilaisissa ryhmissä, jne. On ollut vuosia etten ole juuri saanut mitään nostetta edellisistä, nyt tuntuu toimivan, vaikka luotto ystävä kuoli kaksiviikkoa takaperin. Mä en tiedä mistä mä sain tulevaisuuden, ja toivon?
Edelliset ovat olleet muutamia viikkoja läsnä elämässäni, ehkä ne katoaa taas jossain vaiheessa, tai sitten ei? Ei tätä elämää oikein voi ennustaa...

Käyttäjä Tytta91 kirjoittanut 11.12.2022 klo 19:43

Mua piristää ainakin vähän tää lumi ja sen tuoma valous tän pimeyden keskelle. Pieni asia, mut mulle tärkee.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.12.2022 klo 12:42

HerKaramazov kirjoitti:
On ollut vuosia etten ole juuri saanut mitään nostetta edellisistä, nyt tuntuu toimivan, vaikka luotto ystävä kuoli kaksiviikkoa takaperin.

Joo, taisin lukea siitä toisesta ketjusta, ja asia jäi mieleen kun kirjoitit kauniisti. Hienoa että sait tutustua häneen!