Kun kaiken pitäisi olla hyvin…

Kun kaiken pitäisi olla hyvin...

Käyttäjä vivvy aloittanut aikaan 31.08.2015 klo 23:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä vivvy kirjoittanut 31.08.2015 klo 23:54

Hei.

Olen 28-vuotias naisenalku, joka on sairastanut masennusta ja syömishäiriötä 14-vuotiaasta lähtien. Teini-ikäisenä satutin itseäni päivittäis, joka ilta kahden vuoden ajan. Viiltely oli minulle pakokeino. Välillä pystyin olemaan viiltelemättä pitkänkin aikaa, mutta pari vuotta sitten minua piti tikata sairaalassa. Nyt olen pystynyt olemaan viiltelemättä melkein vuoden.

Sairaalassa olen ollut elämässäni melkein vuoden ajan, jos kaikki osastohoidot ynnätään yhteen. Viimeisin kerta oli viime vuoden marraskuussa. Olen myös saanut sähköhoitoa.

Diagnoosini tällä hetkellä on skitsoaffektiivinen häiriö (en ollut ennen edes kuullut moisesta, saati sitten tiedä ketään joka samaa sairastaa) ja kai epätyypillinen laihuushäiriö. Kuulen oman ääneni moittivan minua (ei ole ajatus), mollaavan minua, haukkuvan minua läskiksi ja arvottomaksi ja luuseriksi yms. Taistelen tämän äänen kanssa päivittäin. Minulla on paljon pakkoajatuksia ja pakkotoimintoja, jotka vaikeuttavat jokapäiväistä elämääni. Olen myös viime aikoina halunnut satuttaa itseäni taas.

Menin naimisiin elokuun alussa ja sitä ennen ostettiin mieheni kanssa ihan ihkaoma asunto. Minulla on kaksi marsua ja kani. Nekin voivat tällä hetkellä ihan hyvin. Huomenna saamme perheenlisäystä kanin muodossa, kun käymme hakemasta pohjoisesta itsellemme uuden kaverin. Pelottaa vaan, että pikkuinen ei selviä tuosta matkasta saati sitten täällä olosta hengissä, kun ei tämän päivän aikana kasvattajan luona ole syönyt mitään. Pitää vielä huomenna aamusta kysellä kuulumiset. Toivottavasti alkaa yön aikana syömään. 🙂👍

On siis jotain mitä odottaa ja elämä on päällisin puolin ihan hyvin, mutta koko ajan vaan ahdistaa ja masentaa. Lisäksi syömishäiriö on taas puskemassa päälle. Kyttään painoa vaakalla melkein päivittäin (on se paremmin kuin esimerkiksi kolme kuukautta sitten kun ravasin vaakalla monta kymmentä kertaa päivässä) ja joko ilahdun tai ahdistun vaakan lukemasta. Olen vielä pystynyt syömään ihan normaalisti, en ole ruennut paastoamaan tai oksentelemaan.

Toisaalta toivon, että uskaltaisin taas oksentaa tai pystyisin olemaan syömättä, että paino laskisi. En vain voi hyväksyä itseäni tämän painoisena (olen normaalipainoinen, ah miten vihaankaan sanaa normaali), haluaisin olla taas alipainoinen. Mies yrittää kovasti tsempata ja tukea, mutta hänkin on alkanut väsymään. Tappelimme viime viikolla asiasta aika kärkkäästi ja hän toi esille omaa väsymystään. Ehdotin hänelle kriisikeskuksessa juttelemista tai tänne kirjoittamista, mutta hän ei ainakaan tänään kokenut sitä tarpeelliseksi. Ehkä siitä viikonlopun mäkkireissusta oli hänelle apua. Jos näin, niin hyvä niin.

Minulle on myös ehdotettu osastohoitoa (ottaisin sen mieluusti vastaan), mutta en voi lähteä sinne vielä! Pitää totuttaa se uusi kani talon tavoille ja haluan nyt viettää aikaa aviomieheni kanssa! En vain vielä ole valmis. Ja painoakin pitäisi pudottaam kun nehän nauraa mut sieltä pihalle, kun olen normaalipainoinen. Ei ne ota minua siellä tosissaan ollenkaan!

