Luulen että olen lähellä itsemurhaa
Olen 40-vuotias mies. Naisystäväni jätti minut kaksi kuukautta sitten. Ero tuli täytenä yllätyksenä. Jo ennen sitä elämäni on ollut ajoittain taistelua, pinnistelevää selviytymistä päivästä päivään. Yksinäisyyttä, hätää, itkua, valvottuja öitä ja itsensä lohduttelua, koska ketään muutakaan ei ole ollut lohduttamassa. Ahdinkoani selittänee suurimmalta osin lapsuuteni, jonka runnoivat alkoholisti-isäni ja mielenterveysongelmainen äitini. Isäni juomisen kestin ihan hyvin. Äitini kaaoksen paljon huonommin.
Olen pohtinut itsemurhan mahdollisuutta jo yläkoulusta saakka. Nuorempana pohdinnoissani oli enemmän mukana uhmakkuutta ja huomiohakuisuutta, mutta vuosien karttuessa teko on ruvennut tuntumaan enemmän ja enemmän todelliselta mahdollisuudelta ratkaista elämääni liittyvä kipu ja olemisen turhuus.
Itkeskelin viikolla eroani julkisissa paikoissakin, en pystynyt pidättelemään. Tänään ostin litran viinipönikän ja neljä kaljaa. Ajattelin juoda ne illan mittaan ja kokeilla, josko saisin itseni niin sekaisin, että uskaltaisin mennä junan alle. Inter-cityllä on nopeutta parin kilometrin päässä kämpästäni lähes kaksi sataa. Toinen vaihtoehtoni on hypätä sillalta, jonne on viitisen kilometriä. Hypätä uskaltaisin myös selvinpäin, mutta en ole varma, riittääkö sillan korkeus varmaan kuolemaan.
Join viinistä vajaat puolet ja yhden kaljan. Epätoivoinen tunne ei lähtenyt kehittymään. Tänä yönä tuskin siis vielä itseäni tapan. Silti teko tuntuu jo ikään kuin päätetyltä. En enää väistele sitä ajatuksissani, vaan se tuntuu pikemminkin lohduttavalta. Kun tajunta sammuisi, ei olisi enää tuskaa, jota on kestänyt jo vuosikymmenet. Ei olisi lapsuuden tuskaa, ei elämääni liittyvää epäonnistumisen tuskaa eikä eron tuskaa, joka nyt on tietenkin kivuliaimpana mielen päällä.
Pahinta erossa on ollut lapsuuden elpyminen. Herään taas yöllä putoamiskohtauksiin, joita en ole kokenut viiteentoista vuoteen. En osaa sanallistaa niitä. Yksinkertaisesti putoan saamatta mistään kiinni. En jaksa enää tätä.
En ymmärrä, miksi naisystäväni ei tahtonut käsitellä ongelmiamme, yrittää ratkaista. Meillä ei ollut väkivaltaa, ei alkoholin väärinkäyttöä, ei alistamista tai vähättelyä eikä riitoja. Yhteyden puute meillä oli, mutta ne ovat pitemmissä suhteissa yleisiä. Miksi naisystäväni ei tahtonut kommunikoida? Enkö ollut edes sen arvoinen?
Minulla ei ole yhtään ystävää, ei ainuttakaan numeroa kännykässäni, johon voisin soittaa. Olen aina ollut yksinäinen. Ei minussa ulkoisesti tai sosiaalisesti ole mitään sen kummempaa vikaa, en vain osaa olla ihmisten kanssa. Tai osaan, mutta en viihdy.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Itsemurha tuntuu niin väärältä vanhempiani ja muita läheisiäni kohtaan, mutta samalla se tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, joka ratkaisee ongelmat. Olen kävellyt pitkin junanvartta pahassa olossani ja katsonut junia. Kuvitellut, kuinka menen siltapalkin taakse piiloon, mistä hyppään alle. Käynyt seisomassa siltapalkin takana ja odottanut, että juan jylistää ohi.
Mitä muut vaihtoehtoni ovat? Tässä ei ole kysymys pelkästä erosta vaan siitä, että ero rusensi jo valmiiksi hauraan elämäni. Niin kauan kuin elämääni kuului edes yksi ihminen, joka kosketti ja jolle saatoin ainakin kuvitella olevani tärkeä, oli joku syy nousta. Nyt ei enää ole.
En ole edes uskaltanut kohdata eroa. Niin paljon kuin olenkin surrut, niin samalla olen kuitenkin toivonut, että palaamme yhteen. Naisystäväni tuntien se on kuitenkin epätodennäköistä. Hän pysyy päätöksissään.
Pahinta on se, ettei minulla enää ole naisystävää, jota rakastan aivan valtavasti, ja se, ettei minulla ole ketään muutakaan. Tuntuu että olen aivan yksin, minulla ei yksinkertaisesti ole ketään. Puhelinta en uskalla kunnolla käyttää ja inhoan puhumista muutenkin, joten puhumiseen perustuvan avunkaan piiriin en voi hakeutua. En pysty puhumalla selittämään asioitani, tarkkailen vain ääntäni. Olen myös varsin yhteiskuntavastainen, minkä vuoksi tunnen epäluuloa kaikkia viranomaistoimintoja kohtaan.