Käytännön ongelmia erotessa
Suunnittelen, että muutan pois kahden teini-ikäisen kanssa mieheni luota. Olen suunnitellut varmasti viimeiset 5 vuotta enkä saa lähdettyä.
Meillä on yhteinen koti ja yhteinen laina tietysti. Miten nämä käytännössä menee, helpointa tietysti, jos mies suostuu myymään talon eikä pullikoi, mutta entä jos se ei mene niin helposti? Asuntolaina pitäisi laittaa katkolle siten, että maksamme vain korkoja kunnes ero on selvä tai talo myyty, mutta entä jos mies ei suostu lyhennystaukoon ja tekee tahallaan haittaa? Onko muuta mitä pitää ottaa huomioon yhteisen omaisuuden ja velan osalta, osaako kukaan kokeneempi valaista asiaa? Pahinta, että talossa on paljon kunto-ongelmia ja remonttia kesken eli täysi pommi tällä hetkellä. Pitäisi ilmeisesti myydä vaikka purkukunnossa. Olen siirtänyt tätä asiaa ihan liian pitkään oman ja lasten terveyden kustannuksella.
Elämä on varsinkin tyttärelle sietämätöntä miehen alkoholin käytön vuoksi. Ulospäin ukko on tykätty ja ihmisten kanssa toimeen tuleva, supliikki… töissä käy, mutta auta armias, kun koittaa vapaa-aika. Kotona mm. pihatöitä ei voi tehdä ilman ”vauhtia” kovinkaan usein. Onneksi ei kuitenkaan täällä kotipirtissä meidän nenän edessä istu humaltumassa vaan miesluola on tuossa talon vieressä. Sieltä hoiputaan sisälle syömään ja nukkumaan milloin mitenkin. Kännissä minut välillä pitää haukkua. Joskus olen kuullut, miten hänen on ”pakko” juoda, kun on niin hirveä vaimo. Olen selvinnyt vuosikausia olemalla hiljaa… suojellut ja säästänyt itseäni, kun en ala kännisen kanssa haastamaan mitään riitaa tai juuri muutakaan keskustelua virittänyt. Hänen sönkkäämiset kaikuu kuuroille… tai on minulla korvat ja sielu, jonne naulat välillä ampuu syvälle. Ei siinä jää enää voimia vastustaa.
Haluan vain pois tästä. Voittaisinpa lotossa.