Kikka4 kirjoitti 3.12.2015 11:14
Moikka,
itsellä olut aina todella kova vaatimustaso itseä kohtaan. Oikeastaan olen aina ajatellut et muillakin ihmisillä on, mutta teini-iässä alkaneet masennus- ja ahdistukohtaukset (jatkuneet tähän päivään saakka -oon 25 v) ja terapiassa avautuneet asiat ovat paljastaneet että näin ei todellakaan ole.
Oon muille rento, kuuntelen toisten asioita ja annan helposti anteeksi. Vältän konflikteja viimeiseen asti ja pyrin aina ratkaisemaan tilanteet niin että mahd monelle jäisi hyvä mieli. En kestä ajatusta että joku vihaisi minua.
Itseäni syytän jatkuvasti: milloin en ole tehnyt tarpeeksi hyvin töitäni, tehnyt tarpeeksi kotihommia, tehnyt tarpeeksi paremman maailman eteen, ollut henkisesti hyvä ihminen, elänyt nuoruuttani joka ei enää tule takaisin.... ajatukset pyörivät kehää ja jumitun niihin. Samalla oikea elämä "valuu" käsistäni pois: yhtäkkiä huomaan siskon tyttäreni olevan jo vuoden vanha enkä tiijä oonko ollu konkreettisesti läsnä hänen elämässä ku oon murehtinu niin paljon itseäni. Tämä johtaa taas syyllisyyteen.
Otan elämän liian rankasti. Pitäisi osata höllätä mutta en jotenkin osaa. Välillä olen täysin hukassa itseni kanssa.
Kohtalotovereita? Mikä auttaa?
Täällä toinen. Ihan hyvin itse olisin voinut tuon tekstisi kirjoittaa. Toisten miellyttäminen on todella raskasta pitemmän päälle, vaikka siitä hetkellisesti tuleekin hyvä olo. Aina ei tiedä mitä sitä itse haluaa. Mietin myös koko ajan että mitä jos. Vellon näissä tunteissa, enkä pääse eteenpäin. Hirveästi koko ajan pitää olla tekemistä näyttääkseni että kyllä musta on johonkin. Sitä vetää itsensä ihan piippuun. Huomaan myös, että sillä on seurauksensa. Satutinkin itseäni tuossa. Nyt pitäisi tässä olla parempi olla, mutta ei. Lääkärille pian.
Ja tuo läsnäolo... Mä olen perheestäni irtautunut ja pahasti. Olen kateellinen, ja vain 24 (liian nuori ollakseen katkera), siskolleni. Meidän nuoruus on niin ääripäistä. Hän onnistuu vaikka missä, minä olinkin sitten ihan jotakin muuta. Tuntuu että olin vain se isosisko. Ja siinä se. Kauhea näyttämisentarve kokoajan. Pää hajoaa. Koko ajan vertaan itseäni muihin. En tiedä olenko tarpeeksi. Läheiseni toki sanovat, että olen. Musta ei siltä tunnu. Kaikki lähtee kuitenkin omasta itsestä. Ahdistaa.
Mikä auttaa? Ajassa taaksepäin meneminen? Harmi, että niin ei voi tehdä. Mä ruoskin itseäni liikunnalla. Se palkitsee ja rankaisee. Aloita tavoitteellinen treenaaminen ja tee se vain itsellesi ja itsesi tähden. Tai jokin muu vastaava, missä ajattelet vain itseäsi. Tavoitteisiinpääsy on hienoa! Hakkaa nyrkkeilysäkkiä, pura kiukku sinne ja kysy ketä nyt miellytät. Et ketään, teet sen itsellesi.
Jotakin positiivista kovasta vaatimustasosta: Olet varmasti saanut aikaiseksi. Ihmiset ehkä ovat nähneet sinussa paljon hyvää ja aikaansaavaa. Kova vaatimustaso voi olla merkki myös tunnollisuudesta. Ja tunnollisuushan on vain positiivinen asia.
En tiedä voiko tämä auttaa yhtään ymmärtämään sua itseäsi: http://www.16personalities.com
Sitä ehtii miettiä liikaa ja löytää itsensä tuollaisilta sivuilta 😀