Kummallinen elämäni
Olen oikeastaan elänyt aika uskomattoman elämän. Olen kokenut niin paljon, että toisaalta ei haittaisi jos elämä jo loppuisi. En haluaisi tehdä itsemurhaa, koska en tiedä miten sen kivuttomasti tekisin. Jos joku voisi taata minulle, että toimimalla tietyllä tavoin, elämä vain loppuu rauhallisesti ja pehmeesti, voisin hyvinkin päätyä elämäni lopettamiseen. En näe siinä mitään isompaa draamaa. Näin ehkä siksikin, että uskon jälleensyntymään. Olen alkanut miettiä, että seuraavassa elämässä sitten voisin hankkia lapsia tai työuran tms. Toisaalta, vaikka uskon elämän jatkumiseen, en ole vakuuttunut, että kaikki ihmisolennot syntyvät uudestaan ihmisiksi, kävisi minulle kyllä jokin toinenkin olomuoto, esimerkiksi lintu olisi huikeaa olla.
No, takaisin alkuun eli olen siis elänyt monella tavoin hyvin noin 40-vuotta. Toki minulla on jo teini-iästä asti ollut voimakas skopofobia, joka tarkoittaa katsotuksi tulemisen pelkoa ja se on hyvin tehokkaasti estänyt minua solmimasta ihmissuhteita. Muutamia kavereita on elämän varrella ollut ja etäisiä tuttavia on edelleen, mutta hyvin harvinaisia ihmiset elämässäni ovat. Kun en juurikaan pysty katsomaan ihmisiä kohden keskustellessa, ihmiset tulkitsevat ettei heidän puheensa kiinnosta minua ja uusien tuttavuuksien solmiminen on erittäin vaikeaa. Toisaalta myös vanhojen ylläpito on vaikeaa. Olen ollut 14-vuotta saman ihmisen kanssa parisuhteessa, mutta nyt olemme alkaneet etääntyä pääosin ongelmieni vuoksi. Vielä silloin, kun tavattiin pystyin ilmaisemaan itseäni elein ja ilmein ja hetkittäin pystyin jopa normaaliin vuorovaikutukseen. Sen jälkeen on ollut parempia ja huonompia kausia ja juuri nyt fobiani on hyvinkin voimakas. Siihen vaikuttaa tietenkin myös yksinolo. Mieheni lähti matkalle ja poikkeuksena edellisistä vuosista en lähtenyt hänen mukaansa, koska minulla oli myös fyysisiä sairauksia -on edelleen, mutta juuri nyt kivut parempana. En uskaltanut kipujen vuoksi lähteä reissuun ja nyt asun yksin kaupungissa, josta en tunne juuri ketään. En ole työelämässä, en ole koskaan varsinaisesti ollutkaan, vaikka opiskelin pitkään ja minulla on yliopistotutkinto. Mikä elämässäni siis on ollut hyvää? Sain opiskella pitkään, olen matkustellut erittäin paljon -elänyt maailmalla pitkiä aikoja, olen ostanut purkukuntoisen talon ja remontoinut sen kesäasuttavaksi, olen keksinyt itselleni kausityötä kesäisin ja nauttinut itse itseni työllistämisestä, olen saanut kokemuksen kautta oppia monia käytännön kädentaitoja, kuten perinnerakentamista jne. Viime vuosina kesät ovat olleet elämäni parasta aikaa ja talvet lähinnä selviytymistä. Vaikka vielä ennen koronaa olin kaikki talvet reissussa, edelliset matkat eivät ole onnistuneet vapauttamaan minua ahdistuksesta. Ensimmäisillä reissuilla heti lentokoneiden pyörien irrottautuessa maasta, tuntui kuin yhtäkkiä voisin hengittää vapaammin. Kun talssin Intian pölyisillä kaduilla minulla oli vapaa ja onnellinen olo. Pari vuotta sitten Balkanilla tuota oloa ei enää ilmaantunut vaan reissu tuntui vain yhdentekevältä ajan tappamiselta. Odotin vain koko ajan milloin kevät tulee ja pääsen takaisin torpalleni Suomen suveen.
Varmaan alan nyt pitämään jonkinmoista päiväkirjaa tässä ketjussa. Jotenkin lohdullisempaa kirjoittaa, kun tietää jonkun saattavan lukea, kuin kirjoittaa vain itselleen paperille. Oikeastaan tahtoisin kirjoittaa elämäkerran. Itsekin tykkään lukea outoja elämäntarinoita, mitä eriskummallisempaa, sitä parempi. Olen lukenut neliraajahalvaantuneesta miehestä, naisesta jota aviomies piti vankinaan kotonaan, tytöstä joka ei koskaan uskonnon takia saanut käydä kouluja mutta pääsi myöhemmin yliopistoon jne. Oma tarinani, missä nainen ei pysty katsomaan ihmisiä kohden ja unohtaa kuinka hymyillään, sopisi hyvin outojen tarinoiden joukkoon. Etenkin kun elämässäni on niin paljon ristiriitoja. On tietty jännite sen välillä, kuinka vammautunut olen ja kuinka paljon olen silti voinut kokea. Olen voinut kulkea maailmalla, tehdä vapaaehtoistyötä eri orpokodeissa, toimia talonvahtina, hoitaa ihmisten lemmikkejä eri puolella Eurooppaa tai elää pitkässä parisuhteessa. Minusta vain tuntuu, että olen liian keskinkertainen kirjoittaja. Tiedän ihan loistavia kirjoittajia, jotka ovat lähetelleet teoksiaan kustantamoihin, eikä niistä ole kiinnostuttu. Miten siis minä osaisin? Jos löytäisin jonkin kurssin, mistä saisi apua ja palautetta kirjoittamiseen, voisin rohkaistua. Jos tätä höpinää nyt ylipäätään kukaan lukee; osaatteko suositella mitään netin kirjoittajakurssia?
Sen verran pitää vielä tarinaani avata, että eri terapioissa olen käynyt lukuisia kertoja aikuiselämässäni. Nyt olen Kelan tukemassa psykoterapiassa ja se pitää minut jotenkin koossa, mutta ei varsinaisesti auta. Pidän terapeutista, mutta hänellä on selvästi keinot loppuneet kanssani. No, myönteistä on, että saan terapiasta kuitenkin eräänlaista lohtua, vaikka se ei mitään solmuja tunnu avaavan. Terapiasta vain jää 50 e maksettavaksi itselle per kerta ja olen alkanut vähän laskeskelemaan, ettei minulla oikeastaan olisi tuohon enää kauaa varaa. Juuri ja juuri kyllä pystyn maksamaan, mutta keksisin rahalle miljoona parempaakin käyttötapaa. Voisin käydä vaikka hieronnassa, missä kosketus auttaisi rentoutumaan, saisin höpistä mukavia, eli aivan samoin sekin auttaisi pitämään psyykeni koossa. Voisi tulla jopa hieman halvemmaksi. No, nyt alkaa asia loppumaan. Palaan taas, kun tunnen tarvetta purkaa mieltäni.