Jappe90: onko koskaan ollut puhetta sähköhoidon kokeilemisesta sinun kohdallasi? Se voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Toisilla se auttaa niin, että voi lopettaa lääkkeiden syömisen kokonaan.
Minä olen ollut masentunut enemmän tai vähemmän koko ikäni, mutta viimeiset kuusi vuotta ovat olleet erityisen vaikeita ja diagnoosina on vaikea masennus, jossa viimeisimmän romahduksen aikana oli jopa psykoottisia oireita (erilaisia harhoja ja tunnetta hajoamisesta). Masennukseeni on kuulunut 2-4 vaikeaa romahdusjaksoa per vuosi ja sairaalassa olen ollut yli 10 kertaa. Lääkkeitä on kokeiltu vaikka mitä sekä yksittäisiä että erilaisia yhdistelmiä, eikä mistään tunnu olevan apua. Jotkin tosin turruttavat niin, ettei mikään enää tunnu miltään, eikä millään tunnu olevan mitään merkitystä, mutta silloin ei myöskään ahdista (se ei silti ole kiva olotila). Sivuvaikutuksia on kyllä ollut ja niistä lihominen kaikkein ikävin. Tälläkin hetkellä otan päivittäin viittä eri lääkettä, mutta silti olen masentunut. Ahdistusta ei onneksi ole viime syksyn jälkeen ollut.
Sähköhoitoa minulla kokeiltiin ekan kerran viime syksynä ja nyt olen käynyt muutaman kerran ns. ylläpitohoidossa eli n. kerran kuussa käyn tärskäyksessä. Aluksi siitä tuli hyvä hype ja tapahtui ikäänkuin jonkinlainen herääminen. Olin paikoitellen jopa iloinen, hyväntuulinen, reipas, se vanha oikea minä palasi. Mutta nyt tuntuu, että vaikutusta ei juurikaan enää ole tai ei ainakaan niin voimakkaana. Tai sitten nämä huonot jaksot vain kuuluvat asiaan ja ne pitää hyväksyä ja pitää vain odottaa taas parempia aikoja.
Tämä nyt ei hirveästi ainakaan lohduttanut, mutta olen miettinyt omalla kohdallani lääkkeiden lopettamista, koska yksi ainakin lisää ruokahalua ja sen myötä lihottaa. Ainakin jonkin noista viidestä voisi lopettaa. Niin ja terapiassa käyn 1-2 kertaa viikossa. Puhuminen kyllä helpottaa. Ja vertaistuki sekä täällä että masentuneiden vertaisryhmässä, jossa käyn kerran viikossa.