Kun on niin jumissa, ettei keksi edes otsikkoa
Siihen meinasi tyssätä tämän viestin kirjoitus. Otsikkoon. Aivot ovat niin sumuiset, etten kykene ajattelemaan. Kirjoittelin viime vuonna täällä toiseen keskusteluun, mutta se on näköjään hiljentynyt, joten aloitan nyt sitten oman. Tämä tulee todennäköisesti olemaan täyttä tajunnanvirtaa vailla mitään järkevää ajatusta, mutta haluan vain kirjoittaa jotain johonkin.
Mielenterveysongelmia minulla ollut kauan, liian kauan. Tajusin juuri, että olen ollut työkyvyttömyyseläkkeelläkin jo yli kaksi vuotta. Ja mihin tässä on päästy? No ei yhtään mihinkään. En vaan jaksa. Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut kaikkea todella ikävää, asioita, joille ei enää mahda kukaan mitään. Niiden kanssa on vaan elettävä. Mutta kun en jaksa!
Arkea pitäisi jaksaa jotenkin suorittaa. Ongelma on siinä, etten jaksa enkä kykene siihen, mutta en voi lopettaakaan suorittamista, koska sitten ahdistun ja väsyn vain lisää, jos ehdin ajatella asioita liikaa. Kun pitää itsensä liikkeessä ei ehdi ajatella. Menee vaan autopilotilla. En avaa tässä tilannetta nyt sen tarkemmin, kuin että minulla on joitain velvollisuuksia useita kertoja viikossa, mutta kyse ei ole siis työpaikasta. Jos pidän vapaata ja jään kotiin, ahdistun niin, että tukehdun. Siispä menen eteenpäin, vaikken tajua mistään mitään, enkä enää edes tunne itseäni. Kuka olen? Tuntuu, että tarkkailen itseäni jostain ylhäältä ja kun näen peilikuvani, en edes tunnista koko ihmistä. Olenko tuo minä? Vai kuka minä olen? Kun puhun muiden ihmisten kanssa tuntuu oloni epätodelliselta ja utuiselta. Kuka tuo ihminen on? Mitä tässä nyt pitäisi seuraavaksi sanoa? Usein en jaksa sanoa mitään. Olkoon kuka hyvänsä, mitä väliä silläkään on.
Huomenna taas ihmisten pariin, en tiedä, mistä löydän voimia siihen. Mieluiten makaisin peiton alla pimeässä.