Tulipas romaani, huh. Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti. Näin illasta alkaa aina ajattelemaan kaikkea tyhmää ja tulee erilaisia mielitekoja, niin kokeilin nyt purkaa ahdistusta kirjoittamalla. Menen nyt ottamaan iltalääkkeet, niin nukuttaa sitten joskus. Huomenna pitää käydä uusimassa ajokortti poliisilaitoksella ja hakea pikkuinen kotiin. On niin ikävä vauvakanin tuoksua! 😍

Take care, hyvää yötä!

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 03.10.2015 klo 09:14

Tänään oli herätessä ehkä vähän parempi fiilis. Sain ekaa kertaa syötyä vähän puuroakin aamupalaksi. Tupakalla käynnin jälkeen istki sitten taas ahdistus ja morkkis siitä, että oli syönyt. Piti hakea pami helpottamaan oloa ja nyt tässä odottelen sen vaikutusta.

Eilen kävi se minun ravitsemusterapeutti täällä osastolla. Tehtiin yhdessä vähän ruokasuunnitelmaa, jonka mukaan pitäisi syödä. Järjellä ajateltuna (yritän nyt kovasti) se ei ole iso, mutta tämä minun sairas puoleni pitää niitä annoksia tosi isoina. Mutta lupasin kuitenkin yrittää. Lounas ja päivällinen tulee varmasti olemaan vaikeita. Onneksi ei nyt kuitenkaan pakkiruokailuun tarvinnut mennä, että saan tuettuna ottaa anokseni itse. Nyt vain ne ylläpitovanukkaat on loppu ja niitä saadaan vasta maanantaina päiväkahville. Niitä on jotenkin vaikea korvata. Eilen illalla sain viilin kuitenkin syötyä iltapalalla.

Vanhemmat on tulossa käymään joskus tässä aamupäivällä ja mies tulee sitten myöhemmin iltapäivällä. Huomenna mun paras ystävä tulee piristämään. Täällä ollessa sitä huomaa, ketkä oikeasti välittää.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.10.2015 klo 13:54

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️

Mukava, kun sulla käy vieraita! Ja hienoa, että sait vähän puuroa syötyä aamulla! Mä syön yleensä aamusta puuron. Sen pisteet on vähäisemmät kuin, jos söisi pari palaa leipää. Periaatteessa myös annos rahkaa voisi tulla kysymykseen... Mulla on tunnin päästä edessä välipala. Otan raejuustoa ja vihanneksia. Jos ottaisinkin tänään vain puolikkaan annoksen raejuustoa...?

Onko sulla tällä hetkellä jotain tavoitetta tuon sinun sairaalassa olon suhteen? Mitä ajattelet painostasi? Jos ymmärsin oikein viestistäsi mun painonhallinta-ketjussani, niin sun painosi olisi laskenut vielä sairaalassa... En nyt osaa edes kunnolla ajatella, minkälaista ahdistusta tunnet syömisen suhteen. Mä en oireile yhtä pahasti. Enemmän mietin itse näitä asioita syömisten välillä ja syömisten jälkeen. Itse ruoanlaiton tai syömisen aikana oon ok.

Voimia sinulle tähän päivään!

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 03.10.2015 klo 14:21

Tykkäätkö niistä välipalavanukkaista? tietääkseni niitä monta eri makua ja olisi jotain juotavaakin mallia? Minulle ne maistui ällötykseltä ja aina, kun sain väkisin purkin tyhjäksi, niin eikös hoitaja jo tuonut uutta. Muistaakseni ne on aika hinnakkaita itse apteekista ostaa, mutta lääkäri voi kirjoittaa reseptin, niin hiukka halvempaa. Joku, jonka nimen olen hukannut päästäni oli sellaista, että otettiin päivässä vaan yksi mittalusikallinen eiku kupillinen/missä tuovat lääkkeet. Se ei niin kauheaa ollut, kun niin vähän piti ottaa. Mutta onnistuin senkin unohtamaan. Josko minä en edes halua parantua?

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 05.10.2015 klo 13:38

Hei JP ja Dahliakukka!

Paino oli laskenut tän aamun punnituksessa, mutta ei tarpeeksi mun mielestä. Vaivaiset 600g. Yritän koko ajan syödä vähemmän kuin ateriasuunnitelmaan kuuluu, mutta hoitajat vahtii nyt entistä tarkemmin. Tänään kun en saanut kokonaista kasvispihviä alas, niin minun piti korvata ravintolitkulla. Ne vanukkaat ja litkut on ihan ok:n makusia, mutta kun niissä on niin kamalasti kaloreita. Ne ahdistaa.

