Kiusaaminen, mun voimat on loppu. Miksi oon erilainen? Mikä mussa on vikana?

Kiusaaminen, mun voimat on loppu. Miksi oon erilainen? Mikä mussa on vikana?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 05.01.2020 klo 05:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 05.01.2020 klo 05:20

Mun taustoista sen verran, että mua on koko elämä koulu- ja työpaikkakiusattu eikä työpaikkakiusaamista vieläkään ole saatu loppumaan. Olin koko kouluajan yleensä aina yksin, koska en ollut niitä siistejä tyyppejä, vaan ihan tavallinen kiltti lapsi/nuori, enkä joka vkl jossain ”luvattomilla teillä” heilumassa kuten muut mun luokalla. Mua alettiin syrjimään, olin aina välitunnit yksin ja koulussa, kun piti tehdä jotain ryhmässä niin mut valittiin aina viimeisenä tai ei ollenkaan ja sit tein yksin niitä juttuja. 

Työpaikalla mua kiusaa yks ja sama henkilö. Puuttuu henkilökohtaisiin asioihin ja levittää musta ikäviä juttuja, jotka ei todellakaan pidä paikkaansa. Eikä kukaan mahda sille/viitti asialle tehdä mitään, vaikka se on monen tiedossa. Ollaan eri tiimeissä töissä, mutta luultavasti myöhemmin keväällä se ihminen siirtyy samaan tiimiin ja mua pelottaa. Mua pelottaa se, et mitä se kaikkea se keksii mun pään menoks, ku on saanu tähänkin asti tehdä mitä sitä huvittaa. Oon myös yrittäny löytää muualta toisten työpaikan, mut ongelmana on ettei mua hyväksytä mihinkään. Miksi? Kysyn itseltäni joka kerta, kun se kieltävä vastaus hakemukseen tulee sähköpostiin.

Itken melkein päivittäin, koska tunnen olevani täysin yksin tässä maailmassa eikä ketään tunnu kiinnostavan. Yleensä, jos mulla on huono päivä ja ahdistaa, niin sillon yleensä muutun tosi hiljaiseksi, ujoksi ja musta tulee arka, mitä oon jo muutenkin ton kiusaamisen takia. Ja sitten kun mun käytös muuttuu hiljaiseksi ja araksi, niin mua ruvetaan syyttää kiukuttelijaksi, koska ei ole kuin ihan muutama ihminen, jotka tietää siitä että mua on kiusattu lähes koko elämä. 

Miksi minä? Miks just mulle on käynyt näin? Mikä mussa on vikana? Miten käsitellä asioita? Miten pääsen yli siitä? Milloin olo helpottaa ja toivunko enää koskaan? Välittääkö kukaan musta vai mitä tekisin elämälleni? Näitä kysymyksiä on paljon ja ne askarruttaa mun mieltäni joka päivä.

Kiusaaminen on jättänyt muhun niin isot ja kovat arvet, että mun on tosi vaikee päästää ketään ihmistä lähelleni, koska pelkään että se ihminen satuttaa mua lisää henkisesti. Tää pelko tekee mun elämästä kamalaa ja vielä kamalampaa on etten tiedä miten pystyisin alkaa käsittelemään niitä asioita ja kenen kanssa, koska kuten sanoin mun on vaikee luottaa ihmisiin.

Käyttäjä kirjoittanut 06.01.2020 klo 14:40

Hei, kerrot olevasi työssä?  Joka työpaikalla on ns.työsuojeluvaltuutettu. Ota selvää, kuka se siinä työpaikassa on. Kerro tilanne, ja kuin kauan kestäny. Laki velvoittaa sitä ihmistä tekemään asialle jotain. Älä pelkää niitä siellä, jotka kiusanneet/kiusaa, kenellekään ei ole oikeutta semmoseen. Ketään ei saa ottaa kohteeksi. Olet täysin samanarvoinen toisten kanssa, kenelläkään ei ole oikeutta painaa sinua/ketään maanrakoon. Mistä löytäisit itselle keskusteluapua? Julkisella puolella on Miepässä ihmiset, joista johonkin alueesi työntekijään voit ottaa yhteyttä, pääset livenä puhumaan asiaa ulos mielestä. Tänne voit kirjotella, en usko että olet ainoa täällä, joka on tullut kiusatuksi. Olen vaan itsekin aika uusi täällä, en tiedä onko täällä joku hakusysteemi, josta tietyllä hakusanalla voi löytää ketjun jota hakee? Esim. Kiusaaminen/kiusatuksi tuleminen

Jokainen meistä on omanlainen. 👍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 23.01.2020 klo 08:57

Hei ja tiedoksi ihan kaikille kiusaamista kokeneille:

Tukinetissä on säännöllisesti Kiusatut ryhmächattejä joihin voi osallistua ihan kuka vaan kiusaamista kokenut. Seuraava Kiusatut-chat on Tukinetissä jo tänään torstaina 23.1. klo 17-18.30!

Ryhmässä voi keskustella esimerkiksi siitä millaista kiusaamista on kokenut tai kokee parhaillaan, miten se on vaikuttanut ja mikä auttaisi selviytymään. Kiusatut ryhmächat on tarkoitettu ensisijaisesti kaikille yli 15-vuotiaille kiusaamista kokeneille.

Tervetuloa saamaan ja antamaan vertaistukea!💐

Chatissä keskustellaan anonyymisti ja siihen pääsee mukaan, kun on kirjautunut sisään Tukinettiin. Chat löytyy täältä.

Käyttäjä Eop kirjoittanut 20.03.2020 klo 19:17

Joo lapsena kuvittelin, että ihmiset kasvaa aikuisiksi. Mutta nyt aikuisena olen joutunut huomaamaan sen karun tosiasian, että kaikki eivät koskaan kasva. On niin järkyttävän lapsellista käytöstä, jos vielä aikuisena joku kiusaa. Lapselta sen voi ymmärtää, kun lapsi ei vielä ehkä osaa hahmottaa tekojensa seurauksia.

Itse koen, että kiusaamiselle on usein, jos ei aina, jokin syy. Niitä voisi olla esimerkiksi mustasukkaisuus, kateus, kiusaajan huono itsetunto tai ärsyyntyminen. Itse olen ollut molemmissa rooleissa, ja syy on ollut jokin näistä. Toki sitten hiljaisuus ja arkuus altistaa myös kiusatuksi tulemista, kun kaverisuhteiden solmimiseen menee aikaa ja jää siten yksin, helpoksi uhriksi. Ehkä tässä nyt tältä erää