Käyttökokemuksia risperidonista?

Käyttökokemuksia risperidonista?

Käyttäjä ainaeijaksa13 aloittanut aikaan 06.02.2018 klo 08:32 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 06.02.2018 klo 08:32

Hei, onko täällä kellään kokemuksia risperidon nimisestä lääkkeestä? Kuulisin mielelläni kokemuksia kyseisestä lääkkeestä. Miten on toiminut just sulla? Onko tullu minkälaisia haittavaikutuksia? Plussat ja miinukset.

Lääkäri kyseisen lääkkeen mulle määrännyt, mutta haluaisin kuulla kokemuksia lääkkeestä ennen kuin itse sitä aloitan.

Kiitos jos jaksat vastata 😘

Käyttäjä Arthur kirjoittanut 06.02.2018 klo 09:16

Minulla on ollut n. 3kk ”unen laatua parantamaan”. En ole huomannut muuta haittaa, kuin painon nousun n. 5kg. Enkä ole varma johtuuko se lääkkeestä vai siitä, että ennen lääkettä laihduin juuri tuon verran.

En heräile enää öisin kirjoittamaan net-tukeen, joten lääke on toiminut ja myös IM-ajatukset ovat selvästi vähentyneet. Minulla on siis positiivinen kokemus.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 06.02.2018 klo 09:42

Minulla oli pitkään se lääkkeenä ja toimi hyvin. 😍 Nyt on kuitenkin toinen lääkitys.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 06.02.2018 klo 10:26

Mulla oli tuo lääke, mut se ei ollu tarpeeks tehokas mulle. Joten negatiivine kokemus on kyseisestä lääkkeestä.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 06.02.2018 klo 18:04

Kiitos kaikille vastauksista ja kiva kuulla että on niitä positiivisia kokemuksia myös. Otatteko lääkkeen yleensä aamulla vai illalla? Kun olen ymmärtänyt että voi ottaa kumpana vaan.

Tyttönen vaan , saako kysyä minkälaisia ne negatiiviset vaikutukset olivat? Vai oliko siis vaan niin, että ei ollut tarpeeksi tehokas lääke sinulle?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 07.02.2018 klo 09:56

Se lääke ei vaan poistanu harhoja, mut kyllä se nukkumaan autto, ku siinä on sivuvaikutuksena uneliaisuus.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 07.02.2018 klo 14:57

Niin juuri aivan

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 07.02.2018 klo 16:49

Mut voi olla, et se sulla auttaa ku myö ollaan nii yksilöllisiä..

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 08.02.2018 klo 09:43

Niin totta. Joo ei kai siinä auta muuta ku kokeilla. Vähän oon vaan tullu epäileväiseksi ku niin paljon jouduttu hakee sitä oikeeta lääkettä ja niin monesta tullu inhottavia haittavaikutuksia..

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 08.02.2018 klo 10:14

Mulla on ollu sama ongelma että lääkkeitä on jouduttu vaihtelemaan..

Käyttäjä pauliina74 kirjoittanut 08.02.2018 klo 10:30

mulla on psykoosin estoon 2 mg ja tasaa myös, olen siis bipo, huonopuoli sotkee sokeriarvot ehkä

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 08.02.2018 klo 19:45

Mulla ei vaikuttanu sokereihin mitenkään vaikka sairastankin diabetestä.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 09.02.2018 klo 20:29

se on kyllä harmillista ja voimia vievää kun joutuu etsimään sitä oikeaa lääkettä..

hyvä tietää että saattaa vaikuttaa sokereihin. toki kaikki niin yksilöllistä, mutta ehkä hyvä hieman tarkkailla niitä

Käyttäjä Arthur kirjoittanut 17.02.2018 klo 11:12

, kerro tarkemmin! Olen käyttänyt risperidonia alle 3kk, siksi todella kiinnostaa. Minä olen kävellyt enemmän kuin ennen lääkityksen aloittamista: mm. metsälenkkejä ja punttisalissa syväkyykkyjä. En vielä ole huomannut mitään oireita kävelyssä.

Mitä tarkkaan ottaen tapahtui? Lihakset eivät totelleet käskyjä kunnolla? Heikkouden tunne lihaksissa? Tasapaino-ongelmia?

Oireisiin varmasti vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi annostus (1mg), ikä, sukupuoli ja muut yksilölliset ominaisuudet.

Käyttäjä ainaeijaksa13 kirjoittanut 18.02.2018 klo 00:30

mua kans kiinnostaisi enemmän tietää tosta sun kokemuksesta liittyen kävelyyn. Ja saanko kysyä et missä ajassa sulla paino nousi ja kuinka paljon, ei tietenkään ole pakko vastata ellet halua 😘

Käyttäjä Neola kirjoittanut 18.02.2018 klo 19:34

Muistathan ekakskin et kaikki, niin hyvät kuin huonotkin vaikutukset on tosi yksilöllisiä. 🙂 Mut ymmärrän huolesi lääkkeiden sivuvaikutuksista, oon itekin tosi tarkka ja suhtaudun lääkkeisiin varoen, joskus jopa hyvinki kriittisesti.
Oon kans käyny läpi aikamoiset lääkekokeilut etsiskellen sitä sopivinta.. ja kys. lääke on tullut myös kokeiltua.
Ehdin käyttää tota lääkettä vajaa 3päivää.. annostustani en muista enää, mutta nukuin lähestulkoon kokoajan. Nukkumisen välillä kävin vain syömässä ja tein muut pakolliset asiat. Väsymys oli jotain ihan järkyttävää. Nukuin päivät ja yöt.
Kävellessäkin jouduin pitämään silmiä lähes kokoajan kiinni, kun aukikaan ei jaksanut juuri pitää.
Näkökyvyssäni tapahtui myös jotain todella outoa, näin tosi huonosti ja epäselvästi lääkityksen aikana.☹️ Tämä helpottui muutaman päivän päästä lääkityksen lopetuksesta. Oire oli todella pelottava!

Sydänkäyräni katsottiin, ja sykkeeni on "liian hidas"= (Bradykardia) luonnostaan, ja ton lääkkeen kanssa tulee tällöin olla varovainen.. koska kuulemma voi hidastaa sykettä entisestään tjsp. Minulla lopetettiin tämän vuoksi lääke välittömästi. Onneksi lääkäri oli sillai pätevä, et ymmärsi seurata myös fyysistä vointiani lääkkeen kokeilun yhteydessä.🙂👍