Hei!
Kysyit onko kukaan saanut KELAlta hylkäävää päätöstä.
minäkin sain littyen psykoterapiaan jota olin hakenut insestitaustan selvittämisen takia.
oli pakko - löydettyäni inhimillisen ja minulle sopiva terapeutin - alkaa käydä luonaan monen sadan euron edestä - eli ottaa itse vastuu omasta paranemisenhalusta - eli täytyi saada terapiasuhde kun KELA sitä vaatii - taisi olla niin että täytyi käydä 10 kertaa ? en muista enää kun siitä on yli 3 vuotta aikaa kun sitä käynnsitin. Nyt se alkaa olla loppusuoralla, kesällä tulee täyteen 40 krt/vuosi eli 3 kertaa 40 krt eli yhteensä KELAn korvaama psykoterapia maksimissaan on mahdollista saada enintään kolmeksi vuodeksi eli koko paketti on 120 krt istumisia terapeutin kanssa samassa huoneessa asioitaan läpikäyden.
Joka vuosi piti anoa erikseen. ennen tuota piti olla myös hoitavan lääkärin lausunto eli tutun psykiatrin joka tunsi minut 5n vuoden ajalta. eli joka käänteessä sitoutuminen terapiaan tarkoitti sitä, että itse työttömyydestä - töitä vuosein aikan oli vaihtelevasti ja välillä ei ollut ollenkaan jolloin opiskelin avoimesa yliopistossa - huolimatta raha itsen hoitamiseen oli vaan jostain säästettävä. Kun en käy baareissa enkä oikeastaan muualla kuin harvoin joissain elokuvissa - enkä juo enkä polta enkä harrasta mitään kallista matkailua tai muuta snobailulajia(jos ei opiskeluyritykisä oteta huomioon) - sain säästettyä.
Omilta vanhemmilta en ole pyytänyt kuin avioeron aikoihin ja sain huomata että heidänkin oli vaikea hyväksyä että jouduin heiltä rahaa lainaamaan. päätin etten koskaan lainaa enää keneltäkään mitään. Ihan kuin heidän uskonsa olisi heidän rahoissaan. Oli todella vaikea tunne huomata miten nihkeitä he olivat auttamaan vaikka kuitenkin lainasivat. Maksoin heti kun voin, koska olen lähtenyt kotoa jo 17 vuotiaana ja oppinut jo aikaisin että vain oma apu on se johon syvimmältään voi luottaa.
Rohkeutta sinulle! Ole sinnikäs ja tee viisas suunnitelma. kysy joltakin apua, vaikka uskon että vain sinä tiedät kuinka sinun elämä menee parhaiten. Sen tiedostamisen työstämisestä on kyse terapiassa. Saa vapautua menneiden suremattomista suruista, hylätyksi tulemisen kokemuksista; saa jakamatonta huomiota jos terapeuttisi on kohdattavissa oleva ihminen. Voimia!