janyary girl kirjoitti 19.12.2011 15:10
Hei!
Minulla on sellainen tilanne että olen avohoidossa mielialahäiriöpolilla. Elikkä tapaan hoitajaa ja lääkäriä säännöllisesti.
Minulla on muitakin lääkkeitä, mutta Oxamin tuntuu "elintärkeältä". Sain ensiksi 30kpl reseptin joka meni kuukaudessa. Sain uusittua ja seuraavat kestivät kaksi kuukautta, Nyt on kolmas satsi menossa ja olen asettanut tavoitteeksi pärjätä kolme kuukautta. Saa nähdä pystynkö, kaikenlaista kun pitäis jaksaa ja Oxaminista on korvaamaton apu kun tuntuu että muuten ahdistukseen romahtaa.
Kysyisinkin että uusivatko ne säännöllisessä hoitosuhteessa näitä reseptejä siten että esim. pitemmän aikaa voisi käyttää n. joka toinen päivä, vai pitääkö pelätä että yhtäkkiä vaan sanotaan että ei enää.
Onko kellään kerrottavaksi sellaista rohkaisevaa tarinaa, että on saanut luvan kanssa käyttää Oxaminia jotakuinkin säännöllisesti ja pidemmänkin aikaa?
Olen kyllä itse pitänyt huolen siitä, että annosta ei tarvi nostaa ja olen myös kehitelly lääkkeettömiä keinoja ahdistuksen kanssa pärjäämiseen. Mutta kuten sanoin on tilanteita, joissa Oxamin auttaa paljon, lähinnä on kysymys ihan työasioista ym. tosi tärkeistä selviämisen paikoista.
Kerran olenjoutunut hakeutumaan sairaalaan kun ei ollut mitään rauhoittavaa ja väsyin viikkoja kestäneeseen ahdistukseen.
Kiitos jos jaksat vastata!
Hei January Girl!
Minä en ole minkäänlaisessa terapiasuhteessa, mutta olen elämäni aikana niissä käynyt monet kerrat, ilman minkäänlaista apua, paitsi tietysti se, että jollekin on voinut purkaa itseä. Olin tosi vaikeasti koulukiusattu ja sen lisäksi myös kodissa isäni tosi julman, syyllistävän asenteen uhri. Sairastuin sitten hyvin vaikeaan ns. sairaaseen syyllisyyteen ja sairaaseen häpeään. Lukion käynti oli lähes mahdotonta, syödä en voinut missään kenenkään nähden, en edes kotona. Seurauksena näin nälkää vuosikaudet. Nyt olen jo yli 40v., ja käyttänyt Oxamin 15mg kork. 2/päivä n.14 vuotta, en nyt ihan joka päivä, mutta nykyäänkin lähes joka päivä. En vieläkään pystyisi menemään esim. ruokakauppaan tai lääkäriin ilman oxaminia. Olen kahden lapsen yksinhuoltajaäiti, valmistunut yliopistosta, toimin osa-aikaisessa työssä, ja mitään näistä en olisi pystynyt tekemään ilman tuota lääkitystä. Tietysti toleranssia on tullut, mutta ei niin paljon, että mgmäärää olisi tarvinnut nostaa koskaan. Mutta jos vielä menisin ihan shokkiin jossain sosiaalisessa tilanteessa, ei tuo varmaan riittäisi. Korvaavat kokemukset ja hyväksytyksi tulemisen kokemukset ovat samassa suhteessa parantaneet kun toleranssia on tullut. Mutta kyllä vieläkin ihmettelen vain, miten toiset ihmiset voivat käyttäytyä normaalisti kaikissa noissa tilanteissa, mihin minä en voisi kuvitellakaan meneväni ilman tätä lääkitystä. Tässä iässä on jo hyväksynyt asian, että elää voi vain tämän lääkkeen avulla. Olen joutunut välillä selittämään lääkärille (kun lääkärit vaihtuvat) tätä asiaa, minulle on oltu vihaisia, sairaanhoitajat saattavat olla enemmän ja vähemmän pahalla päällä, minua ei katsota silmiin kun haen reseptiä sen ollessa uusittuna. Siis koko ajan sieltä tulee syyllistämistä, mutta itse ajattelen, että niin kauan kuin reseptiä uusitaan, saan elää, lapsillani on äiti, joka pystyy hankkimaan ruokaa ja viemään heitä harrastuksiin, ja itse voin toimia opettajana, vaikkakin osa-aikaisena, joka on työ, jota todella rakastan ja jossa koen olevani pätevä ja hyvä ja tykätty opettaja.
En koe, että tämä olisi koskaan aiheuttanut riippuvuutta mitenkään, en huomaa mitään oireita kun olen kotona vain lasteni kanssa ilman lääkitystä. Sivuoireita ei ole ollenkaan, ehkä lievää väsymystä välillä, joskus 10v. sitten oli raskasta väsymystä, mutta ei siis sitäkään enää. En käytä muita lääkkeitä, en lainkaan alkoholia enkä tupakoi. Pidän huolta fyysisestä kunnostani.
Ainut asia, mikä varjostaa, on pelko, että reseptin uusiminen jossain vaiheessa lopetetaan. En oikein käsitä, miksi tästäkin asiasta syyllistetään. Vaikka kyse on rauhoittavasta lääkityksesta, johon pitäisi kehittyä riippuvuus, niin itse ajattelen, että joku toinen on riippuvainen pyörätuolista, että voi liikkua, eikä sitäkään häneltä viedä pois. Mutta nyt täytyy sanoa, että on helpottavaa kuulla, että on muitakin ihmisiä, jotka todella tarvitsevat tätä lääkitystä, muitakin, jotka ymmärtävät tätä asiaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?