Olen lapsena kokenut olevani erilainen ja ulkopuolinen. Idearikas haaveilija sai osakseen vain pilkkaa ja oudoksuntaa.
Elämä on vienyt koulujen kautta työttömyyteen ja korkeakouluun, mutta muiden kuin aivan alimman tason töiden hakeminen tuntuu kauhealta ajatukselta. Lapsena opin, että vain olemalla paras saan huomiota isältäni. Minkäänlaista heikkoutta ei saanut koskaan näyttää. Äidiltäni opin, että innostuminen on turhaa, koska ei asiat kuitenkaan onnistu.
Kasvoin todella kyyniseksi jo ala-asteiässä, jolloin alkoi myös masennukseni.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni elin väkivallan pelossa, joten käyttäydyin muita kohtaan todella väkivaltaisesti. Väkivalta oli ratkaisumenetelmä ihmisten välisessä kanssakäymisessä, jos tuli minkäänlaista konfliktia. Myöhemmin opin välttelemään kaikkia konfliktitilanteita, koska en olisi osannut ratkaista niitä millään normaalilla tavalla.
Valtava torjutuksi tulemisen pelko vaivasi minua aina 23 vuotiaaksi, jolloin kävin elämäni ensimmäisen kerran treffeillä.
Olen oppinut normaalia arkikäyttäytymistä lähinnä televisiosarjoista, mistä on ollut suuri apu, sillä ennen niitä olin lähinnä rationaalinen kone, jolla ei ollut mitään annettavaa tunnetasolla.
En ole edes hakenut töitä tälle kesälle, koska koen ettei minulla ole mitään annettavaa yritykselle. En kuitenkaan osaa mitään, kun arvosanat ovat heikot ja persoonasta puuttuu se paljon kaivattu positiivisuus. 26-vuotias, jolla on heikosti työkokemusta on iso punainen lippu työmarkkinoilla.
Varmaan ainoa tapa, jolla tulen saamaan töitä, on yrittäjyys. Silloin minun ei tarvitse kilpailla työpaikasta muiden kanssa, vaan voin kilpailla tuotteella.
Ironisena sivujuonteena elämässäni on ollut alkoholi. Alkuun pystyin käsittelemään traumojani vain voimakkaassa humalatilassa. Terapiat jätin aina kesken, koska en pystynyt avautumaan tunnetasolla toiselle ihmiselle ollenkaan. Kerroin vaikeista asioistani aina ilmaan mitään tunnereaktiota.
Parasta mitä vanhemmat voivat lapsilleen antaa on hyvällä itsetunnolla päällystetty polku aikuisuuteen.