Kiitollisuuspäiväkirja
Oletko koskaan kokeillut kiitollisuuspäiväkirjaa? Itse olen välillä kyllä kirjoittanut päiväkirjaan kaikki kenkutukseni ylös, mutta myös muistelen joskus ainakin ajatelleeni esim. sängyssä makoillessani, että mistä kaikesta olen kiitollinen. Olen myös kohdentanut kiitokseni isälleni, vaikka välillä hänkin on harmittanut minua mittaamattomasti, mutta silti olen aina välillä muistanut kiittää häntä siitä mitä hän on tehnyt hyvin, tai ainakin yrittänyt parhaansa.
Mielestäni monet ovat varmasti hyvin harvoin muistaneet kiittää muita asioista, teoista, ajatuksista, jotka ovat olleet hyvin tehtyjä tai oivallisia. Itse yritän kiittää mahdollisimman usein siitä, että muut ovat avuksi, huomioivat tai ovat tehneet jotain sen arvoisesti, että siitä kannattaa kiittää. Liian usein varmasti otamme lähipiirimme itsestään selvyytenä, mutta se ei ole sitä. Joka päivä on aihetta kiitokseen. Joka päivä on syytä kiittää jotain läheistä tai vähemmän läheistäkin ihmistä siitä, että hän, vaikka olisi tehnyt vain työtään tai velvollisuutensa, niin silti sekään ei ole itsestään selvää.
Katsoin muutama päivä sitten Nepalin Katmandua koskevan YouTube videon. Nepal on maailman köyhimpiin lukeutuva maa. Muutoinkin Aasian suunnalla on pelkkä maaseutu ja kaupunkiympäristöt hyvin erilaisia kuin Suomessa, ja monet maat ovat hyvin köyhiä Aasiassa. YouTubessa oli myös video ja ohjelma Bangladelshista ja Dhakasta sekä sen slummeista ja vaateteollisuudessa olevista lapsityöläisistä. Videossa näytettiin kuinka ympäristö oli aivan piloilla ja täynnä saastaa.
Me Suomessa usein unohdamme globaalin maailman köyhimmät ja slummit kipuillessamme omien ongelmiemme kanssa. Me unohdamme kuinka kiitollisia saamme olla vesi- ja viemäriverkostosta, puhtaasta vedestä, turvallisesti tehdyistä sähkötöistä, teistä ja kaduista, joita pidetään kunnossa ja puhtaana. Meillä on Pohjolan paukkupakkasista huolimatta lämpimät kodit. Meillä on terveydenhuolto- ja sosiaalihuoltojärjestelmä, joka on ammattilaisineen valmiita auttamaan meitä hädässä. Oli se sitten pieni tai suuri. Meillä ei ole pulaa lääkkeistä. Me saamme avun, kun uskallamme tai osaamme sitä hakea.
Älä vaivu negatiivisuuteen. Älä anna pimeyden voittaa. Muista, että synkimpäänkin elämäntilanteeseen voi päästä valoa, jos vain haluat sen nähdä. Ihmismieli voi olla kinkkinen, mutta mitä ja millaisia ajatuksia mielessämme ruokimme, niin sitä siellä useinkin on. Kurkota valoa kohti, ja anna kiitollisuuden tavoittaa mielesi. Arvosta sitä mitä sinulla on juuri nyt ja kiitä niistä ihmissuhteista joita sinulla on jäljellä. Ruoki hyvyyttä, ja hyvää mieltä elämässäsi, vaikka olisitkin inhorealisti. Aina voi olla toisin, niin hyvässä kuin pahassakin mielessä. Valitse hyvyys ja kiitollisuus.
Ala kukoistaa ihmisenä, vaikka sänky vetäisi puoleensa aamuisin. Aloita aamusi hyvillä mielin. Sinä olet se, joka päätät millaisen uuden päivän haluat elää, ja miten sen aloitat on hyvin ratkaisevaa. Negatiivisella mielellä ja aloituksella voi olla negatiivisuutta moninkertaistava vaikutus. Vaikka et olisi aamuihminen, niin opettele aloittamaan päiväsi niin, että hyväntuulisuus voisi kasvaa huippuunsa iltaa kohden. Olemme kaikki päivittäin tämän valinnan edessä. Me päätämme millainen päivästämme tulee jo heti herättyämme. Vaikka olisit väsynyt, niin luota siihen, että päivästäsi voi tulla hyvä. Tsemppiä.