Kokemuksia erilaisista terapioista ja suhteesta terapeuttiin
Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia. Itse olen käynyt nyt 1,5 vuotta ihan perus juttelu-terapiassa. Oma terapiani siis ole mitään psykoterapiaa, vaikka terapeuttini on myös psykoterapeutti. Mutta haluaisin kuulla kokemuksia myös psykoterapiasta, koska minun olisi tarkoitus hakeutua siihenkin lähitulevaisuudessa. Kuinka paljon rankempaa psykoterapia on, kuin tuollainen ”kevyt-terapia”. Vai voiko sitä mitään terapiaa kutsua kevyeksi. Ehkä olen itse niin varovaisin askelin liikenteessä, että tuntuu oikealta kutsua sitä ”kevyt-terapiaksi”.
Minkälaisia terapiasuuntautumisia olette käyttäneet jne? Koen itseni vielä todella sulkeutuneeksi ihmiseksi ja mietinkin, onko vielä oikea aika lähteä haklemaan psykoterapiaa, ettei koko homma mene ihan hukkaan vain sen takia, kun olen niin sulkeutunut tyyppi.
Kesälomat lähenee ja sen myötä oma reagointi asioihin muuttuu. Näkemykset ja ajatukset muuttuu. Siis niinkun siinä suhteessa, että terapia jää hetkeksi tauolle ja vaikka kuinka tiedän, että mitään pahaa ei tapahdu, kaikki jatkuu entiseen tapaan lomien jälkeen, silti pääni täyttyy oudoilla ajatuksilla. Kummallisia tarpeita ja toiveita terapeuttia kohtaan nousee pintaan.
Ja vaikka tiedän, että suhde on pelkästään ammatillinen, silti mieleeni tunkee ajatus, että jos kuitenkin yrittäisin. Jollain keinolla, saisin terapeutin jäämään elämääni. Saisin suhteen jotenkin muuttumaan. Luulen tuon johtuvan siitä, kun pelko loppumisesta nousee pintaan. Muistan, että terapia loppuu joskus ja se pelottaa. Se ei saa olla todellista.
Minulla ei ole koskaan kunnollisia vanhempia ollut ja tämä on suoraan sanoen raastavaa. Pitää oppia uskomaan, että joku haluaa auttaa, ja välittää. Ja sitten. Kun terapia on päätöksessä, se kaikki loppuu siihen. Välittäminen, auttamishalu kaikki loppuu. Kaikki loppuu, niinkuin aina ennenkin. Minulta ei kysytä. Super-uhriutumista kyllä taas, mutta se on se keino suhtautua asioihin kun en voi hallita ja omistaa ihmisiä :b
Kertokaa hieman teidänkin kokemuksianne.
Minulle tuosta terapeutista on ehkä rakentunut nyt sellainen idealisoitu hahmo. Pelastaja, joka kyllä oikeasti jokupäivä vielä minut pelastaa. 😀
Aika huvittavia ajatuksia toisaalta, mutta…tiedä sitten mikä prosessi tämäkin on.
Mutta saapa nähdä taas, kuinka nämä lomat menevät. Hirvittää, mutta se on nyt vaan mentävä läpi tunnemyrkyjen…jälleen kerran.