Tän osastojakson tavoitteena ois saada mun syömiset normaaliksi ja ääniä vähemmäksi ja masennusoiretta pois. Kahteen viimeiseen olen suostuvainen, mutta tuohon ekaan en oikein. Mun ajatusmaailma on vielä niin sairas, että en halua syödä, haluan vain laihtua.

Koko ajan ahdistaa ja pamit ei auta mitään. En tiiä mitä tekisin tän olon kanssa. Toimintaterapeutille sanoin, että hyppäisin parvekkeelta, ellei sitä olisi lasitettu. Mulla on niin paha olla. Pitäisi varmaan taas vaivata hoitajaa. Ei viitsisi.

Suostuin siihen magneettihoitoon ja lääkäri paneutuu nyt siihen.

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 06.10.2015 klo 15:16

Minua on ahdistanut eilisaamusta lähtien koko ajan. Missään ei ole hyvä olla, mikään tekeminen ei tunnu hyvältä, mikään (edes tarvittavat) ei helpota oloa. Lääkäriä nään vasta perjantaina. Minä en tiedä miten selviän sinne asti. Olen puhunut tästä hoitajaopiskelijan kanssa (juteltiin tänään yli tunti) ja se helpotti aavistuksen hetkeksi. Tiedän, että näin ei saisi ajatella, mutta en haluaisi vaivata hoitajiakaan koko aikaa. Nyt istun yksinäni huoneessani. Mies on kohta tulossa käymään. Varoittelin häntä jo etukäteen, että olen aika huonoa seuraa. Taidan vain käpertyä hänen kainaloonsa lepäämään. Se on maailman turvallisin paikka.

Perjantaina pääsen kahdeksi tunniksi kotiin, kun meidän yli neljä kiloiselta kanilta pitää leikata kynnet, kun mies ei saa niitä yksin leikattua. Toisaalta odotan innolla, toisaalta en jaksaisi lähteä. Minkä takia tämän elämän pitää olla niin kauhean vaikeata?

Pitäisi tänään jaksaa käydä suihkussa, mutta se on niin inhottava operaatio, että en millään haluaisi. Onhan se puhdas olo hetken aikaa ihan mukavaa, mutta kun on vaan niin vaikea lähtä sinne.

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 06.10.2015 klo 20:24

Ääni sanoo, että kaikki juonii minua vastaan ja ketään ei kannata uskoa. Miten uskallan olla täällä?

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 08.10.2015 klo 09:36

On niin kauhea paha olla. Sama olo, mikä alko maanantaina aamulla vaan jatkuu. Tarvittavat ei auta (pami tai truxal) ja lääkärinaika on huomenna. Sekin pelottaa ja ahdistaa. Kaikki hoitajat ärsyttää, samoten täällä olo. Pitäis kuulemma liikkua ja keksiä päiviin sisältöä, mutta eikö ne nyt tajua, että en vaan jaksa tän pahan olon takia.

Minua ei edes huvita käydä tupakalla. Mikään ei huvita. Mä en tiedä, tajuaako hoitajat tän tilanteen vakavuutta edes? Tuonko mä sen ilmi liian huonosti? Tää tilanne ei ainakaan yhtään helpota mun taistelua tota ääntä vastaan. Tuntuu, että mut on leimattu lääkenarkiksi täällä. Pameja en oo hakenu, kun sillä ei oo enää mitään vaikutusta, kun oon syöny sitä niin kauan. Jospa se lääkäri nyt keksis jotain. En tiiä. Antaisivat vaan minun kuolla pois.

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 12.10.2015 klo 15:13

Syvä huokaus. En ole oikein jaksanut tännekään purkaa tuntojani. Viime viikon kärsin kovasta ahdistuksesta, joka rupesi vähän helpottamaan sitten viikonloppuna. Torstai-iltana kävin kolme tuntia olemassa kotona. Mies värjäsi mun tukan taas mustaksi ja etsittiin häkkivarastosta mun pidennykset, jotka laitoin päähän. Tän jälkeen alkoi ahdistamaan ihan kauheasti ja tuli sellanen olo, että pitäis tehdä sitä tätä ja tuota, vaikka mitään ei oikeasti olisi tarvinnut tehdä. Mies yritti rauhoitella, minä vain tärisin olohuoneessa. Olisin halunnut lähtä siltä istumalta takas tänne osastolle, mutta miehen ruoka oli uunissa, enkä halunnut viivyttää sen tekemistä. Kärvistelin siihen asti, että ruoka oli valmista ja mies kävi sitten tuomassa minut takaisin tänne. Jäi paska maku suuhun siitä reissusta.

