Liian ahdistavat ystävät
Minulla on ongelma muutamien ystävieni suhteen. Olen kärsinyt jo pitkään sosiaalisesta fobiasta ja olen aina ollut erakko, joka ei halua montaa ihmistä elämäänsä. Ystävystyin koulussa kahteen luokkatoveriin ja koko koulun ajan ja sen jälkeenkin olen viettänyt paljon aikaa heidän kanssaan. Toinen muutti tosin kauas, mutta hän ottaa yhteyttä aina pari kertaa vuodessa. Molemmat ovat luonteeltaa hyvin hyökkääviä, pomottelevia ja alistavia.
Alussa olin avoin ystäville, koska koko elämäni olin yksin. Myöhemmin aloin kokemaan nämä ihmiset todella ahdistavina. Toisen ystävän kanssa tuli melko usein riitoja aina samasta aiheesta. Aiheena oli se, etten ole häneen tarpeeksi yhteydessä. Yritin selittää, etten vain ole ihminen, joka haluaa ottaa yhteyttä ja haluan olla mielummin yksin. Kärsin myös vakavasta masennuksesta, syömishäiriöstä, paniikkihäiriöstä, itsetuhoisuudesta ja ihmiset ahdistaa kovasti. Yleensä olo on niin sietämätön, etten kertakaikkiaan jaksa ajatellakaan muita ihmisiä.
Ihmettelin kauan, miksi sosialisointi juuri tämän ystävän kanssa on aina niin vaikeaa ja ahdistavaa. Psykologi sai minut nyt vihdoin tajuamaan, etten yksinkertaisesti halua olla hänen ystävä. Hän alistaa minua koko ajan, pomottelee, on niskan päällä, tuomitsee kaikki tekemäni päätökset ja käyttäytymiseni, ajattelee, että olen tyhmä kun haluan olla yksin enkä käy kahvilla usein ystävieni kanssa. Minulla on kyllä yksi oikeasti hyvä ystävä, jonka kanssa vietän mieluusti aikaa viikonloppuisin, joten mielestäni altistan itseni vuorovaikutuksiin tarpeeksi.
Minua ei ahdista vain silloin kun hän tekstailee, vaan ahdistus on päällä koko ajan joka päivä. Ei sellaista kenenkään pitäisi kestää! Mietin koko ajan, milloin hän tekstaa, mitä hän nyt minusta ajattelee, mitä enemmän aikaa kuluu viime kahvilla käymisestä sitä vihaisemmaksi hän tulee, pitääkö nyt pyytää häntä kahville ettei hän suutu, pitääkö taas pyydellä anteeksi jne..
En yksinkertaisesti jaksa enää välitää ”ystävästä”, joka latelee minulle sääntöjä siitä, miten ystävän kuuluu toimia. En jaksa enää kuunnella tuomitsevia ja töykeitä kommentteja. En jaksa enää ahdistua päivittäin ihmisestä, joka ei edes kiinnosta ja aiheuttaa vain negatiivisia kokemuksia ja tunteita.
Kysymys kuuluukin, miten ihmeessä pääsisin eroon näistä kahdesta ihmisestä? Olen liian kiltti kaikille enkä osaa pitää puoliani ja pelkään, mitä seuraisi jos en olisi heihin enää yhteydessä. Ahdistus on jo sitä luokkaa, että pää hajoaa! Haluan keskittyä muihin ongelmiini, kuten itseni hengissä pitämiseen, enkä puimaan jotain ihmissuhteita.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Miten tilanteen voisi ratkaista?