Laiska, tyhmä ja saamaton?
Kirjoitan kun en muuta voi. Pään sisäinen sekamelska on niin musertava, sekoitus syyllisyyttä, ahdistusta ja surua. En voi ymmärtää itseäni.
Olen saavuttanut niin paljon elämältä. Sellaisia asioita, joista jotkut vaan haaveilevat. Vakituinen työpaikka (lopultakin), korkeakouluopinnot siinä rinnalla. Maailman ihanin avomies, joka on saavutuksistani niin ylpeä. En ansaitse sitä.
Jokainen työpäivä on yhtä helvettiä. En kykene tarttumaan oikein mihinkään, tuijotan vain tietokoneen ruutua. Poden syyllisyyttä siitä kun en ymmärrä jotain asiaa, joka työtehtäviini liittyy. Enhän minä voikaan vielä kaikkea tietää, ei aiempi tutkintoni minua kaikkeen valmistanut. Silti rankaisen itseäni tyhmyydestäni enkä usein uskalla kysyä edes neuvoa keltään. Pelkään siitä mahdollisesti seuraavaa kritiikkiä (jota tuskin edes tulisi) tai vaan sitä, että minua katsotaan kuin idioottia.
Voimani ovat aivan kadoksissa. Haluaisin vain nukkua. Iltaisin pitäisi jaksaa opiskella, mutta viime aikoina olen vain karannut sängyn pohjalle töiden jälkeen. Joka aamu kuitenkin lähden töihin, en kestäisi lintsaamisen aiheuttamaa syyllisyyttä. Töissä sitten olen kuin zombie ja välillä nieleskelen itkua kun hävettää ja surettaa niin paljon.
Sairaalloinen tunnollisuus, täydellisyyden tavoittelu, riippuvuus kehuista ja kykenemättömyys ottaa vastaan kritiikkiä… Nämä piirteet ovat seuranneet minua koko elämäni. Luin tämän tekstinkin monta kertaa läpi enkä ole siihenkään tyytyväinen. Olen yrittänyt kehittyä paremmaksi ja rennommaksi ihmiseksi, mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty.
Olenko siis oikeasti vain otsikon mukainen surkimus vai ovatko nämä masennuksen merkkejä? Tai jonkun muun mielen sairauden?