Kun kaiken pitäisi olla hyvin...
Hei.
Olen 28-vuotias naisenalku, joka on sairastanut masennusta ja syömishäiriötä 14-vuotiaasta lähtien. Teini-ikäisenä satutin itseäni päivittäis, joka ilta kahden vuoden ajan. Viiltely oli minulle pakokeino. Välillä pystyin olemaan viiltelemättä pitkänkin aikaa, mutta pari vuotta sitten minua piti tikata sairaalassa. Nyt olen pystynyt olemaan viiltelemättä melkein vuoden.
Sairaalassa olen ollut elämässäni melkein vuoden ajan, jos kaikki osastohoidot ynnätään yhteen. Viimeisin kerta oli viime vuoden marraskuussa. Olen myös saanut sähköhoitoa.
Diagnoosini tällä hetkellä on skitsoaffektiivinen häiriö (en ollut ennen edes kuullut moisesta, saati sitten tiedä ketään joka samaa sairastaa) ja kai epätyypillinen laihuushäiriö. Kuulen oman ääneni moittivan minua (ei ole ajatus), mollaavan minua, haukkuvan minua läskiksi ja arvottomaksi ja luuseriksi yms. Taistelen tämän äänen kanssa päivittäin. Minulla on paljon pakkoajatuksia ja pakkotoimintoja, jotka vaikeuttavat jokapäiväistä elämääni. Olen myös viime aikoina halunnut satuttaa itseäni taas.
Menin naimisiin elokuun alussa ja sitä ennen ostettiin mieheni kanssa ihan ihkaoma asunto. Minulla on kaksi marsua ja kani. Nekin voivat tällä hetkellä ihan hyvin. Huomenna saamme perheenlisäystä kanin muodossa, kun käymme hakemasta pohjoisesta itsellemme uuden kaverin. Pelottaa vaan, että pikkuinen ei selviä tuosta matkasta saati sitten täällä olosta hengissä, kun ei tämän päivän aikana kasvattajan luona ole syönyt mitään. Pitää vielä huomenna aamusta kysellä kuulumiset. Toivottavasti alkaa yön aikana syömään. 🙂👍
On siis jotain mitä odottaa ja elämä on päällisin puolin ihan hyvin, mutta koko ajan vaan ahdistaa ja masentaa. Lisäksi syömishäiriö on taas puskemassa päälle. Kyttään painoa vaakalla melkein päivittäin (on se paremmin kuin esimerkiksi kolme kuukautta sitten kun ravasin vaakalla monta kymmentä kertaa päivässä) ja joko ilahdun tai ahdistun vaakan lukemasta. Olen vielä pystynyt syömään ihan normaalisti, en ole ruennut paastoamaan tai oksentelemaan.
Toisaalta toivon, että uskaltaisin taas oksentaa tai pystyisin olemaan syömättä, että paino laskisi. En vain voi hyväksyä itseäni tämän painoisena (olen normaalipainoinen, ah miten vihaankaan sanaa normaali), haluaisin olla taas alipainoinen. Mies yrittää kovasti tsempata ja tukea, mutta hänkin on alkanut väsymään. Tappelimme viime viikolla asiasta aika kärkkäästi ja hän toi esille omaa väsymystään. Ehdotin hänelle kriisikeskuksessa juttelemista tai tänne kirjoittamista, mutta hän ei ainakaan tänään kokenut sitä tarpeelliseksi. Ehkä siitä viikonlopun mäkkireissusta oli hänelle apua. Jos näin, niin hyvä niin.
Minulle on myös ehdotettu osastohoitoa (ottaisin sen mieluusti vastaan), mutta en voi lähteä sinne vielä! Pitää totuttaa se uusi kani talon tavoille ja haluan nyt viettää aikaa aviomieheni kanssa! En vain vielä ole valmis. Ja painoakin pitäisi pudottaam kun nehän nauraa mut sieltä pihalle, kun olen normaalipainoinen. Ei ne ota minua siellä tosissaan ollenkaan!
Tulipas romaani, huh. Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti. Näin illasta alkaa aina ajattelemaan kaikkea tyhmää ja tulee erilaisia mielitekoja, niin kokeilin nyt purkaa ahdistusta kirjoittamalla. Menen nyt ottamaan iltalääkkeet, niin nukuttaa sitten joskus. Huomenna pitää käydä uusimassa ajokortti poliisilaitoksella ja hakea pikkuinen kotiin. On niin ikävä vauvakanin tuoksua! 😍
Take care, hyvää yötä!