Koukussa itsemurha-ajatuksiin
Hei. Olen 28- vuotias. Olen sairastanut noin kymmenen vuotta. Kärsin aikoinaan vakavista itsetuhoisista ajatuksista.
Olen kuullut, että esim. alkoholismi tai peliriippuvuus eivät koskaan parane kokonaan. Olet loppuelämäsi toipuva alkoholisti tms. Mutta edellämainitut riippuvuudet voivat koteloitua ja haavat ns. arpeutua.
Olen pohtinut tätä itsetuhoisuutta. Olen kai riippuvainen itsetuhoisista ajatuksista. Ne ovat myös osa sairaudenkuvaani.
Putosin aika korkealta kun sairastuin. Olin juuri päässyt ylioppilaaksi ja päässyt seuraavaan kouluun. Tulevaisuus näytti hyvältä.
Kun sairastuin, minun oli pakko lopulta luovuttaa koulun suhteen.
Jouduin sairaalaan pitkäksi aikaa. Minulla oli vakavia itsemurhayrityksiä
ja kummallisia ajatuksia eutanasiasta.
Meni pitkä aika kuntoutua, ja matka on vielä kesken, mutta hyvällä mallilla.
Pääsin erityisoppilaitokseen opiskelemaan.
Olen ymmärtänyt, että sairaus on sairautta, eikä alisuoriutumista tai laiskuutta. Olen ymmärtänyt, että on vaarallinen ajatus, ettei niin olisi.
Olen oppinut myös elämään sairauden kanssa. Vältän liikaa stressiä ja liikaa päihteitä tai kofeiinia, tai muunkaanlaisia ylilyöntejä. Muutenkin yritän pitää elämän tasaisena.
Olen huomannut, että vaikka minulla on vielä im-ajatuksia, niin niiden aktiivisen toteuttamisen miettiminen on jäänyt taka-alalle.
Im-ajatukset ovat arkipäivää, mutta ne ovat koteloituneet jonnekin mielen sopukoihin. Haavat ovat huomaamatta parantuneet ajan ksnssa.
Luulen että olen loppuelämäni koukussa im-ajatuksiin, mutta itsetuhoinen käytös on jäänyt pois. Itsemurha ei enää ole mikään oikea vaihtoehto.
Tie on ollut pitkä, mutta valo on ilmestynyt taas käytävän päähän..