Vieläkään en tiedä milloin se magneettihoito aloitetaan. Serdolectiä nostetaan taas huomenna. Kävin tänään myös pyörähtämässä fysioterapiaryhmässä. Mun oli pakko lähtee sieltä pois, kun iski kauhea läskiahdistus sen takia, kun käveltiin siellä ja sitten se ohjaaja sanoi, että keskittykää siihen miltä se kehon paino tuntuu astuessa. En vaan voinu sille yhtään mitään, että yhtäkkiä tunsin itseni taas ryhävalaaksi. Pamin voimin sitten söin ravintovanukkaan kahvilla.

Tänään olisi mahdollista päästä käymään kotona, mutta en tiedä haluanko minä mennä sinne. Jotenkin niin ristiriitainen olo. Ei haluaisi olla täällä osastollakaan, mutta en sitten ehkä haluaisi olla kotonakaan. Missään ei ole hyvä olla. Ja pelottaa sekin, että jos menen sinne kotiin, niin mua alkaa ahdistaa entistä enemmän ja sit palaan puolen tunnin päästä takaisin. Minkä takia elämän pitää olla niin kamalan vaikeeta?

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 15.10.2015 klo 10:11

" A pill to make you numb
A pill to make you dumb
A pill to make you anybody else,
But all the drugs in this world
Won't save her from herself. "

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.10.2015 klo 09:04

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️ Miten sulla menee? Miten syöminen sujuu tällä hetkellä? Saatko edelleen ottaa itse vai onko sulla valmiit annokset?

Mulla on viesen viikon mittaan vähentynyt syömisellä oireilu. Tai no, joo... Otin alku viikosta Duphalacia liikaa ja sain vatsan ruikulille... Mutta sitten oon ollut "kiltisti".

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 21.10.2015 klo 14:46

Hei JP ja muut!

Olen ollut niin väsynyt ja ahdistunut, että en ole jaksanut kirjoitella ollenkaan. Saan edelleen ottaa itse ruokani ja syömiset on menny ihan ok. Olen ahminut karkkia pystymättä oksentamaan. Paino oli kuitenkin pudonnut hieman maanantain punnituksessa. Saa nähdä, milloin treffataan ravitsemusterapeutin kanssa uudestaan. Olen pystynyt syömään melkein kaiken lämpimän ruuan ruokana (nyt on ollut jopa ihan syötävää sairaalan kasvisruokaa) ja viimeksi olen korvannut nutrilla ruuan viime viikolla. Koko ajan vain ajattelen syömiäni kaloreita ja ahdistelen. Pameja kuluu... Tänään on illasta keksustelu hoitajan kanssa.

Aloitin maanantaina sen magneettistimulaatiohoidon. Ja tänään se keskeytettiin. Sain aivan hirveitä migreenikohtauksia. Syöttivät täällä vaikka mitä lääkkeitä, eikä kohtaus lauennut millään. Aamulla tapasin lääkärin, jolle sanoin lopettavani sen hoitomuodon, koska en kestä näitä migreenejä. Sain diapamia ja menin takaisin nukkumaan. Nyt on ollut jo hetkiä, että ei koske päähän (paitsi nyt vähän) ja on vähän höttelö olo. Pientä jälkisärkyä vielä. Huomenna on hoitokokous, jossa mietitään sitten seuraavaa hoitoa. Luultavasti ainut vaihtoehto on sähköhoito... Taas.

Mun elämä on ihan syvältä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.10.2015 klo 07:31

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️ Mukava kuulla sinusta, vaikka kuulumiset eivät olisikaan kaikki niin hyviä. Hyvää on se, että saat kuitenkin annoksesi syötyä! Vaikka se on tuskaa. Auttavatko sinua keskustelut hoitajan kanssa?

Harmi tuon magneettisimulaation kanssa. Ja yhtälailla harmi nuo sinun pahat migreenit!

Mulla on terapia tänään. Pakko kai puhua tyttöön ja syömiseen liittyvistä jutuista.

