Luottamus ihmisiin/aikuisiin
Olen ollut lapsena koulukiusattu, eikä kukaan aikuinen puuttunut siihen, vaikka he tiesivät siitä. Ehkä olen jo silloin saanut kokemuksen, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä minä sanon, kun ei kukaan kuitenkaan tee asioille mitään, eikä minun mielipiteellä ole väliä. En tiedä onko minulla ollut sen jälkeen ongelmia luottaa ihmisiin vai ei, luulisin, että enimmäkseen ei. Mutta nyt tuntuu, että lähes kaikki yrittävät/”tietämättään” toistavat lapsuuteni kokemukset, ettei minun sanoilla ole mitään merkitystä. Ei lääkärille, ei sosiaalityöntekijälle, ei kenellekään… Olen sanonut samat asiat moneen moneen kertaan, mutta aina halutaan vain lääkärin mielipide. Sitten halutaan kuulla minun mielipide, muttei sillä kuitenkaan ole mitään merkitystä. Ensi viikolla on verkostopalaveri ja ajattelin ihan suoraan sanoa, jos pystyn (tai ainakin olen kirjoittanut sen kaiken), että ei minun mielipiteelläni ole aiemminkaan ollut merkitystä. Johan olen sen sanonut moneen kertaan. Samoin kuin terapeuttini on lausunnoissaan todennut samat asiat moneen kertaan ja hän meinasi ”ihmetellä” vähän samaa asiaa kuin minä, että miksi ylipäätään olen tässä palaverissa, kun olen sanonut mielipiteeni jo moneen kertaan, mutta kukaan ei ole tuntunut sitä kuuntelevan.