Kun ”pieni” lapsi pelkää

Kun "pieni" lapsi pelkää

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 18.06.2014 klo 12:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 18.06.2014 klo 12:56

Mulla on tämmöinen kysymys…

Mitä oin tehä, kun mun lapsi eilen kertoi ettei uskalla nukkua yksin, kun pelkää asunnossa syttyvän tulipalo ja että hän jää loukkuun omaan huoneeseen. Hän koki 2 vuotta sitten tulipalon, jossa kävi onneksi hyvin. Irtaimisto tuhoutui, mut ihmisille ei käynyt mitään, kiitos hänen nopea reagointi.
Ei keväällä vielä ollut ongelmia, mut nyt kesällä hän ei nuku kun mun vieressä ja sitten isovanhempien vieressä.

Olen yrittänyt puhua hänelle, mut jotenkin tuntuu että se on turhaa.

Käyttäjä repukka kirjoittanut 18.06.2014 klo 21:44

Onko hän päässyt missään ammattilaisen kanssa käsittelemään tuota traumaattista kokemusta? Ei mikään ihme, jos pelkää, kun on jo kerran kokenut tulipalon. Jos hän haluaa asiasta sinunkin kanssasi puhua, niin anna hänen puhua, ole läsnä ja kuuntele. Tietenkään et voi luvata, ettei niin kävisi enää koskaan, mutta epätodennäköistä se on.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 20.06.2014 klo 16:18

repukka, ei hän ole missään käyny puhumassa nyt. Jossain vaiheessa oli kuraattorilla, mut ne käynnit loppui. Yritämme hänen kanssa puhua ja kuunnella, mut tuntuu että ei siitä ole apua.

Käyttäjä repukka kirjoittanut 23.06.2014 klo 13:00

Ei vieläkään ole myöhäistä viedä häntä jonnekin puhumaan. Valitettavasti en osaa sanoa, mikä olisi oikea paikka. Ehkä joku traumaterapeutti?