Kuinka elää psyykkisen sairauden kanssa?
Olen enemmän ja vähemmän nuorella iälläni kokenut ihminen. Olen sairastunut vakaviin mielenterveysongelmiin, jotka juontavat lapsuudesta asti, mutta puhkesivat nuorena aikuisena. Kamppailen vakavan sairauteni kanssa, joka tekee minusta toisen ihmisen hetkittäin.. tai joskus minulla on kausia, että ”poistun maailman kartalta”. Olen saanut elämääni perheen joka vie minua eteenpäin, mutta huolettaa aina, että mitä jos sairastun vielä ja joudun jonnekkin laitokseen, enkä kykene huolehtimaan lapsestani. Minussa on sisua ja haluan muillekkin sanoa, että taistelkaa sairautta vastaan, älkääkä antako sille periksi.. itse olen päässyt jo masennuslääkkeistäni, mutta psykoosisairauteni kanssa en vielä osaa elää. Kuinka siis voi luottaa huomiseen? Ja ihmisten asennoituminen minuun on usein hyvin kummallista. Välillä en tiedä mikä on totta ja mikä ei! Minulle on tapahtunut ihmeellisiä asioita, olen esimerkiksi selviytynyt hengissä monesta pahasta paikasta.. olen nähnyt vähän liikaa kenties?
Kuinka oppisin elämään itseni kanssa, kun sairauteni nimenomaan vääristää minäkuvaani? Minun minäkuvaani on myös vääristetty jo lapsena ja minulle on tehty seksuaalirikos. Olen kyllä sitkeimmästä päästä, mutta pelkään, kuinka käy.. omalla elämälläni ei ole niin suurta merkitystä, kun puolisoni ja lapseni. Haluaisin heille parasta!! He ovat tärkein syy oppia elämään (en siis ilmeisesti voi parantua) Minun on vaikea elää tässä maailmassa.. ymmärrän enemmän eläimiä ja asioita jotka eivät näy (tämä voi olla osa sairauttani, mutta olen myös todella taitava eläinten kanssa oikeasti) Olen hyvin herkkä tunneihminen.. aistin asioita eritavalla kun ”normaalit” ihmiset. Joskus se on pelottavaa…
Olen nähnyt vierestä asioita jota harva kestäisi ja tehnyt asioita joihin harva pystyisi. Miksi siis en ole ylpeä itsestäni? Ehkä siksi, kun kaikki näkevät minut vain sairaana ja ovat kiinnostuneita siitä ”millaiset fibat saa lääkkeistä” esim. tai ovat kiinnostuneita siitä kuinka pimeää on olla psykoosissa. Tai sitten osa ihmisistä vain näkee minut umpihulluna ja pahana ihmisenä.
Kun ahdistus on päällä niin se on todellinen! Vitkutan lääkkeen ottoa viimeiseen, ettei toimintakykyni menisi hetkellisestikkään. Eli bentsoja vältän, mutta muut lääkkeet otan ajallaan.
Kykenen moneenkin asiaan.. hoidan kodin ja lapseni ( ja siinä sivussa puolisoni
☺️❤️☺️ joka on hoitanut minua monta vuotta, kun olin täysin poissa tästä maailmasta) harrastan ja käyn keikkatöissäkin, mutta olen itselleni todella ankara!! Ja osiltaan voi olla myös että ympärillä olevat ihmiset aiheuttaa sen tunteen, koska he vaativat että olisin samanlainen tehopakkaus kuin terveenä
Kertokaa kuinka olette oppineet elämään itsenne kanssa,,,,, vai täytyykö sairaan oppia elämään maailman kanssa?😠
Tsemppiä kaikille sairauden kanssa kamppaileville.. se käy työstä 🙂👍