Koukussa itsemurha-ajatuksiin

Koukussa itsemurha-ajatuksiin

Käyttäjä terve88 aloittanut aikaan 16.03.2016 klo 20:11 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä terve88 kirjoittanut 16.03.2016 klo 20:11

Hei. Olen 28- vuotias. Olen sairastanut noin kymmenen vuotta. Kärsin aikoinaan vakavista itsetuhoisista ajatuksista.
Olen kuullut, että esim. alkoholismi tai peliriippuvuus eivät koskaan parane kokonaan. Olet loppuelämäsi toipuva alkoholisti tms. Mutta edellämainitut riippuvuudet voivat koteloitua ja haavat ns. arpeutua.

Olen pohtinut tätä itsetuhoisuutta. Olen kai riippuvainen itsetuhoisista ajatuksista. Ne ovat myös osa sairaudenkuvaani.
Putosin aika korkealta kun sairastuin. Olin juuri päässyt ylioppilaaksi ja päässyt seuraavaan kouluun. Tulevaisuus näytti hyvältä.
Kun sairastuin, minun oli pakko lopulta luovuttaa koulun suhteen.
Jouduin sairaalaan pitkäksi aikaa. Minulla oli vakavia itsemurhayrityksiä
ja kummallisia ajatuksia eutanasiasta.
Meni pitkä aika kuntoutua, ja matka on vielä kesken, mutta hyvällä mallilla.
Pääsin erityisoppilaitokseen opiskelemaan.
Olen ymmärtänyt, että sairaus on sairautta, eikä alisuoriutumista tai laiskuutta. Olen ymmärtänyt, että on vaarallinen ajatus, ettei niin olisi.
Olen oppinut myös elämään sairauden kanssa. Vältän liikaa stressiä ja liikaa päihteitä tai kofeiinia, tai muunkaanlaisia ylilyöntejä. Muutenkin yritän pitää elämän tasaisena.
Olen huomannut, että vaikka minulla on vielä im-ajatuksia, niin niiden aktiivisen toteuttamisen miettiminen on jäänyt taka-alalle.
Im-ajatukset ovat arkipäivää, mutta ne ovat koteloituneet jonnekin mielen sopukoihin. Haavat ovat huomaamatta parantuneet ajan ksnssa.
Luulen että olen loppuelämäni koukussa im-ajatuksiin, mutta itsetuhoinen käytös on jäänyt pois. Itsemurha ei enää ole mikään oikea vaihtoehto.
Tie on ollut pitkä, mutta valo on ilmestynyt taas käytävän päähän..

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 19.03.2016 klo 10:42

Niin, minä olen alkoholisti, olen sitä lopun elämääni, en voi juoda ettenkö alkaisi sillä tuhoamaan elämääni. Mieli, aivot, tunteet muuttuu.
Ehkäpä se on niinkuin sinullakin jos pakkoajatukset vaivaa olet addikti niille? Sitä en tiedä mistä voi hakea apua siihen, mutta voihan sitä kokeille 12 askelta, jättää vain sanan viina pois ja ottaa tilalle sen addiktin mikä on itsellä. Käytin 12 askelta kun lopetin viinan ja myös tupakan. Juomisen lopetettuani puhkesin minussa nuoruuden ajan bulimia uudestaan, se meni aika äkkiä ohi kun käytin siihenkin 12 askelta. Niin, olenpa tainnut vähän kaikessa mikä on mennyt liiallisuuksiin käyttää tietämättäni 12-askeleen ohjelmaa. Ja minulla menee liiallisuuksiin moni asia, en malta lopettaa ajoissa, vaan mieli tekee vielä vähän ja vielä vähän ja sehän ei ole hyväksi. ärsyttää sellainenkin pieni asia, että esim. jokin musiikki, laulu käy niin tunteisiin että sitä pitää soittaa vaikka kymmenen kertaa peräkkäin, aina vain uudestaan, ja häpeän sitten sitä? miksiköhän?
valoa on ja kevättä kohti!

