Kun kukaan ei enää jaksa sinua
Moi.
Onkos teillä kokemuksia tilanteesta jossa jo jonkun tai pidemmän aikaa on pompoteltu hoitopaikasta, hoitajalta ja lääkäriltä toiseen, ja lopulta tuntuu ettei kukaan enää edes halua ottaa vastuuta hoidosta?
Minulla taisi käydä juuri niin… Okei, minulla on todettu epävakaa persoonallisuus, päihderiippuvuus ja vaikea masennus. Ymmärrän toki sen että kyseinen kombo saa minusta ajoittain todella rasittavan ja vaikean hoidettavan. Mutta silti luulisi että Suomessa olisi joku vastuu myös hoitavilla tahoilla ettei sairasta voi jättää täysin yksin.
Olin 2 ja puoli vuotta sairaslomalla/kuntoutustuella näiden ongelmien takia ja kesällä lääkäri päätti että olen työkuntoinen ja meninpä sitten työkkäriin kirjoille. Vaikka yritin kokoajan sanoa että kohta tilanne kuitenkin pahenee taas. Minua ei uskottu.
Se oli siis ainoa hoitokontaktini päihdeklinikalla joka on ollut ainoa jo pitkään. Nyt kun sitten masennus alkoi taas pahentua varasin ajan lääkärille sieltä. No, lääkäri ei ottanut oikein mihinkään kantaa ja sanoi että paikkani on akuuttipsykiatrian poliklinikalla, ja olin täysin yllättynyt koska kukaan ei ollut sellaista kertonut ennen.
No, menin sinne päivystävälle lääkärille ja ne antoivat hoitajalle ajan seuraavaksi päiväksi ja antoivat ymmärtää että masennuksen hoitoni jatkuu siellä. Suostui lääkäri sentään loppuviikkoon asti sairaslomaa kirjoittamaan, jee, ihan kuin vuosia kestäneestä vaikeasta masennuksesta muutamassa päivässä paranisi.
Menin seur. päivänä hoitajan vastaanotolle ja sanoin haluavani osastolle, koska en saa oikein edes nukuttua nykyään. Näin lääkärin ja hän kirjoitti minulle lääkettä unettomuuteen. Osastohoidolle ei kuitenkaan tässä vaiheessa vielä ole kuulemma tarpeeksi kriteereitä. Eli pitää olla todella tekemässä itselleen jotain ennen kuin kunnon hoitoa saa?? Lääkäri ei myöskään suostunut ottamaan kantaa muuten masennuslääkityksiini tai mihinkään, sanoi vaan että ne on hoitavan lääkärin asia. Ok. Hoitaja jolle aikani oli oli jo lähtenyt pois joten lupasivat soittaa uuden ajan minulle.
Seuraavana päivänä soitin miksei soittoa ole kuulunut ja hoitajan aikaa varattu.
Sitten asiat vasta mutkittuivatkin. Minulle sanottiin puhelimessa että hoitoni tapahtuu nyt mielenterveyskeskuksessa, josta minulle kukaan ikinä siis ei ole mitään kertonut. Ainoa kontakti sinne on ehkä alkava DKT-ryhmä jossa kävin eilen ensimmäisessä haastattelussa, joka alkaa joulukuussa ja jonne en vielä edes tiedä hyväksytäänkö minut. En ole muuten edes koskaan käynyt koko puljussa enkä tiedä siitä mitään.
No menin ak psyk polille ja selvitin asiaa ja lääkäriajan varasivat minulle nyt tiistaiksi.
Olen kyllä aika väsynyt siihen että kun on voimat täysin loppu niin siltikään ei missään oteta vakavissaan mitään… ☹️(
Kaikki tahot sanovat vaan että mene tuonne ja mene sinne ja tee sitä ja tätä, ja lopulta on pää ihan pyörällä että kuka tässä nyt olikaan se psykiatri ja omahoitaja kenen piti hoitaa näitä asioita..
No nyt tässä yöllä soitin Mielenterveysseuran kriisipuhelimeen ja totesin ettei minua ei haluta enää edes siellä kuunnella ☹️
Vastaaja oli erittäin tyly ja lopetti puhelin 15 minuutin jälkeen vedoten muihin soittajiin jota en kyllä usko. Olen siis ennenkin soittanut asioistani sinne ja kertonut kaiken aika suoraan ja epäilen että nekään ei jaksa minua.
Miksi??? Miten tälläinen on mahdollista v. 2016 Suomessa?
Minulle sanottiin peruskoulussa että on lottovoitto syntyä Suomeen, mutta olen kai joko tuhlannut sen lottovoiton tai sitten jossain muussa on pahasti joku vialla, mutta missä? Minussa itsessä vai hoitopaikoissa?