Kokemuksia saattohoidosta?
Hei! Äitini on 83v leski, asuu yksin. Pari kuukautta sitten hän sai diagnoosin: gynekologinen syöpä, etäpesäkkeitä keuhkoissa, ei voi antaa sytostaatteja tai leikata, koska yleiskunto on heikko. Äiti on laihtunut alipainoiseksi, ruokahalua ei ole, lääkkeet väsyttävät. Toistaiseksi hän on asunut kotona. Olen ainoa lapsi, asun perheeni kanssa noin sadan kilometrin päässä. Olen ollut vspaapäivät ja viikonloput äidillä.
Tähän asti tuntuu, että hoito on ollut ihan tuuliajolla. Tuon yhden lääkärikäynnin jälkeen ei ole ollut käyntejä. Särkylääkkeitä ja pahoinvointilääke on vaihdettu, kun soitin poliklinikalle ja kuvailin äidin tilaa (ensin ei kipulääke tehonnut, sitten vahvempi kipulääke aiheutti pahoinvointia). Reseptien uusiminenkin on mennyt niin, että olen soittanut, ja sähköinen reseoti on soiton jälkeen uusittu. Hoitovastuu siirrettiin viime viikolla poliklinikalta psikslliseen terveyskeskukseen. En tiedä, kuka on hoitava lääkäri, poliklinikan lääkärin tiesin ja tapasin.
Nyt äiti on ihan hauras, jaksaa lähinnä nukkua. Käyttää kuukautissiteitä vaippoina. Tuskin syö. Viime perjantaina oli oksentanut rajusti, tämän kertoi puhelimessa siskolleen. Nyt ei ilmeisesti uskalla syödä?
Päätin jäädä tänne äidille maanantaiksi. Olen sitä mieltä, ettei hän enää pysty asumaan kotona. Mutta voidaanko hänet silti laittaa kotiin sillä perusteella, ettei akuuttia hengenvaaraa ole? Hän itse haluaisi olla kotona, mutta en ole sairaanhoitaja, enkä voi jäädö häntä tänne hoitamaan. Kotisairaalaa ei tällä alueella ole. On pieni terveyskeskus ja siellä vuodeosasto.