Voimia sinulle! Kiva kun jaksoit kirjoittaa, vaikka sinulla oli paha olla!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.10.2015 klo 07:53

Hei, Vivvy!☺️❤️☺️ Mitä sinulle kuuluu?

Käyttäjä vivvy kirjoittanut 16.11.2015 klo 20:50

Hei.

Olen ollut niin väsynyt ja masentunut, että en ole jaksanut tännekään kirjoitella tai pitää yhteyttä irl-kaveriehin. Jopa perheeseen (poislukien mies) en ole oikein jaksanut pitää yhteyttä. Olen kuitenkin alkanut pitää päiväkirjaa toimintaterapeutin kehotuksesta. Siitä on hyötyä nyt, kun sähköshokkihoito aloitettiin tänään.

Syömiset on menny ihan liiankin hyvin. Tai ei ehkä normiruoka, mutta herkkuja menee sitäkin enemmän. Voisin vaan elää karkilla. En tiiä, että onko tämä jonkun lääkkeen sivuvaikutus vai mikä. Laitoin faceen ittelleni haasteen, että 1 tykkäys=1 päivä ilman herkkuja. Äsken kun kattoin, niin oli viikon eestä tykkäyksiä. Salaa toivon, että saan taas laihduttamisen käyntiin tuon avulla. Toisaalta taas sähköhoidon takia pitäisi pysyä tässä nykyisessä painossa, mutta jos saan kuitenkin tarvittavat ravintoaineet normiruuasta, eikä tuu ylimääräisiä sokereita yms. karkista, niin sehän on vaan hyvä juttu? Ja eihän normi-ihminen herkuttele melkein joka päivä? Ja minun on kuitenkin pakko syödä joku leivos aina kahvin kanssa täällä osatolla, kun se kuuluu ruokasuunnitelmaani. Ei ole normaalia vetää 300 grammaa karkkia muun lisäksi, kun vaan sattuu tekemään mieli ja on kivaa vetää se pussi kerralla... Ja sit kärsiä siitä oksetuksen tunteesta, minkä se aiheuttaa.

En saanut viime yönä nukuttua kunnolla, kun jännitin sitä aamun sähköä niin kamalasti. Sen oli tarkoitus alkaa jo viime viikolla, mutta sitä ei voitukaan aloittaa jonkun sydämen johtumisaikajutun takia, enneku oli konsultoitu kardiologia. Perjantaina tuli sit sieltä tieto, että sähkön voi aloittaa, kunhan ekg:tä otetaan säännöllisesti. Tällä kertaa muistihaittoja ei juurikaan tullut (viimeksi kun sain sähköä niin mulla meni melkein 100 mg:aa diapamia päivittäin, jotka luultavasti aiheutti sen muistinmenetyksen) ja päänsärkykin oli vain pientä jomotusta siihen magneettihoidosta tulleeseen verrattuna (jouduttiin lopettamaan kahden hoitokerran jälkeen päänsäryn takia). Hoitohenkilökunta oli mukavaa ja osaavaa ja jäi ihan positiivinen kokemus. Ensimmäinen asia, mitä kysyin herätessäni nukutuksesta aamulla oli se, että "miloin saan polttaa röökin?" 😀 Vielä kaksi sähkökertaa tällä viikolla ja sit on vielä 9 jäljellä. Eli noin kuukausi ainakin vielä osastolla. Onneksi vanhemmat maksaa tän hoidon, kun meillä on asuntolainat sun muut taakkana.

Vielä pitäis päiväkirjaan jaksaa kirjottaa tän illan kuulumiset. Koristelin sen kannen omannäköiseksi (löysin kotoa jonkun vanhan kirjasen) ja sinne sit kirjottanu 2-3 kertaan päivässä. Vois sitten kertailla tapahtumia, jos tuo sähkö (mulle sitä annetaan nyt yksipuoleisesti, niin haittojen pitäisi olla lievempiä) sattuukin aiheuttamaan jotain muistihäiriöitä.

Nyt lähden (ehkä) viimeiselle tupakalle ja otan samalla iltalääkkeet. Jospa saisin nyt nukuttua kunnolla ja jaksaisin useammin kirjoitella tänne kuulumisiani. Ja multa saa vapaasti kysyäkin asioita, jos jotakuta jää jokin vaivaamaan.

🌻🙂🌻