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 24.03.2016 klo 00:39

Mulla on myös jatkuvasti itsemurha-ajatuksia. Ja ne ärsyttää mua! On vaan niin usein tunne, ettei jaksa yhtään mitään, ei jaksa elää, ei jaksa tätä elämää, haluaisi vain kuolla, olla kuollut. Jotenkin kuitenkin uskon, etten koskaan tee mitään (siis itsemurhayrityksiä tms). Kuitenkin vähintään joka viikko se käy mielessä, välillä päivittäin. Saatan kuvitella sitä tilannetta kun olisin tekemässä jotakin, tai kuvitella tilannetta, että yrittäisin itsemurhaa ja joutuisin/pääsisin psykiatriselle osastolle. Se on toinen asia, jota usein mietin. Tavallaan haluaisin osastolle, mutta tavallaan en. Ja tiedän kyllä myös, etten sinne pääse muuta kuin ehkä sitten, jos oikeasti yrittää itsemurhaa. Ei ne sinne ota, jos kerron sitä ajattelevani tai vaikka kuinka ahdistaisi.

Käyttäjä terve88 kirjoittanut 25.03.2016 klo 00:02

Hei.
Olen miettinyt viimeaikoina melko totalitarisesti yhteiskunnasta. olen ajatellut paljon koulutusta ja tietoa. Luulen, että minulle, psykoosialttiina ihmisenä ei sovi kovin abstraktien asioiden päivittäinen pyörittely.
Kaikenlaisten eri tasojen ja ilmiöiden tiedostaminen vain ruokkii epätodellisuuteen vajoamista ja harhaista käyttäytymistä.
Esim. kovin korkea koulutustaso ei näin ole minua varten.
Päinvastoin. Luulen että mitä syvemmälle multaan upotan käteni sitä vähemmän itsetuhoisia ajatuksia minulla on.
En tahdo yleistää, että korkea koulutus vaatisi aina jotain syvällisempää pohdiskelua kuin vaikka ammattikoulu. Ei syvällisyys riipu koulutustaustasta.
yliopistotutkintoa aina jotenkin ihannoidaan, vaikkei se sovi kaikille. Akateemisuutta pidetään tavoittelun arvoisena asiana.
Itselleni lukion filosofian tunnit riittivät siihen, että psykoottinen käytös alkoi.
Kun jalat ns. irtosivat maasta. Niiltä tunneilta sain mallin ajatuksilleni.
Filosofian tunneilla opetetaan miettimään ja kyseenalaistamaan kaikkea. Sellainen ajattelu on toki tarpeellista ja älykästä, mutta se ei tehnyt ainakaan minua onnelliseksi.
Omilla aivoilla ajattelu on hyödyllistä, mutta jos kaikkea pitää epäillä, tulee elämästä vaikeaa.
Ennen kuin sairastuin, olivat jonkinlainen syvällisyys ja erilaisuus minulle hyveitä. Tahdoin, ja luulin, että kaikki muutkin tahtoivat olla ainutlaatuisia. En missään nimessä halunnut olla massaa. En ymmärtänyt ihmisiä, jotka uneksivat "tavallisista" asioista. Olin hirveän elämyshakuinen. Ennenkaikkea halusin olla vapaa yhteiskunnan holhouksesta ja kapinoida hallituksia vastaan.

Nykyään uskallan kyseenalaistaa jopa sen, kannattaako aina kyseenalaistaa kaikkea.
Tämä valtava, uusi vapaus, joka meillä on, luo liikaa vastuuta.
En osaa ottaa sellaista vastuuta, joten en mielestäni ole myöskään oikeutettu tällaiseen vapauteen. Haluan että minua holhottaisiin enemmän.
Ehkä tämä uusi ajatusmalli on aikuismpaa ajattelua tms., ehkä kyseessä on mukavuudenhalu tai taantuminen, mutta käytännön asiat, kuten arkinen tiskaaminen, tekevät minut nykyisin onnellisemmaksi kuin aiemmat "syvällisemmät" kuolema-pohdiskelut.
Minusta ei ole ollenkaan ikävää puhua naapurin kanssa säästä tms.