Vanillaflower kirjoitti 14.3.2019 20:34
Kai tuo oikeisiin töihin meneminen kesken kuntouttavan työtoiminnan onnistuu. Olen kuullut, että sieltä ei tosin niin vain oteta oikeisiin töihiin.
Mä oon fundeerannu tuota, että mitenkä mielenterveyskuntoutujastatuksesta pääsis "normaaliin" työelämään, kun alkaa tuntua, että se olis ajankohtaista tässä jossain vaiheessa.
Oon ollu työkokeilussa ja sitten palkkatuetussa, osa-aikaisessa työssä 5-6h päivässä yhteensä 2,5 vuotta. Palkkatuki on myönnetty terveydellisistä syistä, vajaakuntoisena työntekijänä, kun osa-aikaisen työn on katsottu edistävän kuntoutumista. Siinä se onkin ilman muuta ajanut asiansa.
Mielestäni en oo kovinkaan vajaakuntoinen enää. Haluaisin enempi oman alan työtä ja paremmin palkattua työtä. Aikanaan, kun nykyisen työn työsoppari tehtiin, olin niin heikoilla että suostuin työhön aika huonoilla ehdoilla ja palkalla, joka ei alkuunkaan vastaa työtehtävien vaativuutta ja vastuullisuutta. En pysty nykyisessä työpaikassa etenemään.
Ennen joulua mulla oli kaikenlaisia ideoita ja suunnitelmia työn suhteen ja edistin niitä täyttä höyryä. Sitten tuli takapakkia, ahdistus ja työstressi lähti ihan käsistä ja tuntui, että burn out tulee justiinsa tälläkin tuntimäärällä. Totesin, että eipä taida sittenkään olla ajankohtaista miettiä vielä kokoaikaista työtä. Mutta nyt on taas menny hyvin monta kuukautta, ja mietin, miten voisin päästä eteenpäin.
Mulla on yliopistokoulutus, ja en tiedä, kuinka paljon tämä aika ei-koulutusta vastaavassa, osa-aikaisessa työssä vaikuttaa työn saamisen mahdollisuuksiini. Pitääkö sitä jotenkin selittää potentiaaliselle työnantajalle? Tuntuu, että työmarkkinoilla kilpailu on niin tavattoman kovaa!
Ymmärrän, etten voi tavoitella kuuta taivaalta enkä tähdätä niihin kaikkein kilpailluimpiin työpaikkoihin. Mulla ei oo mitään oman alan työkokemusta, ei edes harjoittelua, koska olin niin huonossa hapessa opintojen loppuvaiheessa. Valmistumisen jälkeen olin vuoden verran työttömänä ja sitten aloitin nykyisessä työssäni. Jos saisin edes vähän enemmän osaamista vastaavaa työtä ja oikeudenmukaisempaa palkkausta, olisin iloinen!
Miten epäilyttävänä sitten työnantajat pitää valmistumisen jälkeistä työttömyyttä ja sitä, että on tehnyt työtä, joka ei vastaa koulutusta? Onks parempi kertoa rehellisesti, että syynä on mielenterveysongelmat ja parantuminen vai mielummin vain sanoa, että elämäntilanne oli silloin sellainen, ettei voinut tehdä kokoaikaista työtä?
Ensin kun sais itselleen selväksi sen, onko kokoaikainen työ realistinen tavoite. 😟