Liikunnan herättämät negatiiviset tunteet
Olen ihan hukassa, ja kovasti kaipaisin tietoa onko muut kohdanneet samanlaista.
Olen nyt puolisen vuotta harrastanut liikuntaa, lähinnä salilla käyntiä. Pari kuukautta sitten aloin harrastamaan kamppailulajia, johon rakastuin ja jota harrastan enemmän kuin mielelläni. Mutta samalla kun rakastuin lajiin, huomasin olevani ahdistunut, itkuinen ja masentunut treenien jälkeen. Kerta kerralta ahdistuksen määrä tuntui kasvavan, kunnes se tuntui kuplivan ihon alla odottaen että saan sen oksennettua ulos. Ymmärrän hyvin viiltelijöitä, koska tuntui että se olisi ainoa keino oksentamisen lisäksi että olo helpottuisi. Kumpaakaan en kuitenkaan tehnyt, vaan olen suurimmat terät kärsinyt, ja huomannut masennuksen kasaantuvan hiljalleen. Nyt olen siinä pisteessä, että en jaksa arkea, makaan sängyssä ja väsyn jo tunnin jalkeilla olosta, töissä kyllä olen saanut käytyä. Jos en pääse treeneihin työvuorojen takia, tuntuu että maailma romahtaa.
Keskusteluaika on tulossa psyk.sh:n kanssa näin alkuun, mutta siihen on vielä melkein kuukausi aikaa. Helpottaako tämä olo itsestään, vai oonko kenties ainoa joka tästä kärsii? Kertokaa kokemuksia, jos sellaisia löytyy! 😯🗯️
Omasta taustasta vielä sen verran, että mun lapsuus on ollut emotionaalisesti puutteellinen, jo ala-asteella olen ollut masentunut (ei diagnoosia) ja siitä eteenpäin aina vähintään alavireinen, lisäksi olen sairastunut ahmimishäiriöön ja huomaan addiktoituvani about kaikkeen tosi helposti.