Loputon stressi ja pelko. Miten tätä voi jaksaa?
Hei kaikille,
Haluaisin purkaa jonnekin tilannettani, joka alkaa olla jo ihan liikaa itselleni ☹️ Olen akateemisesti koulutettu nuorehko nainen ja teen koulutustani vastaavia hommia. Olen töistä todella kiitollinen näinä aikoina, mutta ongelma on se että kaikki työhön liittyvä hallitsee minua jo ihan liikaa ja aiheuttaa vaikka mitä oireita. Nyt tilanne on se, että pääni on jo ihan totaalisessa umpikujassa ja voimavarat alkavat olla miinuksen puolella.
Pystyn itse määrittelemään hetken, kun ahdistusoireet alkoivat nostaa päätään. Se oli ensimmäinen kerta, kun silloiselle työpaikalle tuli yt-neuvottelut. Olin silloin nuorempi, enkä ollut oikeastaan ajatellut ikinä, että työpaikkoja voidaan vaan lopettaa. Sen jälkeen olinkin vuosia yt-kierteessä. Työsuhteeni oli koko ajan katkolla, ja jännitin asiaa vuosikausia. Kunnes sitten hiljattain se, mitä olin pitänyt pahimpana, tapahtui. Työsuhteeni lakkautettiin. Onnistuin kuitenkin saamaan heti uusia töitä, mutta vuosikausien stressi ja pelko ovat kuluttaneet minut ihan loppuun. Pelkään aivan hulluna mokaavani jotain todella pahasti uudessa työssäni, jossa on ihan valtava määrä uutta opeteltavaa. Ajattelen sitä oikeastaan koko ajan. Googlailen vapaa-ajalla ihan vauhkona asioita, joista voisi olla töissä hyötyä tai jotain tietoa irtisanomissyistä ja -menettelyistä siltä varalta, että mokaan ihan kaiken ja saan potkut. Sinänsä minulla ei ole mitään oppimis- tai ymmärrysvaikeuksia uudessa työssäni ja järki sanoo, että saan asiat hoidettua. Mutta silti vaan pelkään ihan loputtomasti, enkä saa ajateltua oikeastaan yhtään mitään muuta.
Minulla on historiaa erilaisista ahdistustiloista. Löytyy syömishäiriötä, paniikkikohtauksia sekä epämääräistä sairaudenpelkoa ja muita klassisia ylisuorittajien ongelmia. En oikein osaa edes kirjoittaa sanoiksi sitä miten paljon minua ahdistaa ja pelottaa tällä hetkellä ihan kaikki. En osaa yhtään ajatella, että elämä kantaa ja asiat voisivat järjestyä. Tulevaisuutta en uskalla edes ajatella.
En ole parisuhteessa, eikä minulla ole lapsia. Myös sosiaaliset kontaktit ovat aika vähissä, enkä oikein haluaisi edes tavata kavereitani. Sinkkuus on aika iso surun aiheuttaja myös. Haluaisin kovasti, että joku lohduttaisi minua joskus ja ottaisi edes pienen piirun huolistani kannettavaksi. Kumppanin etsintä ei vaan tunnu mahdolliselta, koska olen niin syvällä ahdistuksessani, että sekin pelottaa aivan älyttömästi. Sen lisäksi pelkään, että joudun jonkun henrylaasasen tai niljakkaan pelimiehen uhriksi, ja satutan itseäni vaan enemmän. Lähtökohtaisesti kaikki seurusteluyritykseni ovat olleet todella negatiivisia kokemuksia. Miehet ovat ikävä kyllä olleet usein aika ikäviä minulle.
En ole kiinnostunut oikein mistään harrastuksista, eikä mikään tahdo tuottaa oikeasti iloa. Ainut mikä sujuu hyvin on nukkuminen… Haluaisin oikeasti nukkua vaikka koko ajan. Joskus olen valehdellut työterveyslääkärille, että en saa unta ja saanut unilääkereseptin. Sen avulla olen sitten nukkunut melkein kokonaisia viikonloppuja. Päihteet eivät ole koskaan ollut ongelma, vaikka joskus olenkin koittanut viinilasillisella helpottaa kireää olotilaa. Eipä sekään vaan auta. Aivoni pyörittävät jatkualla luupilla kaikkia mahdollisia kauhuskenarioita, joissa elämäni menee lopullisesti pieleen ja päädyn jonnekin sillan alle.
Kiitos jos joku jaksoi lukea! Parempaa kevättä meille kaikille 🙂 Yritetään jaksaa!
🌻🙂🌻