Auttajille ja kohtalotovereille:
Tunnen omalla kohdallani toisinaan turhautumista avoimiestäni kohtaan, sillä hän ei ymmärrä ja joudun selittämään miksi on vaikea nousta sängystä ja miksi tulee itku kun hiusharja tipahtaa kädestä. Ja samalla koen surua, sillä miten avomies voisi ymmärtää sellaista, mitä minunkin on vaikea ymmärtää.
En voi puhua toisten puolesta. Masentunut on tavallaan kuin "kovassa kuumeessa" silloin ei oikein jaksa, kun keho haluaa vaan levätä. Toisaalta, jos nukun liikaa, niin keho voi mennä ihan puuroksi. Joskus ajatus luistaa ja joskus ei sitten millään. Ei vaan pysty ajattelemaan ja suunnittelemaan sellaista, mitä Tietäisi pystyvänsä jos olisi kunnossa. Se harmittaa. Haluaisin olla normaali ja kunnossa.
Minäkään en syö lääkkeitä, sillä en luota niihin, enkä halua niiden aiheuttamia sivuoireita. Tohtori Tolonen viittaa jossain E-Epaan, berberiiniin (kurkuma) ja karosiiniin (hyviä lähteitä; maito, muna, raejuusto, rahka, jugurtit, pähkinät, siemenet, myslit -joista saa aminohappoa:histidiini).
Serotoniinia olen ottanut iltaisin esim. apteekista saatavan Sininen uni-tabletin yhteydessä. Se rentouttaa kehoa illalla, jolloin keho tuntuu aamulla paremmalle ja levänneelle. Tähän ei voi jäädä koukkuun ja sitä voi ottaa iltaisin, tai kun siltä tuntuu. Nyt olen ottanut 4-5 iltana peräkkäin ja hyvälle on tuntunut, vaikkei minulla nukahtamisvaikeuksia olekaan.
Minä mietin ihmisyyttä ja tarkoitusta, kun menetin veljeni 7 vuotta sitten liikenneonnettomuudessa. Olen löytänyt etsimäni vastaukset ja niiden myötä elämäni on muuttunut paremmaksi. Minun on helpompi ymmärtää asioita.
Joten, älä pelästy, vaikka kumppanisi etsii vastauksia. Luulen, että jossain vaiheessa elämäänsä vähän jokainen joutuu noita asioita miettimään. Hänellä se on nyt.
Masentuneen kanssa on hankalaa, sillä masentunut syyllistää itseään ja muita. Hän tavallaan toivoo, että joku veisi sen masennuksen pois, muttei se lähde pois. Tavallaan tuntuu hyvälle, kun avomieheni siivoaa ja samalla pahalle, jos en itse jaksa.
Hirmu usein joudun selittämään miksi en jaksa tai miksi äsken jaksoin ja nyt yhtäkkiä en enää? Enkä tiedä sitä itsekään. Niin se vaan menee ja se yllättää minut aika usein. Siksi en halua väsähtää ihmisten ilmoilla. Kun en minä väsähdä, vaan minun kroppa. Aiemmin väsähti mielikin.
Aloin itse auttaa itseäni, kun en saanut muualta apua. Tärkeintä on keskittyä elämän pieniin, pieniin ihaniin asioihin. Masentunut on, kuin kovassa kuumeessa. Naurattaa kyllä, mutta kun ei jaksa. Se ihminen ei ole kadonnut, se ei vaan jaksa, vaikka haluaisi jaksaa. Ja ihmettelee miten kummassa kaikki muut jaksavat?? (Ainakin minä tein niin..)
Juoksen päivittäin (tai melkein joka päivä), luen illalla hyvää kirjaa, pitäydyn rutiineissa koska niistä saa voimaa eikä tarvitse ajatella, varasin ajan hierojalle ja yritän keskittyä tekemään päivittäin hyvää ja voimia antavaa ruokaa. Kun voin paremmin, olen helpompi myös avomiehelleni.
Minulle on parasta, kun avomieheni kuuntelee minua ja yrittää aidosti ymmärtää vaikka tuon kuume-mielikuvan avulla, että voimat vaan loppuu kun kuume nousee. Avomies rakastaa minua ja ottaa syliin. On hirmu tärkeää olla rakastettu semmoisena kuin on, vaikka vähän epänormaalina ja eksyneenä.
Avomies vähän naureskeli, kun pyysin iltaisin kertomaan päivän 3 hyvää asiaa, tai luettelin niitä itse. Toisinaan ne ovat auttaneet. Joskus taas ei. Silloin kun ne eivät auttaneet, totesin illalla että ainakin Huomenna on hyvä päivä. Ja jonkun ajan aamuisin muistutin itseäni, että tästä tulee hyvä päivä ja uskoin siihen. En tiedä, mutta se on tepsinyt. Enää ei tarvitse sanoa, että ilta on ihana tai kankean aamun jälkeen tulee hyvä päivä. Sieltä se tulee 🙂 Ja takapakkipäivän (mikä vasta oli ja kesti sen 3 päivää) otin vastaan todeten, että tämä on vaan takapakkipäivä ja kohta helpottaa taas. Luulen, että löysin itsestäni sen asenteen, jolla halusin selviytyä. Ja olin sairastanut jo niin kauan, että jaksoin sitoutua tuohon asenteeseen.
Tärkeintä on kuitenkin, että masentunut saa valita itse mitä haluaa tehdä. Niin kuumeinenkin tekee. Tämä oli minun tähänastinen selviytymistarinani ja vastailen mielelläni, jos vaan pystyn auttamaan tukijoukkoja tai muita kohtalotovereitani. Suuri asia on ollut avomiehen vilpitön halu auttaa minua. Sillä olemme menneet pitkälle, vaikka välillä riidellen ja välillä selitellen.